Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen min fryser

Anbefalte innlegg

Da jeg så om vifta satt i klarte jeg å løsne på den ene "festeren". Det endte med en helv times krongling for å få den inn igjen. :hm: Men nå er den inne igjen, og den sitter akkurat likt som før.

Kjøleren er orginal, den fulgte med CPUen.

Alle corene i PC Wizard lå på rett over 40 grader, og "Processor temperature" lå på 38 grader. Kan det være for varmt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke for varmt, men det er jo når cpu ikke jobber, den når jo max temp på bare 1 min under load, og det er for dårlig, og den er sikkert klokket ned når den ikke jobber. Det kan du se i occt under "System Information", hva er CPU Frequency Current før du tester, og hva er den under test?

Hva er "Processor Fan : ???? rpm" i PC Wizard?

Det jeg tenker på nu, er om du har instalert noe software som senker hastighet på cpu vifte, feks. Fan Xpert og lignende, og du bruker orginal cpu vifte, så det skal være umulig å koble den feil.

Lenke til kommentar

Det virker som en feil med prosessoren synes jeg. Den har problemer med ytelsen som kan komme av en feil e.l., eller med varme. Siden den ikke er varm da den fryser er det nok et eller annet feil med CPUen, som også gjenspeiler seg i at den ikke klarer testen.

Endret av program
Lenke til kommentar

Den ligger på 5% overclock. Den gikk verken opp eller ned under testen. Jeg kjørte PC Wizard i bakgrunnen, og da var varmen på kjernene mellom 40 og 45 grader, det samme under hele testen. Det var også "Processr Temperature" som lå på rett under 30 grader.

"Processor Fan" er på 2008 rpm.

Lenke til kommentar

Ok, da har du instalert et software program, eller valgt i bios å overklokke cpu 5%.

Hvis man gjør noe sånt, så blir som regel spenning på cpu justert alt for høyt, som resulterer i for varm cpu.

Det nytter ikke å følge med på core temp i PC Wizard under test, den forandres ikke før du trykker oppdaterings symbolet, men jeg skjønner ikke hvorfor du ser på den, når du kan se core temp i occt under "Monetoring"

Jeg syns cpu fan rpm var litt lav, men er ikke sikker på hva den går med på 100%

Prøv å få fjernet overklokkingen av cpu!

Lenke til kommentar

Jeg bygde den selv. Når jeg tenker med om var det en gang noen installerte RivaTuner på den for å overklokke skjermkortet, men han installerte den bare og fikk aldri overklokket. Men det er nå fjernet og akkurat det samme skjer under testing. Nå så jeg på temperaturen i OCCT og kjernene lå på maks 47 grader helt få sekunder før den stoppet, da hoppet det opp til 69 grader på noen få sekunder.

Lenke til kommentar

Ja tempen øker raskt med occt, helt normalt.

Prøv å finn ut hvilke program du har på pc'en,som kan brukes til å overklokke(oc). Avinstaler dem, og se om det blir noen forandring. Hvis det ikke hjelper, kan det hende at bios er justert, i Exit menu, er det "Load Setup Default" du kan prøve.

Lenke til kommentar

Merkelig, så "ASUS TurboV" er ikke instalert?

Kan du poste et bilde av hele occt!

Det er noe som oc cpu, og som har disablet "C1E Support" i bios(klokker ned cpu når den ikke er aktiv), eller var det "Intel® SpeedStep" (husker aldri forskjell på dem)

Er "Intel® Turbo Mode Tech", Enablet i bios?

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Det er noe som har justert "Multiplier" fra 20 til 21 (21x133=2793MHz), og deaktivert C1E osv. men hva :)

Jeg ser at VCore ikke er så høy, så en idle temp på 47'C på kjernene, er litt høyt, kanskje en ny og bedre kjøle pasta kunne hjulpet, brukte du en egen innkjøpt, eller var det ferdig pasta på cpu kjøler? Arctic Silver Arctic Silver 5

Kopier "C:\Programfiler\Fellesfiler\Microsoft Shared\MSInfo\msinfo32.exe" i Kjør, Programvaremiljø, og post alle kjørende oppgaver!

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Jeg har hatt på Arctic Alumina.

..

Piniz: Jeg er nesten overasket over at en slik kommentar ikke kom tidligere. ;)

Jeg kom med en liknende kommentar i går - sorry...

Skjønner det er frustrerende. Synes uansett det var rart at det ene festet på CPU-kjøleren "løsnet". Får meg til å tenke på om den VIRKELIG sitter godt nok fast nå, eller om det kan være noe der som er problemet.

Lenke til kommentar

Vi ble litt opphengt i cpu temp, den har ikke bra nok kjøling, men vi tar det seinere, leste også i en test av Arctic Alumina: Denne pastaen er også beregnet for langtidsbruk, og det vil derfor ta 50 til 200 timer før den oppnår sin permanente form!

Jeg kunne ikke se noen prosesser som kunne oc cpu, og skjønner fremdeles ikke hvorfor cpu er litt klokket, og kjører med full klokke hastighet i idle(det må være inst. i bios). Men du har et program som jeg lurer på hva du bruker til"tuprogst.exe", er det THE ULTIMATE TROUBLESHOOTER, har du brukt det til å fjerne noen oppstarts prosesser osv, som kanskje ikke skulle vært fjernet?

Jeg kunne heller ikke se du tok en GPU test med occt, det var det første jeg spurte deg om, se om du får error, eller for høy temp.

Hvis du får varme trøbbel i gpu test også, så har du sikkert for dårlig kjøling i kabinettet, da kan du prøve det som er foreslått, ta av side deksel på kabinettet, sett pc'en på gulvet, ha vindu på gløtt. Hvis det hjelper, så må du prøve å få bedre kjøling i kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...