Gå til innhold

Multicom KHLB2 Full-HD Test

pkg_inc

Anbefalte innlegg

Disclaimer:

Dette er min anmeldelse. Vil du publisere den, får du sende meg pm og spørre først.

Jeg kommer til å ta opp mange (svært) fine detaljer her, og mange av disse vil være helt subjektive. Det er tross alt en brukertest.

Multicom KHLB2

- 15.6" Wide-LED skjerm 1920x1080 Full-HD

- Intel® Core™2 Duo P8700 prosessor, 2.53GHZ 1066MHz FSB 3MB cache 25W

- ATI Radeon HD 4650 512MB DDR3

- 320GB SATA 7200RPM 2.5"

- 4GB DDR3 SO-DIMM 1066MHz (2x2GB)

- Windows Vista Home Premium 64-bit inkl. oppgradering til Windows 7 Home (engelsk)

Pris: litt under 10.000kr

Bilder ligger her.

Byggekvalitet:

Selve pc'en er veldig anonym. Baksiden er helt svart, og på innsiden er det et lite multicommerke, men det er det av logoer. Hele lokket/skjermen tiltrekker seg fingermerker, både på innsiden og utsiden. Rundt tastaturet fester ikke fingermerker seg, noe som er deilig. Det er ikke mye lys som blinker og forstyrrer; nede til venstre er det på-lys, batterilys, harddisklys, og wirelesslys. Når man skriver, dekker venstre hånd disse. Det er også en liten knapp øverst til høyre for museflaten som skrur av og på museflaten. Denne lyser også når museflaten er aktivert, men blir dekket av høyre tommel når du skriver. Knappen er også litt nedsenket i flaten, slik at du umulig kommer borti den når du skriver, samtidig som den er lett å treffe når du vil treffe den. Det siste lyset er på-knappen helt til høyre for tastaturet. Det er ikke veldig irriterende, men det hadde vært deilig å ha en helt lysfri pc, når den ellers er så anonym. Alt-i-alt er det befriende lite som forstyrrer, har prøvd Acer-pc'er som avskrekker med sine diskolys. Flaten der hendene hviler når du skriver er litt småruglete, noe jeg synes er deilig. Det er akkurat så ruglete at du ikke får en svett, glatt flate når du skriver lenge, samtidig som du ikke får avtrykk av ruglene på håndflatene etter en arbeidsøkt. I vanlig bruk er det ingen knirking eller svikt. Under pc'en var det imidlertid et lokk som så ut som om det var for stort og så tvunget på. Gidder ikke sende pc'en inn for den lille der, men minuspoeng, definitivt.

Taster:

Selve tastene er som alle andre bærbares tastaturer, eneste som skiller seg ut er at piltastene er litt smalere enn på min forrige bærbare. Nederst i venstre hjørne er Fn-tasten, med Ctrl-tasten til høyre for den. Det er selvfølgelig irriterende når du spiller, har enda ikke funnet en god løsning på dette. Hvis du er en flittig bruker av hurtigtaster ellers, er det faktisk litt deilig at den er så lett tilgjengelig, men dette er vel først og fremst en spill-bærbar, så et merkelig valg er det. Ellers er Home-PgUp-PgDn-End helt til høyre på tastaturet, som jeg ofte bruker til å scrolle på websider, så det er god plassering av disse. Delete-tasten er dessverre ikke øverst til høyre, der er Pause/Break, med Delete til venstre for den. Igjen et litt irriterende valg. Høyre shift-tast er litt kortere enn jeg er vant til fra andre tastatur, som gjør at jeg har bommet et par ganger, men det blir vel mer en tilvenningssak. Den lille forhøyelsen på f- og j-tasten er veldig liten, så jeg har hatt litt problemer med å "kjenne" meg frem til hvor hendene skal ligge et par ganger. Fn-hurtigtastene fungerer bra, musikk- og lysstyrke-tastene har gradvis endringer, ikke hakk-for-hakk, slik at du kan velge nøyaktig hvor høy lyd eller sterkt lys du vil ha. De to tastene under museflaten fungerer bra, og har en litt høy klikkelyd om du trykker ut mot kanten, mens de har en mykere, mer behagelig lyd når du trykker i midten. Det er tre hurtigtaster over tastaturet, uten belysning, som jeg aldri bruker, og ikke ser de ut til å gjøre så mye heller, noe som er like greit. Jeg installerte kun de driverne jeg mente jeg trengte, så det kan også ha noe med saken å gjøre. Den siste knappen jeg skal nevne er en liten usb-knapp under av/på-knappen, som skrur på strømmen i usb-portene, selv når pc-en er avskrudd. Hvis du bruker usb-ladere er dette utrolig deilig. Under denne igjen er det en fingeravtrykkleser, og om du installerer driveren kan du logge på pc'en kun ved å dra fingeren over. Deilig :)

Utganger:

Som dere kan se på bildene, er det fire usb-utganger. Det er derfor skuffende at tre av disse sitter foran (nærmest brukeren) på høyre side. Den siste er bak på venstre side. På grunn av skjermløsningen er det ingen utganger bak, så det blir fort litt ledningsrot. Det er i det minste bra at utblåsningen for varmluft er på venstre side. Et stort pluss er både vga- og hdmi-utgang, noe som gjør det svært lett å koble pc'en til tv'en.

Å komme igang:

Å installere windows og drivere er veldig enkelt. De kommer på hver sin disk, og du kan velge akkurat hvilke drivere du vil installere, da du må installere dem en for en. Dette tar en god stund, så hvorfor man ikke bare kunne huke av for de man vil installere og så la den holde på er meg en gåte. Spesielt skjermdriverne må jo oppdateres til nyeste versjon uansett om du vil ha bedre skjermflyt i spill. Men det som er veldig positivt med dette er at man slipper å avinstallere en hel masse ting fordi det "kom med pc'en". Alt-i-alt tok det kanskje en drøy time å installere windows, driverne, og oppdatere helt til windows update var fornøyd.

Batteri/lyd/lys/støy:

Jeg testet batteritiden ved å jobbe litt på internett og i word-dokument samtidig som jeg hørte på musikk med laveste lysstyrke. Laveste lysstyrke på KHLB2 er egentlig veldig lyssterkt, og det går fint å bruke denne settingen hele tiden om man vil være strømgjerrig. Batteriet holdt i litt over tre timer med nevnte oppsett, noe jeg synes er veldig bra. Hvis man virkelig bryr seg om batteriet kan man alltids tweake litt mer eller skaffe seg et ekstra batteri. Uansett er det sikkert ikke på grunn av batteritiden man kjøper denne pc'en, så spillmulighetene tatt i betraktning, gjør den det veldig bra. Det er derimot skuffende at høytalerne er dårlige. Lyden kan best beskrives som hul, det høres ut som om noen holder hånda foran høytalerne, og at du får en litt forvridd lyd. Den fungerer, ikke misforstå, men den fungerer ikke fantastisk. Lydstyrken er god. Maskinen støyer generelt lite. Det er en svak suselyd under vanlig bruk, og litt mer under spilling. Dette er en pc man fint kan ta med i klasserom eller forelesning uten å skjemmes over støyen. Til spilling har jeg en kjølematte med vifter, og når jeg spiller bråker denne matta mer enn pc'en. Det burde si noe om støynivået. Jeg er veldig fornøyd med (mangelen på) støy. Varmen er det ikke noe å si på, og selv etter spilling er den ikke særlig varm.

Skjerm:

Nå er jeg en sucker for høy oppløsning, men jeg må bare si at denne skjermen er fantastisk! Det er så utrolig deilig å ha nok plass til alt du vil på skjermen. I word kan jeg ha tre sider ved siden av hverandre og allikevel klare å lese det som står helt fint. På en 15" skjerm! Det sier seg selv at du ikke spiller nyere spill på full oppløsning, men når du ikke spiller det aller nyeste er det helt klart verdt de tusen kronene det koster å oppgradere skjermen til full HD. Sammen med de gode tilkoblingsmulighetene (og muligheten til å oppgradere pc'en med blu-ray), er dette en veldig god pc å se film på, enten på pc'en eller på tv.

Ytelse:

Først et par ting, slik at det ikke kommer en klagestorm: Jeg kjører foreløpig Vista i påvente av at Windows 7 kommer ut "på ordentlig". Da det er kort tid til det skjer, har jeg ikke tatt meg bryet med å tweake pc'en med tanke på spilling. På min forrige laptop var det merkbare, om enn ikke vesentlige forskjeller mellom Vista og W7 med tanke på spilling. Derfor trenger ikke resultatene jeg har fått så langt være representative for hva pc'en egentlig er god for. Det eneste jeg har gjort er å installere nyeste versjon av ATI Catalyst (skjermdriveren), og sette på "performance mode" på strømstyring. Men altså, her er resultatene:

Spillene som jeg har testet ut er:

- Left 4 Dead

- Team Fortress 2

- CS: Source

I Left 4 Dead har satt jeg på "recommended settings" som var full settings på alt, utenom MSA og AA som begge var x4. Oppløsningen her (og i de andre spillene) var 1920x1080. På det aller verste, når alle zombiene kommer løpende inn fra alle kriker og kroker, falt bildeflyten aldri under 30 bilder per sekund. Den var høyere under roligere situasjoner. For meg er minimum 30 bilder per sekund så bra at det ikke er irriterende hakking, og jeg er godt fornøyd.

Så var det Team Fortress 2. Igjen satt jeg på "recommended settings", som betydde nesten alt satt på max. (Liten tidbit for de som ikke spiller TF2: Da TF2 ble gitt ut i 2007, var det ikke så veldig krevende, men etter hvert som de har oppdatert spillet med class updates og så videre, har det blitt ganske krevende for diverse pc'er. På steam-forumet kan man lese om folk som har fått bildeflyten dratt ned fra 100+ da spillet kom ut, til under 30 bilder i sekundet nå. Dette er også et spill som krever en del av prosessoren til pc'en, og her skal KHLB2 gjøre det ganske bra med sin spreke 2,53GHz prosessor.) Da bildeflyten til det nyere spillet L4D varierte en del, ble jeg overrasket over TF2: bildeflyten var som låst til 59 bilder i sekundet. Nesten hele tiden jeg tittet ned, var det tallet 59 som lyste mot meg, et tall jeg etter hvert har lært å like godt. Dette er upåklagelig :D

Sistemann ut var CSS, og som man kunne forvente, var bildeflyten her enda bedre. En kort runde ga en bildeflyt på mellom 100 og 160 på recommended settings.

Disse resultatene må jeg si meg meget fornøyd med. Spesielt TF2 ble jeg positivt overrasket over. Til tross for at ATI Radeon 4650 ikke lengre er det skarpeste skjermkortet i skuffen, gjør det en solid jobb. Støttet av en god prosessor gjør den det også bra i Source-spillene. Det eneste jeg kan si er at jeg gleder meg til MW2 og L4D2 ;)

Konklusjon:

Som alle nye pc-kjøpere er jeg godt fornøyd med den nye pc'en min, men det er virkelig et par ting her som er mer enn "bare bare". For det første er skjermen på 1920x1080, Full-HD, helt fantastisk. Det å kunne ha oppe et vindu med internett, tre chattevinduer og en video uten at de overlappes er fantastisk behagelig, og hvis du ikke er redd for liten skrift, er det noe en simpelthen må ha. For det andre er ytelsen fantastisk. Jeg kan nå spille "hva jeg vil", og det i full oppløsning også, det hadde jeg faktisk ikke forventet. Som en liten cherry på toppen er den også så stille og så strømgjerrig (og nevnte jeg lett?) at jeg kan ta den med på forelesning om jeg ønsker det.

Skårene i gleden er at den fordømte ctrl-knappen er på feil sted, og det er forsåvidt delete også. Pc'en er ikke akkurat tynn, og ikke alle vil kalle den pen. Til tross for å være en pc myntet på spill har de plassert tre av totalt 4 usb-porter foran til høyre, noe som virker smålig hjernedødt. Og ja, du kommer til å trenge en klut til å pusse merkene på utsiden av lokket.

Om det ikke er tydelig enda, skal jeg si det rett ut: Klarer du å leve med de negative tingene ved denne pc'en, er det en veldig spesiell pc som jeg på det sterkeste vil anbefale. Den er langt fra perfekt, men det du får for 10.000kr er en bærbar du kan bruke til alt og ta med deg overalt. Vil du spille, se film, ha bærbar 15" og trenger en unnskyldning til mor og far om at du skal ta den med på forelesning, er det denne du skal kjøpe.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

har sitti i flere dager nå, i flere timer i strekk å lest gjennom alt på detta forumet og lest det meste av tester. Og det akkurat en slik test jeg trengte for å bli overbevist. Nå blir det KHLB2 :)

et par spørsmål bare:

1) kjøpte du blue-ray? er dette å anbefale, syns det er dyrt å legge ut ytterligere 1k...

2) Hvilken kjølematte gikk du for? hakke peiling på hva som er bra/dårlig der...den må kunne holde seg kald under spilling, dessuten føler jeg at jeg er mer "snill" mot dataen hvis jeg holder den mest mulig avkjølt:)

takk igjen for et fantastisk innlegg!

Lenke til kommentar

Hei! bare for å gi deg et lite tips så ville eg kjøpt den 7200RPM harddisken. eg kjøpte 5400RPM og når eg recorde på cs så begynne det å lagge og eg trur det er på grunn av at eg har for treig harddisk(finner ingen andre grunner). Men det er bare en teori.

Lenke til kommentar
Hei! bare for å gi deg et lite tips så ville eg kjøpt den 7200RPM harddisken. eg kjøpte 5400RPM og når eg recorde på cs så begynne det å lagge og eg trur det er på grunn av at eg har for treig harddisk(finner ingen andre grunner). Men det er bare en teori.

Takk! jeg kommer til å gå for den 250g 7200rpm disken..av en eller annen grunn er 200g dyrere:S tar også den full HD skjermen. Da er jeg oppe i 8 958,- også må jeg kjøpe en kjøler da:)

Lenke til kommentar
og en ting til....den turbo saken man kan legge til som et alternativ for 522kr...er dette verdt det? :)

Det står jo at det gir opptil 2X raskere oppstart av programmer og spare litt batteritid. Eg kjøpte det ikkje. tenkte det var nokså unødvendig og eg hadde egentlig gått over budsjette mitt som var på 9000 :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sorry seint svar her

Du burde ikke gå for turbo-tingen, ikke verdt det i mine øyne.

Jeg kjøpte ikke blu-ray, men for meg er ikke film-titting pri 1 heller. For meg er det å ha masse plass viktig, noe du får med mange piksler.

Man trenger ikke kjølematte for å spille med denne pc'en, sorry hvis det virket sånn. Min gamle pc overopphetet mye (derfor jeg hadde en kjølematte liggende). Så lenge du går for en opphøyet kjølematte med minst to vifter burde du være sikret, men som sagt, på ingen måter et must.

Lenke til kommentar

Kjære vene. Bare det at ctrl-tasten er på feil plass, er nok til å ikke kjøpe denne. Den er såpass viktig for shortcuts også. Too bad, var på tur. Hvilke retards er det som produserer sånt?? Herregud...

post-35043-1262744486_thumb.jpg

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Når du er i BIOS så er det instillinger, da er det et alternatis : Switch fn-ctrl

Eller noe lignende.. Jeg skal sjekke dette nå.

Edit: Det er fullt mulig at det ikke er i din bios, Da jeg byttet det på søsteren min sin så var det er. Men henne har kjøpt den med blueray og 500 gb

Endret av Danielgr
Lenke til kommentar
Vet du hvilken versjon av BIOS'en hun bruker?

Niks, beklager det.. Og ho er ikke hjemme nå så får ikke sjekka.. Men hvis du går på hjemmesia, så kan du finne bios for å Flashe den?

Edit: vet ikke om du finner bios der da. Men du kan jo lete.

Endret av Danielgr
Lenke til kommentar

Ser ut som om BIOS'en på nettsida til Compal bare er for 32-bit (visste ikke at det betydde noe for BIOS'en men). Jeg har ikke cd'en her, men skal se på det når jeg kommer hjem. Versjonen jeg har nå er 1.01, og er utrolig basic :/

altså, programmet som installerer den nye BIOS'en er for 32-bit, så må se mer på det

Endret av pkg_inc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...