Gå til innhold

[Løst]Slettet XFS-partisjon - Ubuntu server

Anbefalte innlegg

Jeg har klart å slette XFS-partisjonen min som jeg egentlig bare skulle utvide.

Jeg kjører Ubuntu server 9.04 og har nettopp lagt til 2stk 1TB-disker i raidet og migrert dette ferdig.

Når jeg nå skulle utvide partisjonen, klarte jeg faktisk å slette denne (håpløst, jeg vet :blush: ) for så å lage en ny i stedet... Mistet dermed 2,7TB med div filmer, serier og annen data(backup av andre pc-er) :cry:

Har ikke utført noen skrive operasjoner til raidet siden jeg slettet partisjonen, så alt burde ligge der.

Dermed lurer jeg på om det er noe som vet om en eller annen måte å hente tilbake denne partisjonen på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det kun er partisjonstabellen som har blitt endret, og du husker informasjon (start og slutt sylinder er de viktige) om partisjonen (eller klarer å finne den på en måte), kan det være du er heldig og bare kan bruke f.eks. fdisk til å lage en "ny" partisjon som er identisk. I såfall bør filsystemet være intakt.

Du må bare unngå å bruke verktøy som automatisk formaterer (lager filsystem) eller gjør operasjoner på filsystemet etter partisjonering.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Takk så mye for tilbakemelding, men jeg fant en annen løsning på det...

Ved å legge inn testdisk og kjøre følgende kommando:

sudo testdisk /log /debug

I dette programmet tok jeg "quick scan" på den gjeldende disken og da fant den partisjonen jeg var ute etter, og opprettet den igjen.

Nå ligger imidlertid alle hovedmappene under "Lost+found" med ett random siffer som mappenavn, så jeg må gå gjennom 2,7TB med data for å remane div mapper. :p Heller det enn å ikke ha noe :p

Mvh

Lars

Endret av Raptus_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...