Gå til innhold

Den store lommelykt tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke kjøpt en lykt drevet av AA batterier med mindre du er avhengig av å bytte underveis på en tur. Vil gjette den holder ca 1 time på max med dem batteriene.

 

Har god erfaring men denne typen lykter: http://www.ebay.com/itm/8000Lm-5x-CREE-XM-L-U2-LED-Front-Bicycle-Light-bike-Headlamp-Head-lamp-Headlight-/201121733670?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item2ed3ca1c26

 

Der kommer det med en oppladbar batteripakke, og batteripakken har ledning, slik at du kan f.eks ha den i en sekk/lomme eller lignende. Typisk holder dem i ca 2 timer på high eller 4-5 timer på medium. Men dem lyser opp like mye som en bil.

 

Tollgrensen er på 350kr nå. Men er inkludert frakt. Så lenge du kjøper noe som har fri frakt, så kan du handle for 350kr, ca 46 dollar.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt en lykt drevet av AA batterier med mindre du er avhengig av å bytte underveis på en tur. Vil gjette den holder ca 1 time på max med dem batteriene.

 

Har god erfaring men denne typen lykter: http://www.ebay.com/itm/8000Lm-5x-CREE-XM-L-U2-LED-Front-Bicycle-Light-bike-Headlamp-Head-lamp-Headlight-/201121733670?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item2ed3ca1c26

 

Der kommer det med en oppladbar batteripakke, og batteripakken har ledning, slik at du kan f.eks ha den i en sekk/lomme eller lignende. Typisk holder dem i ca 2 timer på high eller 4-5 timer på medium. Men dem lyser opp like mye som en bil.

 

Tollgrensen er på 350kr nå. Men er inkludert frakt. Så lenge du kjøper noe som har fri frakt, så kan du handle for 350kr, ca 46 dollar.

Takk, skal definitivt vurdere den! Den så svær ut, men vekten så ikke så altfor tung ut. Hodebandet som følger med + lader er i ok kvalitet? Litt skeptisk til o-ring festemekanismen.

Endret av StaBBer
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har du noe å sammenligne den med Ekinorak?

Jeg har for en knapp uke siden fått Olight sin M2XUT Javelot i posten og jeg imponert over kastelengden på denne lille saken :D

Har fra før en Kinfire KF-D40 og en Trustfire TR-3T6 ( begge oppgitt til "2400" lumen for Kinfire og "3800" lumen for Trustfire ) og synes egentlig Olighten er kjekkere. Den lyser kanskje ikke så mye opp rundt seg, men er utrolig gøy å lyse med på lang avstand når det blir mørkt :D

 

Parkere lett de to andre på lystyrke på avstand.

 

Har målt den til 2 timer på maks med 18650.

Lenke til kommentar

De hodelyktene har ikke noe bra kastelengde. Vil anta de er svakere enn din trustfire tr-3t6. Jeg har kjøpt rundt 40 lykter fra kina og alle har løyet på hvor mange lumen de er. De oppgir som oftest den maksimale teoretiske lumen hver diode kan gi.

Jeg har ikke noe verktøy til å måle hvor mange lumen lyktene jeg har kjøpt gir, men utifra stømmen lykten trekker kan en få en liten pekepinn. De hodelyktene gir rundt 1650 lumen, med forbehold om feilmarginer (effektiviteten av driveren, tap i reflektor o.l)

 

Det som er greit når en kjøper skikkelige merker som Olight, Nitecore, 4sevens, Fenix, EagleTac, Led Lenser ThruNite og flere er at en faktisk får lumen antallet en betaler for.

 

Jeg samenlignet min "8000" lumen Ultrafire: http://www.dx.com/p/ultrafire-8000lm-15-led-5-mode-super-bright-led-flashlight-torch-black-2-4-x-18650-26650-355456#.VPsWzvmG-FU med en http://www.amazon.com/Nitecore-Tiny-Monster-XM-L2-Flashlight/dp/B00HG6ANK8

 

Min lykt var ikke i nærheten av å gi like mye lumen.

 

Irriterer meg over at jeg har solgt speilreflekskameraet mitt, ellers så skulle jeg lagt ut noen sammenlignings bilder. Har gitt vekk og solgt mange av lyktene mine, men er her noen jeg har igjen:

post-62564-0-20428700-1425742544_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Legger ut en erfaring på DQG Fairy kjøpt fra Banggood. Har hatt den noen uker nå og simpelthen elsker den.

Utrolig byggekvalitet, sinnsvak lysstyrke og ufattelig liten. Den er maskinert av messing, den har meget tighte gjenger så den skrur seg ikke på i lomma. Den har en 2trinns skrubryter, laveste nivå er 10 lumen, høyeste er 200lumen. Batteritid på maks er oppgitt til 15-20 minutter. Lyskjeglen er veldig vid, helt jevn og helt uten skygger. Har demonstrert den til flere og alle får hakeslepp.

 

Eneste ulempe som jeg ser det er at den bruker 10180 Li ion batteri som er sjeldent, men de er oppladbare hvis man har en justerbar lader som gir mindre enn 250mA ladestrøm. En knappecellelader vil antagelig gjøre susen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det følger ikke med lader men det kan kjøpes ved siden av for rundt 80kr. Det er et usbadapter man skrur på istedenfor lampehodet og som har 2 ladespenninger for 10180, og 10440 batteri hvis man kjøper extension tube til denne batteritypen.

Batterilader til Fairy.

 

Edit. Ladetid er oppgitt til 1-2timer men jeg har ikke fått laderen ennå så kan ikke bekrefte dette.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Har fått en ny lykt. Nitecore Sens CR. Sykt bra lys og en artig autodimmer funksjon som dimmer lyset til laveste stilling når den pekes rett ned, halv styrke på 45 grader og full pupp når den er horisontal. Hvis den tennes med reflektorern rett opp så booster den endog en god porsjon over max en liten stund inntil den blir for varm. Lyskjeglen kaster mye lenger(60-70m) enn jeg antok så den kan fint brukes på litt avstand.

 

Den bruker ett CR123/16340 batteri, må ha oppladbart da den suger strøm.

Men det er ei snasen lita lykt som kan henges på nøkkelknippet hvis man da ikke synes den blir i største laget til det. Kjøpt fra Banggood

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...