væren Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Skal bruke Lightroom som arkiveringsprogram. Bildene mine skal ligge på ekstern harddisk med e-SATA kobling mot den stasjonære (hovedmaskinen i denne sammenhengen) - og USB mot den bærbare som jeg vil bruke innimellom. Hvordan kan dette gjøres enklest mulig? Blir det bare tull i arkivet når jeg jobber på samme bilder fra to maskiner? Ser i en annen tråd at "katalogfiler må ligge lokalt på PC". Hadde håpet at alle "LR-filene" kunne ligge på den eksterne harddisken og dermed deles av begge maskiner. Det tilsier kanskje at hele LR-programmet må ligge på den eksterne disken? Og det går ikke? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Omlag det same spørsmålet er tatt opp her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1157774 Det med at katalogar må liggje lokalt trur eg viser til at du ikkje kan ha katalogen på ein nettverksdisk. Ein ekstern disk du kopler til PC-en vert noko anna. Lenke til kommentar
væren Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Hjertlig, Torbjørn! Ble så opptatt av en annen Lightroom-tråd at jeg overså denne. I morgen kommer den eksterne disken, så de henvisningene til videoer om hvordan jeg skal få dette til kom akkurat i tide. Dette skal bli spennende. Ser jo faktisk ut til at det kan fungere. Men skjønner nå for alvor hvorfor Scott Kelby i sin veldig instruktive bok "Lightroom2 book for digital photographers" virkelig insisterer på det arbeidssparende (den gangen man har behov for å flytte bildene) med å ha alt i EN hovedmappe. Jeg har en god del mapper. Mulig at det vil lønne seg å få Lightroom til å ordne med mappene før jeg flytter fra intern til ekstern disk. (Om den bærbare orker en slik stor jobb da. Den har ikke mye plass å jobbe på.) Endret 5. oktober 2009 av væren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå