Bruker-88036 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Av mangel på nye bilder så blir det til at man kikker gjennom de man har tatt før. Dette er fra sensommeren. En svart laks som forgjeves prøver seg på fossefallet. Den klarer det ikke. Den har nok stått lenge der og stanget siden den har blitt så mørk i fargen. Jeg vet ikke helt hva jeg syns om bildet, og vet heller ikke om jeg har klart å redigere RAW-fila så det blir noe man gidder å se på mer enn et øyeblikk. Hadde nok vært fint med noen innspill på om det er noe man kan gjøre med bildet for å få det mer spennende? Jeg vet liksom ikke lenger hva man skal stille på underveis. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Hei, jeg synes dette er et fasinerende bilde. Kankje fordi jeg er lystfisker? Komposjon/utsnitt synes jeg er ok og laksen er tegnet skarpt. Vet også hvor vanskelig det er å fotografere slik hoppende fisk. Det trekker ned at spord peker vinkelrett slik at den tilsynelatende er borte. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 Takk for kommentaren. Sporden er irriterende usynlig ja.. Selv syns jeg laksen blir litt borte mot det våte berget. Det er ikke utsnitt, men hele bildet. Jeg sto midt i elva rett nedenfor på en stein med kameraet monert på monopod og ventet på den. Hvor lenge jeg sto sånn vet jeg ikke, men det tok en stund før den kom. Sikkert lettere tidligere på sesongen når det er mye oppgang. Eneste bildet av laks i lufta fra i år der laksen ble klar. (Eller har jo to til av denne som også er klare; når den snur seg i lufta og når den feies ned igjen av vannet.) Men neste år, da.. Lenke til kommentar
Patrick80 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Hadde blitt litt bedre om laksen hadde vært over det hvite vannet. Laksen hadde kommet mye bedre frem da! Men komposisjonen er ellers bra! Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 7. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2009 Jo, det er litt det jeg mener med at den blir litt borte mot det mørke berget. Men på den andre siden ville jo laksen vært mer mot midten av bildet om den var over vannet, og det hadde kanskje ikke vært så bra det heller. Man kunne kanskje heller ønsket seg at det ikke var så lite vann som det var akkurat da, det var jo mye lavere vannstand enn normalt.. men om det hadde vært mer vann så hadde jeg ikke kommet meg midt ut i elva til den steinen (med småsko på). Får kanskje si det slik at det jeg kunne ønsket var det var sånn at jeg egentlig var på fisketur med vadebuksa på mens det var mere vann i elva osv.. Men uansett.. Takk for kommentar. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Det tok litt tid før jeg så fisken, men det er ikke din skyld. Den er egentlig godt plassert i bildet rent komposisjonsmessig og jeg synes du har akkurat passe med omgivelser. Det som du er mulig krever en del ferdigheter i PS. Det er å skille ut fjellet og lysne den litt - da skiller du fisken og fjellet . Men det er ikke en jobb jeg påtar meg :ohno: Tom Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 God ide tomsi, det kan jeg prøve på. Regner med at det blir nok av tid fremover til å fikle med sommerens bilder. Og det er vel på tide å prøve å sette seg mer inn i bruken av PS også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå