Supervisor Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Jeg har fåttfaktura fra TNT Norge AS (fraktselskap) på 324 kroner i forbindelse med harddiskreparasjon hos Seagate i Nederland. Jeg serat jeg ble fakturert import MVA 129 kr + utlegsprovisjon 95 kr + administrasjonsgebyr 100 kr. Dette er noe jeg synes er urimelig da jeg ikke har importert noe som helst. Jeg har sendt en ødelagt vare til reparasjon, og har fått samme vare tilbake (ikke tilsvarende, men akkurat den samme harddisken jeg sendte). Dette har jeg aldri opplevd før selv om jeg harsendt flere både dyrere og større ting til reparasjon utenlands. Siste to varXBox360 spillkonsoler som er både større enn harddisk jeg fikk faktura for, og samtidig mye dyrere. Selv i følgepapirene som ble sendt sammen med disken fra Nederland står det at det er snakk om "used harddisk for data recovery". Burde jeg betale faktura eller ikke? Hva er eventuell fremgangsmåte om jeg skulle klage på det? Tar jeg kontakt med tollvesenet, eller med TNT? Takker for alle svar. Endret 6. oktober 2009 av jokab Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Sendte dem samme mail som innlegg her. Ingen svar foreløpig. Ringte Tollvesenet. Mannen lo og sa at det er kjent at fraktselskaper gjør sånt og at jeg "kommer ingen vei med de". Jeg måtte betale først og sende refusjonskrav til Tollvesenet, ble jeg fortalt. Er ikke det merkelig? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...e=NO#reparasjon Reparasjon av varerHvis varen skal sendes tilbake for reparasjon, må den tollbehandles (tollekspederes) av Tollvesenet før den sendes ut av Norge. Det betyr at du må deklarere varen for utførsel overfor Tollvesenet, før den sendes ut av Norge. Er reparasjonen en garantisak (som du ikke skal betale for), slipper du å betale toll og avgifter ved gjeninnførsel av varen igjen – hvis du har deklarert varen for utførsel. Dersom du selv må betale for reparasjonen, må du betale toll og avgifter av reparasjonskostnadene og for frakten frem og tilbake - dersom du har deklarert varen for utførsel. Dersom du ikke deklarerer varene for utførsel, må varene fortolles i sin helhet når de ankommer Norge. Da må du på nytt betale toll og avgifter beregnet ut fra varens fulle verdi, frakt- og eventuelle forsikringskostnader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå