Gå til innhold

Hvor mange lyd signal kan hjernen vår takle om gangen?


Suppekatten

Anbefalte innlegg

Heisann

Satt og undret her en dag:
Vis man hører på en sang, eks Black eyed Peas bare for å nevne noe.
Har "lydkortet" i hodet vår bare en "kanal"? Tenker ettersom det ofte føles ut som om man kun hører på en og en stemme, og ikke alt på en gang. Tenker om at denne "kanalen" switcher hele tiden mellom de ulike lydene/frekvensene, og derfor oppfatter vi det som en helhet?

Sikkert litt dårlig formulert, men håper noen kan gi svar tongue.gif


Edit: Omformulerer spørsmålet mitt: Hvor mange frekvenser er det mulig for hjernen å takle om gangen?

Endret av Suppekatten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror antallet frekvenser du kan registrere er veldig høyt, er vel nesten bare snakk om trening.

 

Hvis du så dokumentaren om den virkelige "rainman" så var det en der som hadde veldig bra gehør. Husker ikke eksakt hvor mange toner han klarte å høre og gjenta på pianoet samtidig men husker at når det var flere enn 10 så måtte han spille de etter hverandre pga av begrensningen på 10 fingre...

 

Når du tenker på at du "kun hører på en stemme" så er det vel heller snakk om å fokusere eller konsentrere seg om en ting. Det kan du gjøre med alle sanser.

Lenke til kommentar

kort fortalt, lyden får trommehinna til å bevege seg, som igjen sender signaler til hjernen.

den sender ALT. det er så hjernen som fokuserer/"filtrerer" ut lyden etterpå, f.eks vil konstant støy etterhvert bli delvis borte, ikke fordi øret slutter å sende, men fordi hjernen filtrerer det ut.

samtidig kommer det du fokuserer på, altså, fokuserer du godt nok på f.eks vokalen i en sang, vil du knapt tenke over musikken som er der.

 

hjernen er analog, ikke digital. en kanal er dermed ikke mulig.

Lenke til kommentar

Hjernen får jo en feed av masse ulike "trykksensorer" av frekvenser i sneglehuset som den setter sammen som et helhetsbilde som vi oppfatter som lyd. Hvor stor forskjell det må være på frekvensene for at du skal kunne skille dem avhenger av hvor god funksjon du har rent anatomisk og hvor godt trent du er/hvilke anlegg du har.

 

Hjernen "takler" alle frekvensene som er i f.eks hvit støy, ellers har du vel ikke oppfattet det som det.

 

Hjernen kan til og med oppfatte frekvenser du ikke hører via ørene i.o.m at de blir pukket opp av f.eks kranie for veldig høye frekvenser og f.eks nerveceller i huden for lave.

Lenke til kommentar

Mange ting som spiller inn her, men i utgangspunktet har øret ca 3500 kanaler for forskjellige frekvenser.

Dvs diskret oppfatting av frekvenser, ikke kontinuerling.

 

En annen ting er at hvis du hører en høy lyd, må andre lyder ha en viss lydstyrke for at de skal kunne oppfattes. Dette kalles maskering.

 

Det som også er interessant er øret ikke har linær frekvensrespons, dvs at f.eks lave frekvenser må ha mye høyere lydstyrke for å oppfattes like høyt som høye frekvenser. Best hører vi frekvenser rundt 1000Hz. Derfor vil du ofte se lydnivåer oppgitt i dB(a) og ikke bare dB. dB med A-vekting prøver å tilpasse seg til dette.

 

En annen spennende ting med hørselen er at hvis to lyder er nærme nok hverandre i frekvens, vil de oppfattes som en lyd, og ikke to forskjellige. Prøv dette selv med et piano, slå inn to tangenter samtidig. Hvor langt fra hverandre må de være for at du hører notene hver for seg.

Lenke til kommentar
veitt ikkje om dette er rett svar, men: hjernen taklar bare 5-9 inntrykk, så om ein høyre 10 ting, medan ein ser på noko, er det noko som forsvinn/blir oversett... var det dette du lurte på?

Var nok dette jeg var ute etter ja, men må si jeg ble fasinert over alt det andre som har blitt skrevet i tråden. Spennende tema :yes:

Lenke til kommentar
veitt ikkje om dette er rett svar, men: hjernen taklar bare 5-9 inntrykk, så om ein høyre 10 ting, medan ein ser på noko, er det noko som forsvinn/blir oversett... var det dette du lurte på?

 

Hvor mange intrykk du takler på en gang er avhengig av mange ting, f.eks. prioriering av de ulike inntrykkene, dagsform, sinnstillstand ("gira" vs. "stuptrøtt" f.eks. ...)

Lenke til kommentar
kort fortalt, lyden får trommehinna til å bevege seg, som igjen sender signaler til hjernen.

den sender ALT. det er så hjernen som fokuserer/"filtrerer" ut lyden etterpå, f.eks vil konstant støy etterhvert bli delvis borte, ikke fordi øret slutter å sende, men fordi hjernen filtrerer det ut.

samtidig kommer det du fokuserer på, altså, fokuserer du godt nok på f.eks vokalen i en sang, vil du knapt tenke over musikken som er der.

 

hjernen er analog, ikke digital. en kanal er dermed ikke mulig.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor om det er "analogt" eller "digitalt" skulle spille inn på antallet kanaler? Dessuten fungerer gjernen hørselsmessig mer som en "digital" krets enn analog i praksis, man får inn en bølge, og det oversettes til nervesignaler som er på eller av.

 

Som noen har vært innpå i det siste så er vel trådstarter mer inne på hvor mange "streams" av lyd vi kan oppfatte, hvor mange forskjellige adskilte "lyder" vi deler vårt totale lydinntrykk inn i (noe vi forsåvidt er forbløffende gode til, det er langt fra trivielt å skille ut et instrument fra et komplekst lydsignal om man går til verks med andre redskaper enn hørselen. Det er vel helt sikkert gjort noe forskning på dette, skal se om jeg finner noe om det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kobler vi ut "filteret" så vil vi være i stand til å høre en enorm mengde med lyder , problemet er at vanlige mennesker vil fort bli overbelastet av alle disse lydene og man får ofte migrene eller andre problemer.

 

Er gjort en del forsøk der kjemikalier fjerner dette filteret vårt, skal se om jeg finner litt om det på nett :)

 

From Music in Your Head by Eckart O. Altenmüller:

After sound is registered in the ear, the auditory nerve transmits the data to the brain stem. There the information passes through at least four switching stations, which filter the signals, recognize patterns and help to calculate the differences in the sound’s duration between the ears to determine the location from which the noise originates. For example, in the first switching area, called the cochlear nucleus, the nerve cells in the ventral, or more forward, section react mainly to individual sounds and generally pass on incoming signals unchanged; the dorsal, or rear, section processes acoustic patterns, such as the beginning and ending points of a stimulus or changes in frequency. After the switching stations, the thalamus—a structure in the brain that is often referred to as the gateway to the cerebral cortex—either directs information on to the cortex or suppresses it. This gating effect enables us to control our attention selectively so that we can, for instance, pick out one particular instrument from among all the sounds being produced by an orchestra. The auditory nerve pathway terminates at the primary auditory cortex, or Heschl’s gyrus, on the top of the temporal lobe. The auditory cortex is split on both sides of the brain. It seems that the way the music is handled in the brain from this point on differs greatly between non-musicians and musicians, and in fact even between individuals. In imaging studies the same music is represented in multiple ways in the brain of a professional musician: as a sound, as movement (for example, on a piano keyboard), as a symbol (notes on a score) and so on. Not so in the brain of an unpracticed listener. Generally, however, rhythm is handled by the left side of the brain and pitch and melody are handled by the right side of the brain.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Virker som det fungerer omtrent som synes, det vil si vi hører alt, men fokuserer hovedsaklig på en ting av gangen i den bevisste delen av hjernen."It seems that we are not generally capable of attending to every apsect of the auditory input, rather certain parts are selected for conscious analysis... It apperas that the complex sound is analyzed into streams, and we attendprimarily to one stream at the time. The attended stream then stands out perceptually, while the rest of the sound is less prominent"

 

Fra "An introduction to the psychology of hearing" av Brian C. Moore.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...