SKOLENERDEN Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hei! Jeg skal inn på NHH til neste år, og har derfor meldt meg opp til privatisteksamen i Norsk skriflig (har 4 fra før) og norsk sidemål (2 fra før). Dette er de eneste fagene jeg ikke har 5 i, så må¨bare bite i det sure eplet og begynne asap, men har litt startproblemer da jeg vil komme til "kjernen" av pensum og ikke kaste bort masse tid på stoff som kanskje ikke er så tellende på eksamensdagen. Til alle dere som har fått 5 eller bedre i Norsk skriflig og/eller Sidemål, Hva skal til? Nettressurser, tips eller triks ? Takk for evt svar Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Man trenger ikke nødvendigvis å skrive langt, så lenge man kan svare tilfredsstillende på oppgavene med et konsist språk med høy informasjonstetthet. Forsøk å ikke skriv vanskelig kun for å imponere deg, vet det var et par som brant seg på det når jeg hadde eksamen i fjor - sensor forstod at de slang om seg med ord de knapt kjente betydningen av. Jeg fikk dog bare fem i hoved- og sidemål, så ta ikke mine erfaringer for god fisk. Med mindre setningen starter med ordet "Norsk", skrives dette med liten forbokstav, forresten. Dét gjelder "Sidemål" også. Lenke til kommentar
Louboutin Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Her er noen tips som går mest på den språklige delen for å luke unna unødvendige momenter som trekker ned: - Ta med en oversikt over de litterære periodene. Det er ofte en artikkeloppgave som går på å greie ut om en periode og kanskje en forfatter/et verk innen denne perioden - Unngå for all del orddeling, men ser ikke ut til at du har problemer med det - I nynorsken så må du (på forhånd) oversette de vanligste ordene som slutter på "-het", for eksempel virkelighet, likegyldighet, kjærlighet, vanskelighet osv. Dette blir ofte sære ord som man ikke kommer på av seg selv, for eksempel likegyldighet = likesæle - Sjekk at ikke setningene starter med samme ord hele tiden - Ha heller korte avsnitt enn lange - Prøv å skriv "lett", uten unødvendig bruk av komma og innviklede setninger. Men det skal heller ikke være slik: "Jeg heter Ole. Jeg har en hund." Du skjønner. - Legg litt arbeid i innledning og avslutning. Disse skal være litt pirrende. I avslutningen kan du se på verkets aktualitet i dag, utvikling fremover osv. - Hvis du støtter deg på kilder, f.eks i litteraturhistorie er dette aktuelt, så vær sikker på at du skriver godt om, hvis det er noe som er vanskelig å formulere med helt egne ord. Bruk gjerne synonymordboken. Klipp og lim skinner fort igjennom og du ser at flyten i teksten ikke er jevn. Oppgi kilder på riktig måte. Plagiering = stryk. - Unngå gjentagelser av ord, varier ordforrådet - Ikke bruk "veldig", "kjempe" osv. Det fordummer teksten, bruk heller "svært", "særs", "betydelig" osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå