Gå til innhold

Jobbe ved norske ambassader/konsulater. Hva trengs?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tenkte å begynne på økonomistudier neste år, men har etter litt tenkning blitt mer og mer interessert i å jobbe utenlands ved et norsk konsulat eller en norsk ambassade. Hva trenger jeg av utdannelse (eller kreves andre kvalifikasjoner?) for å jobbe der? Hvis jeg tar en bachelor i økonomi eller finans, vil jeg da kunne ta en mastergrad (i ledelse/administrasjon kanskje?) og jobbe ved en ambassade?

Har hørt noe om at man etter fullført høyere utdannelse kan søke på et 3-årig "trainee"-opplegg. Noen som kan grave frem mer infromasjon til meg?

Lurer også på hvordan de jobber, arbeidstid, lønn etc.

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant. :)

Var diplomat jeg tenkte ja. Det ser ut som jeg må jobbe godt for å komme gjennom nåløyet; det var visst over 700 søkere! Men da har jeg i hvert fall noe å jobbe mot.

Skjer all rekrutering i UD gjennom aspirantopptak?

Attachéer jobber vel vet utenriksstasjonene over kortere tidsperioder, og mer spesialisert. Jeg er ikke helt sikker på forskjellen.

Edit: skrivefeil.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
Skjer all rekrutering i UD gjennom aspirantopptak?

For å bli diplomat med flytteplikt (i UD er det en overklasse og en underklasse -- overklassen har flytteplikt) må du inn gjennom aspirantkurset så vidt jeg vet. Du kan bli utenrikstjenestemann utenom dette, men da må du gjerne inn som spesialist på et fagområde.

Attachéer jobber vel vet utenriksstasjonene over kortere tidsperioder, og mer spesialisert. Jeg er ikke helt sikker på forskjellen.

En attaché har et fagområde -- visumattaché, militærattaché, kulturattaché, et cetera. Hva vedkommende gjør er avhengig av fagområdet. Attachéer sendes gjerne ut på et ettårig eller toårig engasjement (som for øvrig kan forlenges).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...