Gå til innhold

hvilken Laser multifunksjonsskriver?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvilket behov har du ?

uten blekk får du ikke skrevet ut fotografier ( bilder i fotokvalitet ).

det skal visstnok finnes laser foto papir men hvor man får tak i det vet jeg ikke.

man får ikke heller skrevet direkte på cd/dvd plater for de som ønsker det.

i tillegg kan farge laser ha dyrere driftkostnader en blekkskrivere.

hvis du er lei av å bytte blekkpatroner så tror jeg nok at også at du blir lei av å bytte pulver beholderne.

elles så er det ikke noe negativt med laser framfor blekk.

Lenke til kommentar

det nå meningen det da.

men så er prisen en helt annen når man først må bytte.

nå må det sies at jeg bare har erfaring fra blekkskrivere.

problemet er uansett om det er blekk eller laser at de går tom når det passer dårlig.

så her gjelder det å følge med å kjøppe nye farger før skriveren er tom.

samtidig så heter det at man skal ikke lagre nye farger for lenge.

blekk har vist begrenset holdbarhet ( som jeg ikke har merket noe til).

laser pulver kan klumpe seg. det skal man visstnok unngå ved å vende en del på beholderen.

hvis beholderen er nesten tom skal det være mulig å få ut litt til ved nettopp å vende elle riste lit på den. dette pulveret er ( etter det jeg oppfatter ) finere en støv.

en liten samenligning :

tromler

og

blekk.

blekk holder til alt fra 200 til 500 sider alt etter støtrelse og merke

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Toner klumper seg gjerne litt hvis det blir liggende lagret lenge, men det løser seg helt fint opp igjen ved å riste litt på tonerbeholderen. Noe toner har faktisk tilnærmet konistens som vann, helt sprøtt å kjenne på når du har tømt masse wastetoner over i en pose...

En laserskriver er som ofteste langt mer kostnadseffektiv enn en blekkskriver.

Blekkskrivere er/har vært mye plaget med at skriverhodene tetter seg av størknet blekk, defor er det en noen modeller som tømmer skriverhodene når skriveren ikke er i bruk, som igjen fører til at det går med mer blekk enn nødvendig så antall sider per blekkpatron ikke nødvendigvis stemmer så godt.

Toner er ofte svindyrt å kjøpe inn, men en tonerpatron holder gjerne veldig lenge ved normal hjemmebruk. Eksempelvis har jeg en Ricoh Aficio CL3100N stående hjemme. Her skal en svart tonerpatron til ca 300-1000kr holde rundt 5000 utskrifter ved 5% dekk (fullskrevet tekstside), noe som gir en sidepris på ca 6-20 øre, avhengig av hvor billig du finner toneren. Fargepatroner ligger også innen samme prissjiktet, så for en fargeutskrift (da brukes toner fra alle fire tonerpatrone) regner vi ca 1 kr for å være sikre.

Blekk er billig-billig å kjøpe inn hvis du kun ser på enhetspris, nå velger jeg å bruke en Canon PGI-5BK, hovedsaklig fordi det var den som lå som eneste svarte blekkpatron under kundeanbefalinger...

Denne koster 165kr, og skal klare inntil 360 sider 5% dekk, noe som vil si ca 45 øre per utskrift. Når da fargepatroner ligger i omtrent samme prisklasse, gir dette oss en fargeutskriftspris på nesten 2 kr per utskrift.

Med en laserskriver vil du også ha andre slitedeler å ta med i prisbildet, sånn som f.eks tromlene som elgen her linket til, men en skriver vil ved normal hjemmebruk aldri gå levetiden ut på disse delene, og om den så gjør, så er det ikke sikkert det gir noe utslag i utskriftskvalitet. Dersom skriveren krever at du skal bytte dissene delene pga levetid, finnes det som oftest måter å resette telleverk på.

Konklusjonene min er at dersom du ikke er avhengig av superfotoutskrifter (og da er dye-sublimination-skrivere den virkelige veien å gå), så lønner det seg overhodet ikke å ha en blekksriver fremfor en laserskriver.

Lenke til kommentar

je må bare nevne at for en tid tilbake hadde bladet "komputer for alle" en sammenlignings-test av driftskostnadene mellom laser og blekkskrivere. der kom de til oppsiktsvekkende konklusjon.

når det gjelder ren svart/hvit utskrift så er saken den man har trodd i alle år : laseren er billigere.

Men

når det gjelder farger så var de flere blekkskrivere som ble billigere i drift en laserskriveren.

nå er det også slik at dette bladet er så kjipe at de vil ikke legge denne testen ut på nettet slik at alle kan se den. det er nok også stor sannsynlighet for at mange de skrivermodelene som ble brukt i tester er forlengs byttet ut med nye.

når det gjelder blekk så skulle vist hp ha en funksjon som gjør at overskuds blekk blir trykke tilbake inn i skriverhodet .

det som er sant er at blekskrivere bruker litt blek for rense dysene.

selv har jeg hatt 2 blekkskrivere . den siste som jeg enda bruker ( canon bjc6200) , som jeg antagelig har hat i en 5-6 år nå har ikke vær mye plaget med tette dyser. det har bare skjedd 3-4 ganger på alle disse årene til tross for at jeg har uregelmessig utskrifts syklus . de siste årene kunne det faktisk gå en hel måned eller mere mellom hver utskrift.

for de som er intreser i biligs mulig orginal rekvisita så er elkjøp eller Binders en god ide .

jeg sitter også med det inntrykket at prisen hos Elkjøp og Binders er ganske like enten man handle på nettet eller i selve butikken

man må også være klar over at det å handle blekk ( vet ikke hvordan det er med toner pulver til laser) i en nettbutikk som ofteser betydelig dyrer en å handel på en lokal butikk.

PGI-5BK koster 149 kr i nettbutikken til binders

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...