Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg et alkoholproblem?

Gjest Alkohol...

Anbefalte innlegg

Gjest Alkohol...

Skal prøve så godt jeg kan å gjøre dette innlegget kort. Studerer for tiden i på "et festested", men kommer fra et annet sted i landet. Jeg tror jeg er i faresonen for å utvikle et stort alkoholproblem. Det siste året har jeg hatt ett alkoholforbruk som er mye høyere enn mange jeg kjenner. Jeg er den som kanskje heller går sjeldent på fest, men til gjengjeld tar jeg igjen dette med drikke store mengder av gangen. Drikker sjelden øl og cider, da dette ikke faller i smak og fører til at jeg føler meg dårlig. Grunnen er nok egentlig at jeg ikke oppnår høy nok promille ved å drikke dette før jeg blir kvalm (trolig på grunn av mengden drikke fremfor mengden ren alkohol). Det hender ofte at jeg er den enste på en fest som ikke drikker øl. Målet med en kveld på byen er å drikke mest mulig og rett og slett bli drita. Har gjort mye dumt i beruset tilstand, og føler derfor jeg har problemer med å møte folk jeg kjenner i hjembyen min, derfor en fordel å bo langt unna (er nesten slik at jeg gruer meg litt til å komme hjem igjen og treffe folk). Problemet mitt er delvis at jeg er glad i å drikke, og ønsker egentlig heller ikke å slutte med dette. Jeg kan gå lang tid uten å drikke hvis jeg ønsker dette, men det blir som regel ikke slik. Har lest mye om det er i løpet av studietiden de fleste utvikler alkoholproblemer, og det er dette jeg er redd for. Jeg har ingen planer om å oppsøke hjelp, da jeg vet jeg ikke har behov for dette (og nei, er ikke i noen benektelsesfase, kan som sagt gå lenge uten å drikke hvis jeg vil), men ønsker å høre litt om hva andre tenker. Jeg kan ta en drink eller et glass vin midt i uka hvis jeg får lyst på dette, men da er det ikke for alkoholen sin skyld (merk EN drink, ikke to!!). Drikker hovedsakelig kun i helgen. Grunnen for drikkingen i helga er som for andre: sosialt glidemiddel (er ikke den som er på topp i edru tilstand).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Du sier det jo egentlig selv, du er redd for å møte gamle kjente pga oppførselën din når du drikker.

Men; Det mest fruktbare er vel som du også påpeker å se på årsaken til at du drikker. Du sier det er for å bli bedre sosialt. Men samtidig sier du at drikkingen gjør at du blir redd for å møte andre etter en rotbløyte. Altså fungerer ikke taktikken din. Du fungerer ikke bedre sosialt ved å drikke mye. Da må du skifte taktikk og bli mindre full.

Taktikken med å gå over på lavere alkoholprosent skulle normalt funket. Da blir du som du sier kanskje lei av å drikke før det utarter seg alt for mye. Men dersom dette fører til at du drikker så mye væske at du blir kvalm av dette før alkoholen har du jo definitivt et problem.

Jeg vet ikke hvilken løsning som fungerer for deg, men du har identifisert et problem, funnet årsaken (det sosiale) og du har funnet ut at dagens taktikk (drikke seg dritings) ikke fungerer.

Mulige løsninger er å skifte miljø, kanskje begynne med en idrett eller annen aktivitet der man treffer folk sosialt uten å være påvirket. En slik aktivitet KAN fungere som sosialt glidemiddel i andre sosiale sammenkomster, nettopp fordi man får noe interessant man kan snakke engasjert om...

Endret av peu
Lenke til kommentar
Jeg har ingen planer om å oppsøke hjelp, da jeg vet jeg ikke har behov for dette (og nei, er ikke i noen benektelsesfase, kan som sagt gå lenge uten å drikke hvis jeg vil)

..hehe ;p

Hva med å drikke mindre? Greier du det fortsetter du med det og lever vidre, greier du ikke kan du jo revurdere det med hjelp : )

Lenke til kommentar

For meg så virker det nesten som du ikke vil ha svar, bare et klapp på skulderen og "hell nedpå".

Jeg definerer "alkoholiker" når du får noen som helst bivirkninger sosialt, fysisk eller psykisk. Når du sier du ikke har lyst til å treffe X- antall personer for du rett å slett driter deg ut når du drikker for mye. Mener jeg du har et problem, kanskje ikke helt alkoholiker, men på god vei!

my 2 cents

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Guest_TS_*

Ser at denne posten ble veldig feiltolket nå. Problemet er at alle drikker, drikker du ikke må du sitte alene og gjøre ingenting. Problemer går ikke på hvor ofte jeg drikker men mer hvor mye jeg drikker av gangen. Når jeg først er i gang har jeg problemer med å finne ut hva som er nok, klarer fint å ikke drikke noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...