Gå til innhold

Vinterlagring av båt. Noe som må gjøres med motor?


Anbefalte innlegg

Jeg har en liten 15 fots båt med en 60hk utenbord mariner motor. Denne skal stå i garasjen i vinter, hvor det ikke er noe varme, så jeg bare lurer på om det er noe jeg må gjøre med motoren eller båten før det blir kaldt? Kjølevannet som går i motoren, tømmer det seg helt, eller bør jeg kjøre inn glykol så det ikke fryser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis motoren er noen år skader det ikke å skifte gearolje i samme slengen. Det er en skrue nede på siden på gearhuset/undervannshuset og en lengre oppe. Skru opp begge, la den gamle olja renne ut og press inn ny gearolje i det nederste hullet til det tyter ut i øvre hull.

 

I tillegg til ferskvannskjøringen kan du skru ut tennpluggene og spraye inn konserverende olje/totaktsolje. Skru til pluggene igjen og la motoren få seg et par tørn med starteren slik at olja fordeler seg godt. Hele motoren kan sprayes utvendig og inni motorrommet med WD40, CRC eller lignende etter du har spylt den. Olja er tyntflytende og trenger inn, fortrenger fuktighet og virker konserverende.

 

Båten bør vaskes godt nå som eventuell groe fremdeles er fersk. Til våren henger groen bedre og er vanskligere å få løs. Hvorfor ikke ta båtpussen nå? Vask og polering av skroget på høsten holder seg til våren, så har du bare bunnsmøring igjen når sesongen begynner :). Bunnstoff bør vente til våren da det ikke er heldig at virkemidlene i bunnstoffet får stå for lenge i friluft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...