Gå til innhold

Lys sofa, flekker? Upraktisk?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i ferd med å kjøpe møbler til min første leilighet.

Har et spm ang sofa. Jeg har siktet meg inn i prisområdet opp til ca 12000 kr.

Jeg fant en hjørnesofa på A-Møbler på Alnabru i Oslo som jeg synes var veldig fin.

Den er imidlertid en stoff-sofa i nokså lyst stoff (ikke superlyst, men en relativt lys hvit/gul/grå nyanse).

Og jeg er litt skeptisk med tanke på at man kan få flekker på den, tenker da spesielt på vin og evt mat osv. Butikkmedarbeideren nevnte også at man skulle være litt forsiktig dersom man gikk i nye, mørke jeans (når man blir litt klam kan man visst få litt avfarging). Jeg fikk tips om at man burde impregnere den før bruk. Dessuten var en del pute-trekk avtagbare (for rensing, ikke vask), samt at man evt kunne rense med "våt-støvsuger".

Det jeg lurer på er om noen har erfaring med lysere stoff-sofaer, når det kommer til de praktiske sider - slitasje og flekker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lys sofa, ganske billig 3k greie fra Living. Den er vel litt over 3 år nå. Jeg ser at den er mørkere, men tror ikke den oppleves som møkkete alikevel. Eneste merket jeg har i den er en gang jeg klarte å stumpe en røyk i den..

Jeg har ikke gjort noe spesielt med sofaen, den har egentlig blitt behandlet ganske dårlig. Det er iallefall 2 knekte planker i den..

Men som sagt, jeg har ikke hatt problem med flekker. Det skal nevnes at det ikke har vært sølt rød vin i sofaen, men litt øl har det vært opp over..

Jeg ville selv gått for en mørk sofa hadde det vært meg, men det har med at jeg synes de er finere..

Lenke til kommentar

Er veldig avhengig av stoffkvaliteten.

Er det eit skikkelig kvalitetsstoff så er det ikkje så problematisk med flekker sidan flekkane ikkje fester seg så godt og om dei fester seg så går det greit å få vaska vekk flekkane.

Så her må du enten velge ein sofa med eit kvalitetsstoff (som gjerne er ein del dyrare) eller sattse på ein sofa som du kan trekke om seinare, slik at om den blir for flekkete/missfarga så kan du trekke den oppigjen med eit nytt trekk.

Men i utganspunktet så ville eg vært litt forsiktig med ein lys sofa til kvardagsbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...