Zappy Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Hei, Er det vanlig som butikksjef, å ha en kontrakt som inkluderer overtid? Kontrakten sier 50 timer uken. Personen jobber 55-60 + ting som kommer opp. Ingen ekstra lønn utbetalt. Lønnen ligger på omtrent 300k i året. Mao, en vanlig butikk ansatt med samme antall timer hadde tjent mye mer. Er dette lov? Noen tips på hva som bør gjøres? Er ikke med i en fagforening. Endret 6. oktober 2009 av Zappy Lenke til kommentar
Star Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Vet dette er praksis mange plasser (fast stilling + fast lønn for daglig leder ), så regner med det er fullt mulig. Det er vel ment for å begrense muligheten for å "melke systemet" samtidig som det krever en viss fordeling av vakter blandt de ansatte ( for å unngå uforholdsmessig mye overtid - både for de enkelte som får betalt på timebasis, og DL som ikke får tillegg for dette) Enig i at det i bedrifter som kjører knallhardt på personalbudsjett, gjerne kombinert med få ansatte, virker kraftig urimelig. Det kan forøvrig være smart å melde seg inn i handel&kontor, evnt. LO ( kontigent kan skrives av på skattetrekk, så i realiteten er jo medlemskap i LO gratis ) Det er jo en del regler om hviletid etc. som uansett gjelder, særlig nevnt under § 10-4 (Arbeidsmiljøloven) Endret 6. oktober 2009 av Star Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Så om man har lyst til å beholde jobben så er det bare å finne seg i å jobbe i 60 timer på en uke for luselønn? Skal meldes inn i hande&kontor tenker jeg ja. Se hva de kan hjelpe meg med. Endret 6. oktober 2009 av Zappy Lenke til kommentar
noxon Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Man kan ikke avtale arbeidstid som overstiger gjennomsnittlig 40 timer i uka. Man kan benytte gjennomsnittsberegning for å komme frem til 40 timer i uken, men om man da jobber 54 timer en uke (som er maks) så skal man ha tilsvarende fri i resten av perioden (som gjelder innenfor 8 uker). Alt som jobbes over 40 timer i uka SKAL være overtid, og kan IKKE pålegges de ansatte om de har gode grunne for det. Arbeidsgiver skal ha et konkret behov for overtid - det er ikke god grunn å "redusere bemanningen og bruke overtid for å dekke opp resten". Dette virker rett og slett som at arbeidsgiver forsøker å tyne mer ut av arbeidstakere for å slippe å ansette flere, og dette gjør han ulovlig. Jeg ville kontaktet arbeidstilsynet. Dvs, man kan IKKE avtale fast overtid. Eneste måte man har tillatelse til å omgå det som står i arbeidsmiljøloven ang. arbeidstid er ved å definere en stilling som ledende, eller særlig uavhengig. Som vanlig butikkansatt vil ikke dette på noen måte være passende. http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#map010 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Eg vil jo tro at som butikksjef så har man en ledende stilling. Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Ledende slavedrift kanskje... Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Så om man har lyst til å beholde jobben så er det bare å finne seg i å jobbe i 60 timer på en uke for luselønn? Ikke vet jeg, men man kan jo bli sparket og man får godt betalt hvis man har en god kontrakt - det er ikke uvanlig at sjefer får millioner for å ha gjort en dårlig jobb og blir sparket - noe som er ulikt en vanlig arbeider. Så hva som står i kontrakt er vel viktig her, ellers må de vel forholde seg til arbeidsmiljøloven som alle andre - man har ikke lov til å forhandle seg fram til løsninger som er på tvers av denne og er i så fall en ugyldig kontrakt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Poenget er at du har inngått en arbeidsavtale hvor du har en ledende og/eller uavhengig stilling i forhold til arbeidsplassen. Dette er det som skal til for at du er fritatt for overtidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Så med andre ord, dette er ikke ulovlig sett i fra arbeidsmiljøloven. At du så faktisk har inngått denne avtalen med ei fastlønn på kr 300k faller på deg selv. Dersom du mener dette ikke er nok så må du kontakte din sjef/arbeidsgiver og prøve å forhandle deg frem til en bedre avtale. Alternativet er å si opp jobben og bytte til noe bedre betalt eller med bedre betingelser. Og siden du er butikksjef så ligger det sikkert litt i kortene at du kan delegere bort arbeid til dine ansatte og dermed få redusert arbeidstiden din til noe som er mer levelig. Lenke til kommentar
Zappy Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Jeg skal få fatt på kontrakten og se hva den sier. har forøvrig sendt en mail til arbeidstilsynet. Takk for svar så langt! edit: Og siden du er butikksjef så ligger det sikkert litt i kortene at du kan delegere bort arbeid til dine ansatte og dermed få redusert arbeidstiden din til noe som er mer levelig. Det er ikke meg det er snakk om, men jeg er enig med den. Problemet med å delegere bort arbeid er at sjefen ikke har ansatt nok folk, til tross på at det har vært mangel i ca 4 måneder. Nå kommer det folk på plass, men kan ikke se hvordan det er rimelig at en skal jobbe ræven av seg fordi sjefen er usannsynlig treig. Som kjent så har også en butikksjef mye kontakt med ansatte. Noe som oftest går på mobilen. Men blir mobilregningen betalt av butikken? neida. Ikke sjans. Endret 6. oktober 2009 av Zappy Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Det er vel ikke så mye annet å si en: 1) Reforhandle kontrakten 2) hvis ikke punkt 1 fungerer så - Si opp stillingen. Å inngå en kotrakt som gir deg 300’ fastlønn, og som ikke dekker andre utgifter, kan ikke arbeidstilsynet lastes for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå