Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Enda en PC som ikke starter:) Entry Gamer 8450

Anbefalte innlegg

Har lest litt om det nå, Bolson. Klarer det sikkert, om jeg fomler nok med det... Spørsmålet er om det er verdt det. Skal jo inn til service på mandag med den. På den annen side, da kan jeg jo bare prøve da :p Så får jeg prøvd det og, liksom

Mye som tyder på at det går an å gjøre den splitter nye minne-pennen min bootbar også. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Skal jo inn til service på mandag med den.

Da hadde jeg gitt f... i å prøve. Du kan jo bare ha den stående på hele tiden frem til Mandag. Går noen galt under BIOS flashing (lite sannsynlig, men allikevel...) kan jo Datakjeden gi deg skylda for hva-som-helst og påstå at du må betale for rep.

Lenke til kommentar

Fikk endelig til å lage en DVD med avbildning av oppdateringsfila og Afudos.exe, som jeg skulle bruke ved oppstart. Fikk hjelp fra Bootdisk.com og UltraISO. Følte meg litt Bambi på glattisen, for å si det sånn! Hadde jeg funnet ut hvordan jeg kom inn i DOS i går, hadde jeg nok prøvd å flashe. Men det gjorde jeg altså ikke, og etter å ha sovet på det, har jeg kommet frem til at det nok er best å vente med hele greia. Men det jeg fant ut. er at det er mange flere enn meg som plages med å "finne DOS". Kanskje det er det som skiller en newbie og en semiproff?

@tiltman

Jeg har jo alt tuklet med Bios, i og med at jeg har nedgradert den til en versjon fra før krigen. Jeg begikk jo en clear cmos. Så det tror jeg nok er kjørt uansett. Et nytt kort kan da ikke koste mer enn 6-800,-.... Men jeg kommer aldri til å bruke Datakjeden igjen, om de ikke hjelper meg nå.

Endret av Vale
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg begikk jo en clear cmos.

Det bare re-setter alle variablene til fabrikkinstillinger, BIOS versjonen forblir den samme.

Flashing til ny versjon er mer alvorlig, med større risiko for å kjøre alt i dass om noe går galt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

hehe

Med mitt kunnskapsnivå, er det jo bare flaks at jeg ikke har ødelagt maskina på det halvåret jeg har hadt den i hus!

Jeg kan passe på å holde dere orientert om hvordan saken skrider frem. Virker som det er relativt mye besøk på tråden, og det er jo hyggelig!

Takk for all respons

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært inn med maskina til service.

Selvsagt bestemte maskina seg å starte med en gang når teknikeren skulle se på den... Dette er visst et vanlig fenomen, forstår jeg. Uansett så ble det gjennomført en sjekk\test av alle komponenter. Alt av drivere ble oppdatert. Ny Bios versjon og oppdatert hovedkort. Teknikeren var oppegående nok i mine øyne. Han snakket om mulig ustabil\defekt PSU, men dette var vanskelig å teste, sa han... Han fant ikke noe unormalt.

Men når jeg slo på maskina morgenen etter var det tilbake til det gamle igjen. Ingen forandring overhodet!

Prøver nå å få kontakt med Datakjeden for videre hjelp. Håper jeg får bytta hele maskina....

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Bare en ide, har du prøvd den på ulike strømkurser hjemme. I tilfelle det er kombinasjonen en ustabil/defekt PSU og en strømkurs med noe ekstra støy på. Normalt skal en PSU filtrere bort slik normal støy/uhumskheter, men er det problem med PSU, kan den finne på mye rart.

Lenke til kommentar

Den har faktisk stått på tre forskjellige rom, altså på tre forskjellige kurser... Har forskjellig annet elektrisk i huset også, og har ikke merket noe merkelig med dem.

Men jeg kan prøve uten det overspenningsvernet som jeg har brukt..... En sånn med mange kurser på, og en bryter som skal slå seg av ved en gitt situasjon. Må på jobb nå, men kan sjekke om noen timer.

Er det noe forskjell på om jeg kutter strømmen i 8 timer eller i 5 minutter? Sånn i forhold til disse startproblemene, tenkte jeg på?

Endret av Vale
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Bare en ide, har du prøvd den på ulike strømkurser hjemme.

Ja, eller sette en UPS foran.

Dersom det er tilfelle at andre ikke har problemer med maskina må det være noe med den lokale plasseringen som forårsaker problemet. Dette kan, som Bolson nevner, slå ut i sammenheng med et eller annen svakhet i PC'ens komponenter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Er det noe forskjell på om jeg kutter strømmen i 8 timer eller i 5 minutter? Sånn i forhold til disse startproblemene, tenkte jeg på?

Nei, men det er forskjell mellom å fysisk ta strømmen eller kun benytte "start -> slå av".

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet uten overspenningsvernet, i en annen kurs. Ingen merkbar forandring.... Hadde ingen eksterne komponenter koblet til. Har lyst til å prøve en annen PSU, men jeg vet ikke.... Er ikke spesielt kyndig med sånt. Er det vanskelig å koble?

Jeg spurte om hvorfor jeg ikke kan få en ny PC fra Datakjeden, og fikk til svar at de må finne feilen først. Ikke bare en gang, men tre ganger. Da først får jeg en ny, tror jeg. Hva om de ikke finner feilen da? Jeg gidder jo ikke å holde på sånn. Jeg mener at Datakjeden skal fikse dette for meg.... Jeg er, som alle vet nå, ikke spesielt bevandret i feilsøking og -retting:) Det kan da ikke være sånn at for å handle på Datakjeden, så må du være en over middels kyndig bruker. Jeg vurderer å kjøpe en ny PSU fra min lokale Expert og få dem til å sette den inn. Det hører med til historien at jeg bor på landsbygda, et godt stykke unna Datakjeden....

@Tiltman

Hva er en UPS, og hvorfor kan den hjelpe på problemet? Er det en bedre løsning, praktisk og økonomisk, enn å kjøpe ny PSU?

@flippo

Hva er Memtest da? Og hvordan skal det brukes?

Endret av Vale
Lenke til kommentar

En UPS skal kompensere for plutselige fall i spenning slik at man kanskje kunne eliminert det som årsak til at PCen din klikker.

Memtest er et DOS-program for testing av at minne fungerer som det skal. Hvis minnet er OK burde det kunne kjøre i det uendelige uten noen feilmeldinger.

Det er uansett ikke du som skal bedrive denne feilsøkingen.

Ville tatt en prat med Datakjeden for å høre om ikke de kunne prøve å bytte PSUen slik at du får testet om det hjelper.

I min erfaring har vært en av tre ting som har gjort at PCen ikke funka som den skulle:

Numero uno er dårlig PSU. Dette gjorde at PCen jeg hadde i 2002 konstant krasjet i spill. Byttet, og vips var alt i orden.

Numero dos er ustabilt skjermkort. Hadde et ATI 9800-skjermkort som var beryktet for sin ustabilitet. Dette ble pronto byttet med et Nvidia-kort, og vips så var alt greit igjen.

Numero tres er feil RAM-timings. RAM timings er de fire tallene som pleier å stå i beskrivelsen av RAM-brikkene. Disse dikterer hvilke klokkesyklus-intervaller minnet er ment å kjøre (stabilt) på. Ved default pleier disse tallene å legge seg høyere enn de er laget for max i BIOS pga sikkerhetsmargin fra leverandør. Ved å stille dem inn med riktige timings og riktig volt i BIOS har det løst mang et problem. Antar imidlertid at Datakjeden har gjort dette for deg, men man kan aldri være sikker. Får brikkene for lite spenning f.eks. så krasjer PCen veldig fort under tyngre oppgaver hvis den i det hele tatt booter.

Endret av Nator
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Problemet med "uno, dos, tres" er at Datakjeden burde merke problemet de også, dersom det var PSU, GPU eller RAM alene. Dersom de virkelig ikke merker noenting må jo problemet ha sin rot i en eller annen lokal situasjon.

memtest tester ram, men feilen her er et manglende S3 interrupt (ol.) så problemet ligger egentlig før maskinen er sårbar for RAM feil...

Prøv dette ;

1. Ta strømmen i på maskina i minimum 1 min (koble fra ledning eller slå av PSU).
  2. Koble til ledning (eller slå på PSU) og trykk start.
  3. Dersom den ikke starter (men bare vifta går) så venter du minimum 1 minutt før du holder du av/på knappen inne til vifta slutter å gå (maskinen slår seg av).
  4. Deretter venter du nøyaktig 1 minutt før du slår den på igjen.

Lenke til kommentar

Har snakket med en kompis i helga.... Han er elektriker, og jeg fikk han til å måle spenninga i kursene. Han fant ikke noe unormalt, og la til at det er veldig sjelden det er spenningsfeil i distriktet.

I all min visdom har jeg kommet på følgende:

Når Datakjeden har fått den inn til service, har de jo ikke hadt noen problem med å starte den. Men når jeg får den tilbake, er problemet der. Dere snakker om lokale problem. Okey, kanskje, men det er jo en åpenbar ting som er til stede i mitt hjem, men ikke på verkstedet hos Datakjeden. Det jeg tenker på er strømkabelen.... Jeg har ikke levert inn den. Det har jo sikkert ikke noe med saken å gjøre, men jeg kan ikke la det være uprøvd. Har skaffet en nå, og skal bytte i morgen. Jeg avlegger rapport med en gang_:)

@Tiltman

Hvorfor vil du ha meg til å utføre punkt 1-4? Gjelder det Memtest du linket til, eller? Av en eller annen grunn har jeg skaffet meg Ultimate Boot CD. Memtest er med der, sammen med en drøss andre programmer. Ville du, eller noen andre, anbefalt meg å kjøre en eller flere av dem?

@Nator

Temmelig irriterende greier, ja! Men kun når jeg skal starte den altså. Stabil ellers.... Jeg skjønner det bare ikke.

Endret av Vale
Lenke til kommentar

Her er et skudd i mørket: Hvis du har noen kabinettvifter koblet til strømkontakter på hovedkortet, prøv å nøkke dem ut og enten koble dem direkte på PSU-kontakter (hvis mulig) eller start maskinen uten. Har selv hatt oppstartsproblemer med to forskjellige typer Asus hovedkort p.g.a. dette. Det kan virke som om noen vifter og hovedkort rett og slett ikke tolererer hverandre; mitt Asus PB5 maser om feil på grafikkortet(!) hvis jeg kobler Pabst-viften min til CH-FAN kontakten.

OBS: Ikke under NOEN omstendigheter prøv å starte maskinen uten at CPU-viften er koblet til! Hvis du ikke er 100% sikker på forskjellen mellom CPU- og kabinettvifter, så ikke prøv dette. (Få evt. en nerd du kjenner/DK-ansatt til å gjøre det for deg.)

Lenke til kommentar

Skudd i mørket er hva vi driver med her på tråden, min venn:) Tror ikke jeg skal prøve rådet ditt, men jeg skal nevne det for noen kyndige i morgen. Skal sette den inn på min lokale Expert da, og han har mer peiling enn meg i alle fall....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...