Gå til innhold

En stor kamerajungel ? Kjøp av digitalkamera

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bestemt meg for at jeg ønsker å kjøpe meg et kompaktkamera, og har etter mye leting osv kommet opp med enkelte alternativer:

Panasonic Lumix DMC-ZX1

https://prisguiden.no/product.php?product_id=112730

Panasonic Lumix DMC-FX550

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=594441

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

Panasonic Lumix DMC-FX60

https://prisguiden.no/product.php?productId=112729

Som dere ser er alle kameraene fra Panasonic, men etter det jeg skjønner passer det meg utmerket. Har også lest mye positivt om Panasonic Tz7 og LX3, men dette blir jo merkbart større kameraer enn de andre. Likevel. Hva tenker dere om mine valg? De har noe ulik pris, og alder, men hva gir mest for pengene og er det "beste" kjøpet? Selv føler jeg at FX 550 er det "beste", hva tror dere?

Dere trenger ikke foreslå Speilrefleks, selv om jeg er fullt klar over at det gir bedre bilder, og ikke trenger å koste noe særlig mer enn 3000-4000kr. Likevel passer ikke det til mitt behov, denne gangen:)

Takker for svar

Endret av ztiw0b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis TZ-7 er omtrent samme størrelse som TZ-5 som fattern har, så er det i hvert fall ikke merkbart større enn LX3 :whistle:

Ellers er det vanskelig å gi noe råd uten å vite hva du ser for deg av bruksområder. Jeg har LX3 og er ekstremt fornøyd, men det er også et kamera med sine begrensninger. Det gir veldig god bildekvalitet, har god og lyssterk optikk og gjør seg bra selv ved ganske svakt lys. Men zoomområdet til objektivet er begrenset, og mange kan nok føle at lengste brennvidde på 60mm fullformat-ekvivalent blir i korteste laget.

TZ-serien er mer allsidig med tanke på brennvidde, men er ikke så sterk i svakt lys pga. mindre sensor og mindre lyssterk optikk.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Skulle visst ha kikket innom her tidligere på dagen ser jeg, siden jeg jo fikk temmelig rask respons i forhold til hva som er "vanlig". Nuvel. Jeg har også lest en del om en annen tråd du har skrevet Sutekh, om nettopp Lx3. Mye flotte bilder, og informasjon der. Virker hvertfall som at det er et godt kjøp.

Jeg har vært en tur i butikken i dag, og småknipset en god del med lekre kameraer i alle prisklasser. Butikken hadde "selvfølgelig" ikke Fx 550, så det har jeg fortsatt til å gode å ha prøvd ut. Jeg har riktignok funnet ut av Tz7, og ja, det kameraet er jo knall! Og hvilke egenskaper i form av optikk, zoom og innstillinger. Jeg fant riktignok ut at det ble noe stort, siden jeg i denne omgang ønsket et fullverdig kompaktkamera. Et kamera som ikke må være i en jakkelomme om det ikke henger rundt halsen, men som faktisk kan ligge i en lomme.

På en måten kan jeg ev. utvide på kamerafronten med et fullverdig speilreflekskamera i framtiden.

Er klar over at jeg kunne ha skrevet mer om hva jeg ønsket i min første post, så. Ja. Kameraet skal ikke være en mellomting mellom speilrefleks og kompakt, siden dette blir som det "ekstrakameraet" som det virker som de fleste med speilrefleks har.

Kameraet bør ha vidvinkel, gode muligheter for film med lyd (som faktisk kan gjengis på f.eks. en data) god batteritid, raske menyer etc. raskt til å "ta bilder med"(responstid) muligheter for å ta bilder selv om det ikke er midt på dagen, utendørs i godt lys osv.

Hva innstillinger angår vet jeg ikke hvorvidt touch-skjerm er pluss eller ei.

Takker på forhånd

Lenke til kommentar

Hm. Det er vel stort sett bare Sony DSC WX1 og Canon S90 som leverer ytelse som kan konkurrere med Pana LX3, Canon G-serien o.l. og samtidig er i noenlunde lommestørrelse :hmm:

WX1 virker som om det er det sterkeste av de to, bare synd Sony er teite og insisterer på å bruke MemoryStick :hrm:

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Har lagt merke til at Sony har valgt en annen variant for minnekort/lagring etc. ja. Typisk nok.

Du mener både Sony DSC WX1 og Canon s90 er på høyde med (hvertfall i samme segment som) LX3 skjønner jeg, men hvor står de kameraene jeg har listet opp i min første post? (ZX 1, Fx550 og Fx 60) Har du anelse?

Takk for alt sålangt

Lenke til kommentar

De kameraene jeg har trukket frem er typisk modeller med relativt stor sensor (til kompaktkamera å være, altså 1/1.7"-1/1.6"), og gjerne mulighet for å ta bilder i råformat, semimanuell og manuell modus etc. Det som gjerne regnes som entusiastkameraer.

De andre modellene som er nevnt har mindre sensor (1/2.5"-1/2.33"), og dermed ikke helt samme ytelse mtp. detaljgjengivelse og lysfølsomhet.

Men jeg har ikke fullstendig oversikt (jeg har LX3 og har ingen planer om å bytte den ut med det første, så det er begrenset hvor mye tid jeg gidder å bruke på å finlese tester og spesifikasjoner), så du bør nok bruke litt tid på å se på hvilke av de aktuelle modellene som har det du leter etter.

Lenke til kommentar

Mm. Ser hvor du vil. Jeg har jo også erfart hvor mye bedre f.eks. Tz7 er i forhold til Fx60. Og ja, det ER forskjell. I dag har jeg vært hos nok en forhandler, og har nå prøvd fire av de seks kameraene jeg listet opp. Riktignok mangler jeg kanskje de to "morsomste" kameraene, (LX3 og fx550) ?

Da jeg prøvde kameraer tidligere i dag må jeg si at zx1 og fx60 omtrent er helt like på utsiden, men det var allikevel noen viktige forskjeller. Zoomen var langt kraftigere på zx1, men jeg synes den hadde færre muligheter til manuell innstilling. Prisen på disse to var i mitt tilfellet akkurat den samme, og koster i dag 2000kr.

Ser ut til at jeg får lete litt rundt på nett, og finne en butikk med lx3 og fx550 før jeg kjøper. Takk for alt sålangt! Virker som du har en god del mer greie på foto enn hva jeg selv har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...