Gå til innhold

Hjelp ang utløserknapp Nikon D50 !


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ny her på forumet. Jeg har hatt mitt Nikon D50 med kit-objektivet i tre-fire år. Det siste året har jeg hatt litt problemer med utløserknappen. Man kan fint fokusere på objektet, men når man skal trykke ned siste biten ned for å ta bildet, så vil ikke kameraet ta bildet. Selv om fokusringen er sort/aktiv.

 

Dette skjer bare innimellom, og jeg har ikke funnet noe mønster i når det skjer eller ikke. Det kan like gjerne skje i godt lys. Det skjer uansett hvor rask/langsom man er og uansett type autofokus som er valgt.

 

Det er jo litt kjedelig hvis man har "det perfekte" motivet i søkeren akkurat det sekundet...

 

Noen som har erfaringer med dette, og vet hva det skyldes? Kan det skyldes objektivet? Må kameraet sendes på service? Servicetiden på Nikon er vel ganske laaaang?

 

Håper på hjelp og raskt svar.

Mvh

martyman

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Eneste årsak jeg kan tenke meg som ikke er en elektrisk eller mekanisk feil er at kameraet ikke treffer fokus i AF-S-modus. I AF-C og AF-A skal kameraet ta bilde uansett om motivet er i fokus eller ikke.

 

Men du sier selv at det oppstår i alle fokusmoduser, så det virker ikke som om det er problemet. Jeg kan ikke helt se hva det eventuelt skal være med objektivet, så jeg vil tippe det er kamerahuset som er problemet.

Lenke til kommentar
Hm. Eneste årsak jeg kan tenke meg som ikke er en elektrisk eller mekanisk feil er at kameraet ikke treffer fokus i AF-S-modus. I AF-C og AF-A skal kameraet ta bilde uansett om motivet er i fokus eller ikke.

 

Men du sier selv at det oppstår i alle fokusmoduser, så det virker ikke som om det er problemet. Jeg kan ikke helt se hva det eventuelt skal være med objektivet, så jeg vil tippe det er kamerahuset som er problemet.

 

Ja. Det er vel mest sannsynlig en mekanisk eller elektrisk feil v kamerahuset/utløsermekanismen. Da er det vel ikke andre valg enn å belage seg på å sende det inn og mange mange dager uten kamera... Bare litt underlig at det kun skjer av og til. Skal forske litt til på det, men vil jo ikke miste flere "moments"...

Lenke til kommentar
Bare litt underlig at det kun skjer av og til.
Egentlig ikke. Hvis det er f.eks. en sviktende elektrisk kontakt, så kan det variere med temperatur og luftfuktighet for den saks skyld.

 

Det er sant. Kjenner du forresten til garantiordningen på D50? Jeg har (selvfølgelig) ikke kvitteringen lenger... Må man ha den for å reparere kamera på garanti? Kameraet må vel sendes til Irland/Estland? Det er ingen i Norge/Oslo som fikser Nikon?

Lenke til kommentar

Garantiordningen er bare ett år, men det er uansett helt irrelevant siden reklamasjonsfristen er på fem år for kamerautstyr. Men du må antagelig ha kvittering eller annet kjøpsbevis for å kreve reklamasjon (D50 er vel mer enn 5 år gammel etter hvert, så du må i det minste kunne dokumentere at kameraet er kjøpt nytt i løpet av de siste fem årene).

Lenke til kommentar
Bare litt underlig at det kun skjer av og til.
Egentlig ikke. Hvis det er f.eks. en sviktende elektrisk kontakt, så kan det variere med temperatur og luftfuktighet for den saks skyld.

 

Det er sant. Kjenner du forresten til garantiordningen på D50? Jeg har (selvfølgelig) ikke kvitteringen lenger... Må man ha den for å reparere kamera på garanti? Kameraet må vel sendes til Irland/Estland? Det er ingen i Norge/Oslo som fikser Nikon?

Kvittering må du ha for å bevise at kameraet er under 5år.

 

Camera & Videoteknikk i Bergen reparerer hvertfall Nikon så du slipper å sende det ut av landet.

Lenke til kommentar
Garantiordningen er bare ett år, men det er uansett helt irrelevant siden reklamasjonsfristen er på fem år for kamerautstyr. Men du må antagelig ha kvittering eller annet kjøpsbevis for å kreve reklamasjon (D50 er vel mer enn 5 år gammel etter hvert, så du må i det minste kunne dokumentere at kameraet er kjøpt nytt i løpet av de siste fem årene).

 

Hmm... Kanskje jeg skal beholde D50 som reservekamera og kjøpe et nytt/brukt. Liker godt Nikon (har gjort det siden de gode gamle....). Noen som har noe å anbefale? F.eks D90?

Lenke til kommentar

Hvis du er vant med og liker D50, så skal det nok hardt gjøres å bli misfornøyd med D90. Men hvis du uansett ikke har skruefokusoptikk (AF-D eller tilsvarende tredjeparts), så kan D3000 og D5000 også være aktuelle alternativer til en rimeligere penge.

 

Med bare ett billig kitobjektiv så er du jo heller ikke "låst" til Nikon, og hvis du liker måten Nikon gjør tingene på mtp. ergonomi og utforming så kan Pentax være verdt å se på også. De to produsentene har ikke så ulik filosofi på mange områder.

Lenke til kommentar
Hvis du er vant med og liker D50, så skal det nok hardt gjøres å bli misfornøyd med D90. Men hvis du uansett ikke har skruefokusoptikk (AF-D eller tilsvarende tredjeparts), så kan D3000 og D5000 også være aktuelle alternativer til en rimeligere penge.

 

Med bare ett billig kitobjektiv så er du jo heller ikke "låst" til Nikon, og hvis du liker måten Nikon gjør tingene på mtp. ergonomi og utforming så kan Pentax være verdt å se på også. De to produsentene har ikke så ulik filosofi på mange områder.

 

D3000 og D5000 ser bra ut. Har ikke investert i optikk nei (har mange ganger tenkt på det, men...) Har du noen tanker om hva det koster å få reparert et D50? Sånn ca? Vet det er vanskelig å spå...

Lenke til kommentar

Ingen anelse. Ring Nikon Norge eller Camera & Videoteknikk og spør. Jeg tror de pleier å ta ~500 for å undersøke hva feilen er, og så får du et prisoverslag på reparasjonen.

 

Hvis det er noe så trivielt som å bytte utløseren er det nok ikke så veldig dyrt, men det skal nok ikke mange arbeidstimene til før det er like greit å bare kjøpe en ny D3000 (men ta nå vare på kvitteringen i så fall ;) ).

Lenke til kommentar

Kvittering/transaksjonsoversikt som sansynliggjør kjøp holder som kjøpsbevis. Camera & Videoteknikk tar 200,- inkl. mva. for ett prisoverslag pluss evt. frakt dersom du skal ha det tilbake ureparert.

 

Jeg ville kjøpt meg en D5000 og en fjernutløser til D50. Så kan du bruke D50 til gøye ting men som du risikerer å ødelegge kamera på.. ;p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...