Gå til innhold

Borgervern og borgervernsjustis - er det på tide igjen?

Borgervern.  

39 stemmer

1. 1. Hva synes du om selvtekt/borgervern?

• Burde være tillatt i høyere grad enn idag.
      16
    • Burde være tillatt i lavere grad enn idag.
      1
    • Burde være tillatt i samme grad som idag.
      15
    • Burde ikke være tillatt i det hele tatt.
      7
  2. 2. Borgervernsjustis når politiet svikter - bra eller ille?

• Bra. Vanlige borgere burde få håndheve loven om de må.
      11
    • Bra til en viss grad.
      7
    • Kun i svært få nødstilfeller.
      16
    • Ille. Burde ikke være lovlig i det hele tatt.
      5
  3. 3. Ville det blitt mer orden eller mer kaos dersom borgervernere håndhevet loven?

• Orden.
      8
    • Noenlunde mer orden.
      9
    • Kaos.
      12
    • Texas!
      10

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2738122.ece

Med slike anarkistiske tilstander (i.e. fravær av viktige ressurser, som NOK POLITI), synes jeg det burde bli innført unntak for mennesker som utøver borgervern. Evt. gi vektere mer ressurser. Vet det er en egen tråd, men her kunne vi kanskje ta diskusjonen rundt borgervern og "å ta loven i egne hender".

Mener du det er riktig at folk skal kunne "ordne opp selv"? Jeg mener så klart ikke hevn, men å kunne pågripe mennesker og vente til politiet eventuelt kommer, eller sikre seg bevis for ugjerningen (Navn, adresse, osv)?

Med den mangelen i politi som det er her i landet, synes JEG at det burde innføres en slik unntakstilstand, til staten får fingeren ut av rektum og skaffer tusenvis av nye stillinger innenfor politiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye av det du foreslår har eksistert i lang tid.

Retten til nødverge gir enhver rett til å avverge rettsstridige angrep ved maktbruk. Dette gjelder også om angrepet ikke er rettet mot en selv. Og merk at "angrep" ikke begrenser seg til voldelige angrep. En som forsøker å begå innbrudd eller som forsøker å fyllekjøre, vil være angrepsmann i lovens forstand.

Videre har enhver rett til å pågripe gjerningsmenn på fersk gjerning eller ferske spor og anholde dem til politiet kommer.

Lenke til kommentar

Enig. Den sikreste måten å "verne borgere" er å ha opptrent og regulert politi. Nok av dem, og godt utstyrt med ressurser som overtid, tekniske hjelpemidler osv.

Å la folk "ta seg av ting selv" er en ide som ikke funker i det moderne samfunnet da det er ALT for mange ekstreme meninger ute og går. Det en person mener er helt OK mener en annen er mot loven osv.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i dette med politi. Jeg foreslo jo politipatruljer i gatene, i såpeboksen.

Men nyheter som denne:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=192780

...og så senere DENNE:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1069422.ece

er latterlig. Hvorfor i all verden skal han få bot for å ha anholdt henne, når hun både bet og sparket?

Isbilen:

Ja, det er det. Men, vi vet alle som skriver her at det vil nødig komme mer politi før om flere år. Det er problemet.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Med slike anarkistiske tilstander (i.e. fravær av viktige ressurser, som NOK POLITI), synes jeg det burde bli innført unntak for mennesker som utøver borgervern.

.......

Mener du det er riktig at folk skal kunne "ordne opp selv"?

.......

Blodhevn har vi jo lange tradisjoner for her i landet. Begikk man drap, vanket det ikke alltid et oppgjør på tinget. Men dette kan ha en tendens til å bli langvarige affærer. Slekten til de man straffer kan føle at urett har skjedd, og selv søke hevn. Og da har vi det gående. Jeg ser ikke bort i fra at det er et pluss for samfunnet at vi lar tinget (eller i moderne drakt; rettsapparatet) "ordne opp".

Lenke til kommentar
Med slike anarkistiske tilstander (i.e. fravær av viktige ressurser, som NOK POLITI), synes jeg det burde bli innført unntak for mennesker som utøver borgervern.

.......

Mener du det er riktig at folk skal kunne "ordne opp selv"?

.......

Blodhevn har vi jo lange tradisjoner for her i landet. Begikk man drap, vanket det ikke alltid et oppgjør på tinget. Men dette kan ha en tendens til å bli langvarige affærer. Slekten til de man straffer kan føle at urett har skjedd, og selv søke hevn. Og da har vi det gående. Jeg ser ikke bort i fra at det er et pluss for samfunnet at vi lar tinget (eller i moderne drakt; rettsapparatet) "ordne opp".

...og når rettsapparatet ikke er der? Hva skal du gjøre da? Stå og se på at noen stjeler bilen din? For du kan tross alt få prikk på rullebladet for å bryte inn.

Lenke til kommentar
...og når rettsapparatet ikke er der? Hva skal du gjøre da? Stå og se på at noen stjeler bilen din? For du kan tross alt få prikk på rullebladet for å bryte inn.

Nei, da henter vi sverdet og kløyver den blånende skalle :) (Fritt etter Noregsgard)

Lenke til kommentar

Les min forrige post. Man har allerede i dag en viss adgang til privat rettshåndhevelse, bl.a. gjennom reglene om nødverge. Om du tror du vil bli straffet for å gripe inn mot den som prøver å stjele bilen din, tar du feil.

Så hva er det egentlig du foreslår?

Lenke til kommentar
Jeg er veldig enig i dette med politi. Jeg foreslo jo politipatruljer i gatene, i såpeboksen.

Men nyheter som denne:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=192780

...og så senere DENNE:

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1069422.ece

er latterlig. Hvorfor i all verden skal han få bot for å ha anholdt henne, når hun både bet og sparket?

Husker vi hadde en diskusjon på den saken. Jeg tror det kom noen flere artikler der det kom litt mer spesifikt frem hvor hardhendt han hadde vært, men uten totalt innsyn i saken er det vanskelig for oss å komme til noen endelig konklusjon om han burde bli anmeldt. Derfor har vi politi og rettsinstanser til slikt. Eller mener du at man kan bruke alle midler mot en innbrudstyv for å holde dem igjen? Brekke armen deres? Beina?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Borgervern er pr. dags dato ikke tillatt/tillatt i svært liten grad her i Norge. Det er svært lite den ærlige, vanlige borger kan gjøre om rettssystemet svikter og han/hun får sine rettigheter krenket.

Resultat: Tyver kan herje fritt. Kriminelle ligaer kommer og rundstjeler oss. Farlige voldsforbrytere slipper ut igjen etter noen få år bak murene - lista er lang.

Burde vanlige borgere, bygdelag og samfunn selv kunne ta loven i egne hender om politiet svikter?

Eller gjør politiet jobben sin godt nok pr. idag?

(Edit. Var usikker på om denne tråden passet best på juss-forumet eller politikk & samf. forumet.)

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Om eit slikt system skal kunne fungere så må straffa for handlingar du gjer i eit borgervern som i ettertid viser seg å være ulovlege straffast med vanlig straff x5.

Den største trusselen for vanlige borgarar er når borgervernet sjølv (og gjerne utan den nødvendige kunnskapen) skal bestemme kven som skal tas.

Det har vært ein del eksempler på at ein slik lynsjemob har gått langt over sine grenser som f.eks å banke opp ein person som nokon trudde kanskje var pedofil.

Sannsynligheita for at det blir begått feil og at det blir tatt forhastede konklusjoner aukar drastisk når det er lekmenn som skal gjere jobben.

Er ikkje dette eigentleg ein meir politisk diskusjon ein juss diskusjon?

Lenke til kommentar

Jus handler om hva rettsreglene er. Spørsmålet som stilles, er derimot hva reglene bør være. Dette er vel helst politikk, ikke jus.

For øvrig: Skal man vurdere om reglene om selvtekt/"borgervern" er for dårlige, må man jo vite hvordan de vitterlig er.

Til informasjon sier straffeloven følgende:

"§ 19. Selvtekt

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den som har retten, handler for å gjenopprette en ulovlig endret tilstand, og det ville være urimelig å måtte vente på myndighetenes bistand. Makt mot en person kan bare brukes når rettskrenkelsen er åpenbar, og må ikke gå lenger enn forsvarlig. "

Lenke til kommentar

tror et slikt system hadde blitt for rotete...

dagens samfunn tar ikkje folk ansvar for sine handlinger og vis de får bank for og f.eks ha knust ruten din så andmelder de deg ... det er feigt og uetisk ..

og vis poltiet skulle etterforske vær litten drittunge som måtte ha ståt til ansvar for sine handlinger hadde de ikke hatt tid til annet :p og dermed hadde det jo blitt mer tung kriminalitet her i landet. og det er det siste vi trenger

dermed stemte jeg at vi burde få mindre borgervernsjustis i dette landet :)

livingman :)

Lenke til kommentar

Beklager posting i feil forum-kategori.

For øvrig: Skal man vurdere om reglene om selvtekt/"borgervern" er for dårlige, må man jo vite hvordan de vitterlig er.

Til informasjon sier straffeloven følgende:

"§ 19. Selvtekt

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den som har retten, handler for å gjenopprette en ulovlig endret tilstand, og det ville være urimelig å måtte vente på myndighetenes bistand. Makt mot en person kan bare brukes når rettskrenkelsen er åpenbar, og må ikke gå lenger enn forsvarlig."

Dette vet de fleste av oss allerede, frevild. Det paragrafen sier er èn ting, men hva som skjer i praksis er noe annet. Kravene til selvtekt og nødverge er strenge. Svært strenge.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...