Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Senke tak og montere spotter

Anbefalte innlegg

Har en entré på ca. 2x2 meter hvor jeg har planer om å senke taket og montere downlights. Taket er i betong. Alle sidevegger er gips.

1. Hva slags takplater bør jeg velge (spon:brannfarlig? gips:holdbart nok til spotter? alt: ?? )

2. Jeg ønsker ingen lister langs det senkede taket. Forslag til hvordan man unngår sprekker i kanten rundt det nye taket ? (om ytterdøren slenges hardt igjen så merker man jo godt vibrasjon i veggene og er redd dette kan påvirke evnt. sparkling rundt kanten). Vil det fungere å bruke silikon og male over?

3. Er det noen regler/normer for hvor mye klaring det må være over senket tak eller det kun praktiske hensyn man må ta? Ender nok opp på 4x vanlige glødepære 12V spotter (evnt. LED om noen har tips om spotter med lit lysstyrke og "normal" fargetemp.)

takker for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gips er absolutt det beste, det skal holde spottene ettersom en spott er ikke tung. MEN da må spottene være montert av elektriker. men ikke bruk silikon, bruk sparkel, mye finere og sjangsen for at det skal sprekke er minimal, og skulle det sprekke bruker du litt mer sparkel der det sprekker, det vil ikke sprekke hvis det er montert på riktig måte :)

Lenke til kommentar

Punkt 2: Jeg ville prøvd med akryl - det er mye bedre å jobbe med enn silikon, samtidig som det er fleksibelt (dog ikke like fleksibelt som silikon, men det burde holde). Kan overmales, men fåes også i flere farger (regner med at hvitt er mest aktuelt?).

Som sagt tidligere vil nok ikke gips ha noen problemer med å holde spottene. Du kan jo også vurdere vanlige takplater (takess), litt avhengig av hva du ønsker selv og har i andre rom. Blir mindre sparkling og maling i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Som sagt tidligere vil nok ikke gips ha noen problemer med å holde spottene. Du kan jo også vurdere vanlige takplater (takess), litt avhengig av hva du ønsker selv og har i andre rom. Blir mindre sparkling og maling i alle fall ;)

BRUK GIPS!!!! Er det ikke montert opp gips tak må du uansett ha spottkasser, som bygger ganske mye, og du må se deg nødt til og senke taket noe mer en du sikkert ønsker, men hvis du velger gips plater, kan du unngå dette ved at du har betong tak, og at du ikke isolerer taket.

Spott kasser er ett krav uansett hvor du setter opp spotter, men elektrikeren kan få dispanasjon til og slippe og sette opp spottkasser ved enkelte unntak, som f.eks ved at du har betong tak fra før, og at det er gips plater som skal holde spottene, siden disse ikke er brannfarlige

Hilsen elektriker :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...