Gå til innhold

Trygt å handle på nettbutikker som amazone og sånn


Anbefalte innlegg

Hei, det har seg sånn at jeg vil kjøpe en gitar bok på amazon.com. Men jeg har jo ikke visa kort. Og Mamma vil ikke bruke visa kort siden hun ikke stoler på sånne sider. Hun er litt oldschool og handler aldri på nettet som mange andre i verden gjør. Sider som ebay og amazon er jo veldig kjente (Blandt oss unge, ikke for mamma) Så det burde jo være trygt. Kan noen komme med noen argumenter så jeg kan vise mamma denne tråden. For det er vel mange her som selv handler på nett. Tenkteå bruke paypal, men amazone tar ikke det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amazon er mest sannsynlig verdens beste nettbutikk. Jeg har kjoept varer derfra mer enn 10 ganger, og jeg faar alltid varen ekstremt fort. Naa bor jeg i england for tiden, men jeg har ogsaa kjoept fra amazon naar jeg er i Norge.

 

Naar det gjelder Ebay, saa er jo det en nettauksjon, der det faktisk er mulig aa bli lurt, men jeg vil si at ebay er relativt trygt.

 

Amazon er iallefall 100% trygt, er en ekstremt stor butikk og har et utrolig godt utvalg.

Endret av Knofle
Lenke til kommentar

Amazon er som nevnt i praksis helt trygt. Det er verdens største nettbutikk, og de har ikke tenkt å miste det gode ryktet sitt ved å plutselig begynne å svindle folk. Nå som det er så mye snakk om skimming (falske kortlesere i butikker og minibanker) føler jeg meg ærlig talt mindre trygg i vanlige butikker i Oslo enn når jeg handler hos Amazon.

 

Hos Ebay handler man derimot vanligvis med vanlige personer, så der er sjansen for å bli svindlet ganske mye høyere (relativt sett). Det gir selvsagt en viss forsikring hvis de har fått mange gode tilbakemeldinger, men det har vært eksempler på at også slike folk plutselig bare tar pengene men ikke sender varene. Å handle der ser jeg mer på som en kalkulert risiko. Det går nesten alltid bra, så i snitt lønner det seg. Bruker man Paypal har de man handler med uansett ikke tilgang til kortnummeret, så man blir ikke snytt for mer enn man går med på å betale.

Endret av Naranek
Lenke til kommentar
Hei, det har seg sånn at jeg vil kjøpe en gitar bok på amazon.com. Men jeg har jo ikke visa kort. Og Mamma vil ikke bruke visa kort siden hun ikke stoler på sånne sider. Hun er litt oldschool og handler aldri på nettet som mange andre i verden gjør. Sider som ebay og amazon er jo veldig kjente (Blandt oss unge, ikke for mamma) Så det burde jo være trygt. Kan noen komme med noen argumenter så jeg kan vise mamma denne tråden. For det er vel mange her som selv handler på nett. Tenkteå bruke paypal, men amazone tar ikke det.

 

Det tryggere å handle med kort på internett enn i butikk. På internett kan ingen få tak i PIN-koden din, og det er det som er mest lukrativt for svindlere. Med den kan de ta ut kontanter i minibank.

 

Hvis en butikk trekker penger fra ditt kort uten din autorisasjon, kan du be banken trekke pengene tilbake. Bevisbyrden ligger på butikken, ikke på deg. Bruker du kredittkort er du ekstra trygg, siden det ikke er koblet til noen bankkonto.

 

Og Amazon er verdens største nettbutikk, absolutt til å stole på. Har vært kunde der siden 1995, og gjort utallige kjøp. Aldri hatt problemer. En gang mottok jeg en defekt bok. De sendte uten videre en ny bok kostnadsfritt med UPS.

Endret av yaddah
Lenke til kommentar

Alt korthold innebærer risiko, enten det brukes på nettet eller i butikk. Har hun tatt ut penger i minibank? Faren for forsøk på svindel er vel så høy der som på nettet.

Butikker er nevnt her. Ikke uvanlig at butikkansatt samarbeider med kriminelle i å få satt inn skimmere etc.

 

En ting er sjansen for at noen vil svindle deg eller misbruke kortet på en eller annen måte. Skjer dette så har VISA/Mastercard en garanti og vil dekke ditt tap uansett.

Lenke til kommentar

Ok da er endelig etter og nesten ha holdt foredrag til mamma om hvor trygt Amazon.co.uk er. Men nå kom det mail fra UPS. Der sto det feil adresse. Det sto ADRESSA VÅR, men i steden for riktig postnummer og riktig påststed som vi hadde satt inn i amazon. Så står det den gamle adressa. Tror dere pakken kommer frem likevel? Postnummeret er bare et tall høyre en det riktige. Og nabobygda som har det postnummeret er ca 15 min herfra.

Men det jeg ikke skjønner er hvorfor det kom opp. Vi flyttet jo derfra for over 1 år siden. Og når man f.eks søker opp navnet til mamma på 1880 kommer riktig adresse. Det står riktig adresse, men feil postnummer og posted. Adressen som de har riktig finnes ikke en gang i den bygda.

Lenke til kommentar

Hvis dere har oppgitt feil adresse er det vel ikke så merkelig hvis pakken tar litt lenger tid på seg. Dog, bor dere ute i bygda vet vel postmannen hvor han skal levere pakken likevel. Tror ikke du skal være så urolig jeg... :)

 

Og så er det en gang slik at å handle på nettet er kanskje ikke noe den eldre generasjonen er helt med på. Mye skyldes nok redsel, man vet ikke helt hva man gjør. Dessuten er det ofte mye snakk diverse svindel i media, noe som naturlig nok gjør at folk blir redde.

 

For min del er jeg mer ukomfortabel med å bruke mitt kort i en bar ute på byen.

Lenke til kommentar
Hvis dere har oppgitt feil adresse er det vel ikke så merkelig hvis pakken tar litt lenger tid på seg. Dog, bor dere ute i bygda vet vel postmannen hvor han skal levere pakken likevel. Tror ikke du skal være så urolig jeg... :)

 

Og så er det en gang slik at å handle på nettet er kanskje ikke noe den eldre generasjonen er helt med på. Mye skyldes nok redsel, man vet ikke helt hva man gjør. Dessuten er det ofte mye snakk diverse svindel i media, noe som naturlig nok gjør at folk blir redde.

 

For min del er jeg mer ukomfortabel med å bruke mitt kort i en bar ute på byen.

Har ikke oppgitt feil adresse. Satt inn riktig på amazon så kommer det en mail fra Ups hvor det står riktig adresse, men feil postnummer og bygd. Er jo ikke vå skylt. Hva kan det komme av?

Lenke til kommentar

Trygt å handle på nettet. Hvis kortet blir missbrukt rapporterer man til banken. I all hovedsak er banken ansvarlig for sikkerheten på løsningen de leverer. Så man får pengene tilbake, med mindre banken kan bevise at man har handlet mot all sunn fornuft og råd gitt av banken. Som ikke gi ut pin koder i mail osv.

Lenke til kommentar

Jeg har selv handlet bøker på amazon.co.uk rundt 20 ganger, og har ikke hatt noen problemer. Eneste problemet er om jeg har kjøpt en sjelden bok som de plutselig har blitt tomme for, men da får jeg en mail og pengene tilbake. Ellers vil jeg anta at å handle på nettet er nokså trygt på slike etablerte sider, av samme grunn som de andre i denne trådens argumenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...