JuC1y Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Hei vi skal ha en innlevering og jeg klarer ikke å finne et svar på dette.. Hypotese 2 som sier at svingetiden er lengre om hyssingen er lengre kan bekreftes fordi når vi utførte forsøket kom vi fram til at når vi hadde en hyssing på 0,25 meter ble svingetiden 1 og svingetiden ble 0,5 når hyssingen var 1 meter. Det er slik fordi at... hvorfor er det sånn? :S er det fordi at jo lengre hyssingen er jo kortere tid bruker den på å svinge fram og tilbake? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Det er vel snakk om en svingependel of sorts. Nå er det slik at, jo lenger ut på hyssingen en fester et partikkel, jo større fart til partikkelet ha. Dette henger blandt annet sammen med Newtons andre lov, men jeg vet ikke om dette er pensum i naturfag VG1 (antar jeg?). Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 jo det er pensum i vg1, men vi hadde en øvelse hvor vi skulle se om hva som varierte farten til denne pendelen, om det var massen, størrelsen på utslaget eller hvor lang hyssingen var... massen hadde ingenting å si og det hadde heller ikke størrelsen på utslaget, men jeg finner ikke ut hvorfor lengden på hyssingen har noe å si for svingetiden... Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Okey. Vi kan starte ut ifra Newtons annen lov, og si at . Akselerasjonen kan vi skrive som , hvor G er gravitasjonskraften og kan skrives som , hvor g er gravitasjonsfeltet på jorda. Setter vi dette inn i likning 1, får vi . Her kan vi stryke m fra begge sider, og ved å videre bruke algebra kommer vi frem til at hvor r er radien i sirkelbanen (lengden på hyssingen). Her kan vi lese rett ut fra likningen vi har kommet fram til at farten avhenger av gravitasjonsfeltet på jorda, og lengden på hyssingen. Edit: Setningsoppbygging Edit 2: LaTex Endret 6. oktober 2009 av wingeer Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 så svaret er at: Jo lengre hyssing jo fortere fart pågrunn av gravistionsfeltet? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Neeei. Gravitasjonsfeltet er jo konstant i forsøkene deres. Det er slik på grunn av Newtons annen lov. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 jeg vil bare vite hvorfor svingetiden er fortere med lengre hyssing x) jeg skjønner ingenting, er vel bare jeg som er dum :/ Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Trådstarter, han sa ikke at svingetiden minker med lengre lengde på hyssingen, er tvert imot motsatt, jo lenger hyssing --> desto større svingetid. Du kan konkludere med: 1. Massen har ingen betydning for svingetiden.2. Lengden på tråden har betydning. 3. Diameter i svingningen har ingen betydning. Svingetiden for en pendel er uavhengig av massen. Det eneste som påvirker svingetiden er snorlengden, og dette kan vi se utifra denne formelen for en planpendel. Hvor T er svingetiden, l er lengden på snora og g er tyngdeakselerasjonen 9.81m/s2 Endret 6. oktober 2009 av evilleader360 Lenke til kommentar
Louboutin Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Pendelen har jo en lengre "vei" å gå når trådlengden - og dermed sirkelomkredsen øker - og da må jo svingetiden bli lengre. Svingetiden til en pendel avhenger bare av gravitasjon og av trådlengde (som jeg ser en annen har skrevet), og dere endret bare trådlengden. Tenk på det som en sirkel. Hvis du har laget en inngjerding på et jorde, og du skal gå langs halve sirkelen, så bruker du lengre tid hvis radiusen er 10 m enn hvis den er 5 m, sant? Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 jeg er utrolig dum, eller så har dere misforstått :S jeg skjønner ikke dette her... svingetiden er lengre dersom hyssingen er lengre? men da vi festet en kroningen til en 0,25m lang hyssing brukte den 1 sek fram og tilbake, men da vi festet den til en 1m lang hyssing brukte den 0,5 sek fram og tilbake? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 jeg er utrolig dum, eller så har dere misforstått :S jeg skjønner ikke dette her... svingetiden er lengre dersom hyssingen er lengre? men da vi festet en kroningen til en 0,25m lang hyssing brukte den 1 sek fram og tilbake, men da vi festet den til en 1m lang hyssing brukte den 0,5 sek fram og tilbake? Ja. De empiriske forsøkene viser at svingningstiden er kortere, jo kortere hyssingen er. Dette er fordi den har "mindre vei" å bevege seg på. Se på det som en sirkel. Om radien (lengden på hyssingen) er 0.25m, går det ganske fort å bevege seg gjennom sirkelen. Er den derimot 1m, tar det lenger tid. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 jeg er utrolig dum, eller så har dere misforstått :S jeg skjønner ikke dette her... svingetiden er lengre dersom hyssingen er lengre? men da vi festet en kroningen til en 0,25m lang hyssing brukte den 1 sek fram og tilbake, men da vi festet den til en 1m lang hyssing brukte den 0,5 sek fram og tilbake? Før det under feilkilder da vel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå