Gå til innhold

Har valgt realfag

Zlatan92

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg går i 2. vgs, og har valgt Matte R1, kjemi, og fysikk. (Ikke IT)

Tiden begynner å nærme seg, og jeg er veldig usikker på hva jeg kan bli. Noen som kan komme med forslag?

Er mest glad i matte, tallbehandling osv. Hadde vært kjekt å se de ulike jobbene dere kommer på! Takk!

edit: bor i oslo, så helst noe jeg kan studere i oslo!

Endret av Zlatan92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, du kan bli hva du vil :-)

Jeg er også glad i matematikk og tall, i tillegg til datamaskiner og programmering. Jeg går på studieprogrammet Matematikk, informatikk og teknologi på Universitetet i Oslo. Jeg har tenkt å fortsette på Computational Science eller ren Matematikk.

Jeg syntes programmet passer veldig bra for meg, da vi bruker datamaskinen aktivt til å løse matematiske problemer. Noe som er veldig aktuelt idagens jobbmarked.

Jeg syntes du burde lese litt mer på UiO's egne nettsider. Link til MatNats(Matematisk og naturvitenskapelig fakultet) studieprogrammer ved UiO.

Fordelen med MatNats studieprogrammer er at de aller, aller fleste programmene har samme fag i første semester - så hvis du ombestemmer deg er det bare å søke innpassing til et annet studieprogram. Jeg begynte opprinnelig på Fysikk, astronomi og meteorologi - men jeg har nå søkt meg over til Matematikk, informatikk og teknologi. Det å bytte program er sjelden noe problem, da veldig mange pleier å falle fra studiene i løpet av første semester.

Hvis du vil vite noe mer om Matematikk, informatikk og teknologi er det bare å spørre.

Dette er sakset fra MITs studieprogram:

Du har gode jobbmuligheter etter et bachelorstudium i Matematikk, informatikk og teknologi

Hvilke arbeidsområder som er mest aktuelle, avhenger av hvilken fordypning du har valgt. Noen muligheter er ingeniør- og teknologibedrifter, oljeindustri, mediebedrifter, forvaltning, undervisning, kartlegging, miljøovervåkning, mobilkommunikasjon, multimedieanvendelse, forsikring, bank og finans, IT, energi, bioteknologi, medisinsk forskning, legemiddelindustri og sykehus.

Med mastergrad får du enda flere yrkesmuligheter, blant annet innen høgskole, universitet og forskningsinstitutter. Uansett valg av yrke vil du få mer interessante arbeidsoppgaver. Avhengig av hvilke valg du gjør underveis, vil studieprogrammet Matematikk, informatikk og teknologi gjøre deg kvalifisert for masterstudier innen fagområdene bioinformatikk/biostatistikk, computational science, computational physics, finans, forsikring, informatikk, matematikk, mekanikk, signal/bildebehandling, statistikk.

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har en liten spm; Nå som jeg har realfagene uten IT, så får jeg halvt poeng for hver+morsmål som gir 1,5 siden jeg har hatt både C og B-språk. Neste år har jeg tenkt å velge samme fag (Kjemi, fysikk, R2 IT1).. Det blir vel over 4 poeng? Det jeg lurer på er hva maks poeng er? Jeg bor i oslo..

En annen ting jeg lurer på; Jeg var så smart at jeg ikke valgte IT i år, så jeg har tenkt å velge IT neste år, men læreren min sa at jeg kunne velge IT2 selvom jeg ikke har hatt IT i år. Ville dere anbefalt meg det?

Takk for svar..

Lenke til kommentar

Hvis du liker tallbehandling, så kan det hende du liker økonomi. Som økonom er det riktignok mer som kreves enn bare å være flink med tall, men det kan jo hende du besitter disse egenskapene?

En utdannelse innenfor økonomi (da inkluderer jeg alt som er økonomirelatert), gir iallfall tusen forskjellige muligheter.

Du kan jo bli lærer også. Realfagslektorer er veldig ettertraktet i disse dager, pluss at det er en trygg jobb med god lønn.

Og du kan bli ingeniør. Det er jo en flott utdannelse :)

Du er heldig som er glad i tall og lignende. Mange, mange muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...