Eddie123 Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg har tenkt å installere og drifte min egen mailserver, etter at jeg fikk fasr IP adresse. Alt er forsåvidt ordnet, det eneste problemet jeg har er å velge mailserver. Det jeg trenger er en GRATIS mailserver som fungerer under Windows, enten XP eller 98 (SE). Noen som kan gi meg tips om dette? Lenke til kommentar
Kaiman Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg har brukt Argosoft sin mail server med stort hell i ymse sammenhenger. De har tre versjoner, deriblant en gratisversjon som meget mulig kan gjøre nytten for deg. Du finner den her: http://www.argosoft.com/applications/mailserver/ Det finnes nok flere alternativer, og sikkert bedre også, men denne vet jeg fungerer godt til en uslåelig pris. Lenke til kommentar
ca2 Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Selv er jeg storfornøyd med gratis-utgaven av MailEnable. Bruker den selv nå. Lenke til kommentar
styggen Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Du vil garantert ikke kjøre mailserver på Win98, måneders oppetid er umulig å få til med dette OS'et - nest etter Win ME det minst stabile Microsoft noen gang har produsert (det sier ikke lite) Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Uavhengig av Win9x (Win95, Win98, WinMe) er ustabilt eller ikke så må du ikke kjøre noen form for server på Win9x-plattform !! Dette pga sikkerheten. Du må ha NTFS-filsystem som du får igjennom WinNT (WinNT, Win2000, WinXP, Win2003 Server) og være påpasselig med å oppdatere med siste sikkerhetspatcher/oppdateringer. NTFS er et minimum uavhengig av om du bruker Windows' egne epost-server eller 3.parts-programvare. Lenke til kommentar
Eddie123 Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Tenkte jeg skulle kjøre den på XP maskina, ja, med NTFS..... Skal også ha en backup MX host, som står annet sted, slik at det skal bli sikrere. Men har også vurdert å installere en PC med Smoothwall på, kan jeg der sette opp en mail server? Noen som vet? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Nei, men ClarkConnect.org har samme sikkerheten som smoothwall samtidig som det også støtter vanlige Linux-progs, iptables osv. CC har innebygd web, proxy, ftp, e-post osv. Alt dette kan konfigureres via WebAdmin, men det er ofte enklere å konfigurere via konsollen når det gjelder litt mer "avanserte" ting. Selv for en Linux-noob som meg så går dette greit siden der er mange guider og disk.forumer som tar opp nettopp dette. ClarkConnect har også et eget forum som man får hjelp/support igjennom.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå