Papirstopp Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Hei, jeg har matte prøve i morgen. Jeg leser matteboken opp og ned. Men det kommer så uklart frem hvordan man regner brøker med bokstaver osv. Jeg må kunne forenkle og forkorte, gange og dividere brøker. Det er det jeg har funnet ut til nå. Men jeg fatter ikke reglene. Noen som har kræsj kurs rundt algebra og regning med bokstaver i brøk? Jeg skjønner kvadrat setning 1 og 2 og konjugat setningen men får ikke til med brøk delen. Går i 10'ende. Sorry rotete opplegg håper noen skjønner meg. Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Litt seint å spørre no, men kanskje noko av dette kan vere til hjelp: http://www.matematikk.net/klassetrinn/klasse09/algebra.php http://www.matematikk.net/ressurser/per/pe...slag.php?aid=49 Lenke til kommentar
Papirstopp Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Hehe, har gjort oppgavene. Men skriver regler nå til prøven. Reglene er så uoversiktlige og jeg skjønner ikke så mye av de. Og jeg har ikke en "metodisk" måte og gjøre det på. Det hater jeg med matteboka vi bruker, får aldri en "metodisk" måte og gjøre det på. Føler ofte at jeg bare gjetter. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Eksakt hva er det du lurer på? Noe med brøk skjønner jeg, men det er så mangt. Kan du konkretisere, evt komme med eksempel? Lenke til kommentar
Papirstopp Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg begynner og skjønne det nå. Men hadde problemer med ganging av brøk med tall og bokstaver 1a2b/4a * 3ab3/3a = Osv. Men samlet sammen krefter og prøvde og forstå boka. Vrient med matteleksene av og til nå som storesøsken er flyttet ut :!: Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Kva står det eigentleg der? Dette? Du ganger berre teljar med teljar, og nemnar med nemnar. Tala ganger du saman «for seg», kvar bokstav likedan, berre at her får du potensar av bokstavane, i staden for eit tal. I tilfellet over får du Endret 6. oktober 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå