Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Enda en PC som ikke starter:) Entry Gamer 8450

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
@Tiltman

Hvorfor vil du ha meg til å utføre punkt 1-4? Gjelder det Memtest du linket til, eller?

Nei, det gir S3 suspend bypass på mange hk, maskinen tror du tar en "restart" andre gangen du starter.

Uansett, Jeg forstår ikke helt hvorfor du har problemer og ikke Datakjeden. Trikset jeg nevnte har egentlig ingen mening siden d virker som Datakjeden får start på greia uten probs.

Av en eller annen grunn har jeg skaffet meg Ultimate Boot CD. Memtest er med der, sammen med en drøss andre programmer. Ville du, eller noen andre, anbefalt meg å kjøre en eller flere av dem?

Det skader jo ikke, men jeg tror ikke problemet ligger der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan jeg berette at jeg har fått en tredjepart til å se på maskina. Takk rettes til Jan Arne på Expert Støren, en oppegående kar med vilje til å yte service:)

Han hadde samme problem som meg.... Fikk ikke startet maskina på normal måte, så jeg slår fast at problemet ikke er lokalt i alle fall. Så av tre stykker som har hadt maskina, har to av dem hadt oppstartsproblemer, meg selv og Expert, og en sier han ikke får problemet, Datakjeden.... Pussig:)

@Olethros

Jeg tente på ideen, og det gjorde for så vidt også Expert. Viftene er koblet til hovedkortet, ja, men det var visst litt kinkig å koble dem til PSUen. Verken jeg eller Expert vil nødig prøve noe sånt, så det gjelder å få DK med på det....

@Tiltman

Punkt 1-4; jeg har ikke hadt anledning til å forsøke dette før akkurat nå i stad. Da hadde maskina vært i bruk i 1 time, god og varm altså... Den startet feilfritt da, men kan forsøke igjen i morgen tidlig, på "kald" maskin.

Skal prøve å forklare noe nå, ved hjelp av tidspunkt:

i går 0900: maskina er hjemme, starter opp, har oppstartproblem, slår av og pakker den ned

i går 1100: leverer maskina på Expert, de kobler opp og har oppstartproblem.

I dag 1100: Expert har oppstartsproblem etter å ha trykker Start og Avslutt

i dag 1400: Samme som over

i dag 1600: Maskina er der den hører hjemme og jeg har større problemer enn vanlig med å starte. Må både true og lokke... Ingen problemer ved bruk.

I dag 1700: Skulle prøve Tiltmanns lille prosedyre, og maskina starter ved første forsøk. Som om den aldri skulle gjort noe annet! Damn it"""

Ellers har jeg prøvd å bytte strømkabel, noe som ikke gjorde susen selvsagt:) Utgjør det noen forskjell om jeg prøver å bruke en kurs med 16 A sikring i, om dere skjønner? Ha bare brukt 10 A hittil....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ang. "prosedyren";

Det er et gammelt triks fra svunne tider, fra dengang AGP porten ble benytta til skjermkort. Jeg aner ikke om nyere hovedkort støtter dette lenger.

Uansett, du har bekrefta at problemet også opptrer andre steder. Godt. Datakjeden har antagelig bare hatt... æh.. "uflaks". Et lignende problem skjedde ofte før i tiden (aka. mitt triks) og synderen var da skjermkortet. Jeg vil derfor anbefale deg å bytte (låne) til annet skjermkort (annen type) for å teste om dete løser problemet.

Lenke til kommentar

Bare for å presisere; Jeg forsøkte å gjøre trikset ditt, Tiltman, men maskina starta med en gang, så jeg fikk ikke anledning til å utføre punkt 3 og 4.....

Hva med Olethros forslag? Det virker som om det er flere som tenker hovedkortproblem her.....

Edit: Har nå prøvd Tiltmans forslag i post #36, og kan rapportere at jeg ikke fikk start på maskina. Vifta begynt å gå, og det lyste opp i ca 2 sek., så ble alt svart og dødt igjen. Jeg fikk den i gang igjen ved å slå av PSUen, vente litt og trykke start...

Endret av Vale
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg føler jeg skylder alle sammen en liten konklusjon:)

Jeg leverte maskina for tredje gang i går hos Datakjeden, og etter to timer hadde jeg fått nytt HK, ASUS M4A78, og ny PSU, CHIEFTEC APS-550C, men ingen forklaring på hva som var galt. Men nå fungerer alt som det skal, i alle fall foreløpig:) Så det ordnet seg til slutt, men ikke uten betydelig innsats fra meg selv, og utmerket service fra min lokale Expert:)

Sender en takk til alle som har hjulpet meg med saken. Jeg er meget takknemmelig:) Sender også en hilsen til alle andre som har vært innom tråden. Cheers :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...