Gå til innhold

Partisjonering i vista

Anbefalte innlegg

Får ny pc i morgen og jeg vil gjerne partisjonere disken på denne.(500gb)

så vista partisjonen har ca 100gb og resten på en annen partisjon.er dette mulig med diskbehandling som ligger i vista eller vil jeg ikke få frigjort så mye plass der?

finnes det andre partisjonerings programmer som lar meg gjøre dette uten og måtte lage en boot disk?ett program som fysisk lar meg bestemme størrelsen på disken.

eller er det greieste og partisjonere når man installerer vista?og kan jeg der gjør slik jeg ønsker eller vil pcn selv bestemme hvor store partisjonene blir?

veldig fint hvis noen kan guide meg litt på dette her.på forhånd takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør du lettest når du installerer OS'et , og Du bestemmer hvor stor partisjonen skal være.

Slik vil diskbehandling se ut etter at du har installert OS'et :

2009-10-05_192515.png

Du får selvsagt andre verdier : 100 GB på den første , og 400 på den andre (sorte) som er utildelt.

Deretter er det bare å høyreklikke på den utildelte partisjonen og formattere den.

Ved å velge størrelse , kan du få så mange partisjoner som du bare vil.

Vista har vel den muligheten at du i diskbehandling kan resize partisjonen.

Den muligheten har ikke jeg , som kjører XP x64.

Må derfor bruke GParted til dette.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Etter og ha lest litt rundt på nettet fant jeg ut at kansje det beste er og partisjonere under innstallasjonen av vista.

Men for og få alt rett her:

jeg klikker på avansert under der jeg skal velge hvor jeg vil installere vista,derunder klikker jeg på NY og får da opp ett valg om hvor stor partisjonen skal være.

og da i ruta over her vil det vel stå c: som er feks 500gb stor.

hvis jeg skriver inn 400gb der jeg velger NY, vil pcn da lage en c: partisjon på 100gb og en annen feks x: partisjon på 400gb eller må jeg klikke på new 2 ganger med henholdsvis en på 100gb og en på 400gb?

håper noen skjønte noe av dette og kan gi meg ett forklarende svar:)

Lenke til kommentar
og da i ruta over her vil det vel stå c: som er feks 500gb stor.

hvis jeg skriver inn 400gb der jeg velger NY, vil pcn da lage en c: partisjon på 100gb og en annen feks x: partisjon på 400gb eller må jeg klikke på new 2 ganger med henholdsvis en på 100gb og en på 400gb?

Hvis du skal gjøre det i forbindelse med innstalasjon av Vista, så må du i ditt scenario gjøre det to ganger ja. Lag først C: på 100GB (102 400 MB) deretter resterende diskplass til D: (du kan vente med å formatere D: til etter at du er ferdig med å legge inn Windows) (bruk Quick Format/Hurtig formater)

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

ble visst slått på målstreken der:)takk for svar gutter,skal nok gå greit og gjøre dette i morgen.

men trenger jeg og formatere c partisjonen der og da eller gjør vista installen dette selv under installasjonen?så jeg bare behøver og formatere d: senere.

Endret av nietsoj100
Lenke til kommentar
men trenger jeg og formatere c partisjonen der og da eller gjør vista installen dette selv under installasjonen?så jeg bare behøver og formatere d: senere.

Trenger ikke formnatere C, Vista gjør det sjøl når du setter i gang install

edit: @hårek, jeg er nesten 100% sikker på at jeg først har partisjonert og dertter begynt innstallering av Vista på c: uten å ha formatert. Rett meg hvis jeg tar feil

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Hvis du mener at du ikke selv har spesifisert at formatering skal skje så har du sikkert rett.

Men hvis du mener at du har installert på en disk som ikke er formatert så kan jeg garantere at du tar feil. Det er umulig å bruke en partisjon uten filsystem.

Når man har lagd en ny partisjon så er det ikke mulig å komme videre uten å formatere den. Så da det er jo ikke noe vits for Vista å spørre om du vil det eller ikke.

Hvis man derimot installerer på en partisjon som allerede har filsystem så må man spesifisere om man vil formatere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...