H_Treider Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Har akkurat bestilt en pakke med 7D og objektivet 15-85mm fra FV, men trenger også en telelinse. Prisklasse blir mellom 5 og 10 tusen. 2 ting jeg ser etter; god og rask AF og blender under 4. (linsa må være fra ca. 85mm --> ?) Håper at noen som vet mer enn meg kan gi meg en anbefaling Endret 5. oktober 2009 av haakon680 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Har du råd, så er det 70-200mm f/4 L IS som gjelder. edit: Jeg vet at det er kun f/4; men jeg hadde allikevel gått for den. Tom Endret 5. oktober 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Tja. 70-200 f/4 IS eller 70-200 f/2,8 (uten IS) er vel begge aktuelle alternativer (men mulig sistnevnte havner i overkant av prisgrensen din). Sigma, Tamron og Tokina har også kurante 70-200 f/2,8-objektiver, men der er kanskje ikke AF-ytelsen helt på linje med Canon sine. Sigma er nok den som har den raskeste autofokusen av tredjepartsobjektivene. Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Takker for raske svar! Jeg tar ca. 90% av bildene uten stativ, så IS er et must Jeg tror jeg går for tomsi42 sin 70-200mm men lurer på, siden jeg ser mange som spenner helt opp til 300mm om det er noe poeng - evt. hvor mye tele mister jeg ved kun 200mm maks? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Det er såpass liten forskjell på 200 og 300mm at du kan like gjerne croppe bildet. Tom Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Tja. Du kan jo sammenligne selv her. Velg "digital" som kameratype for å gi et utsnitt som noenlunde matcher 7D. Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Det er såpass liten forskjell på 200 og 300mm at du kan like gjerne croppe bildet. Tom Tja. Du kan jo sammenligne selv her. Velg "digital" som kameratype for å gi et utsnitt som noenlunde matcher 7D. Ahh! For en genial oversikt! Ser jo nå at det er svært liten forskjell på 200 og 300mm ja. Takk igjen! Da er jeg en lykkelig mann; hadde trodd at jeg aldri skulle finne veien ut av jungelen Sist men allikevel, mannen i butikken var en begavet selger og ville ha meg til å kjøpe en 50mm fastlinse i tillegg - er dette noe poeng? Det var enten f1,8 eller f1,4 om jeg husker korrekt. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Sist men allikevel, mannen i butikken var en begavet selger og ville ha meg til å kjøpe en 50mm fastlinse i tillegg - er dette noe poeng? Det var enten f1,8 eller f1,4 om jeg husker korrekt.Det er bare et poeng hvis du føler du har bruk for det. En lyssterk 50mm er et greit portrettobjektiv på cropformater, og en bra fast normal på fullformat. Det gir mulighet til å ta bilder i dårlig lys og bilder med liten skarphetsdybde. Men som generelt allroundobjektiv til bruk i svakt lys er noe i 28-35mm-området (normalområdet for APS-c-sensorer) med samme lysstyrke gjerne et bedre alternativ. Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg skal filme en del intervjuer med 7D'en og tror nok at jeg kommer til å ha god bruk for et fastobjektiv med lav blender. Spørsmålet blir da bare hvilket, samt brenvidde som passer til den slags "fotografering" Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg hadde fast 50mm, men følte at denne ble for trang for meg, så jeg kvittet meg med den og kjøpte en 30mm i stedenfor. Syns 30 mm var mye mer anvendelig. Viss du er litt usikker så kan du jo alltids kjøpe/låne deg en 50mm 1.8 som ligger under tusenlappen i pris, men som er fullt brukende. Litt soft på største blender, men ellers ganske skarp. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Klart, hvis du har en tusenlapp til overs etter kjøp av telezoom, så er en 50 f/1,8 langt fra et dårlig kjøp. Det er en kjekk brennvidde å ha i fotovesken, og det koster deg ikke så mange halvlitere Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Hehe xD Sett at jeg går for 30mm - hva anbefaler du/dere? Endret 5. oktober 2009 av haakon680 Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Jeg selv valgte Sigma sin 30mm 1.4 og er godt fornøyd med den. Du kan jo se her for alternativer. Canon har noen rimeligere litt mindre lyssterke objektiver. Skal du ha Canon i dette brennviddeområdet med 1.4 lysåpning, så koster det skjorta. Det er en del av grunnen til at jeg gikk for Sigma sin. Jeg har ingen erfaring med de andre objektivene, men det er det nok andre som har. Endret 5. oktober 2009 av Mr_Sunde Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 hadde trodd at jeg aldri skulle finne veien ut av jungelen En helt annen mätte ä svare pä. Hvor mye har du fotografert, og hva har du lyst til ä fotografere? Alle de fire 70 - 200mm fra Canon er klasse objektiver. Men til forskjellig fotografering. Plus det finnes mange andere muligheter i teleomrädet. Alt avhengig av hva du vil fotografere. Hvis du ikke har spesiell behov for ä fotografere fugler og dyr i skogen, ville jeg i utgangspunkte anbefalt at du kjöper bare kameraet og 15 - 85mm objektivet. 85mm pä Canon crop er egentlig allerede god tele (Tilsvare 136mm film / 35mm / fullformat). Canon 70 - 200 F4 IS og Canon 70 - 200 F2.8 er egentlig to ganske forskjellige objektiver. Skal du fotografere ting i bevegelse (Sport?), er F2.8 viktig for ä fä kort nok lukkertid. F4 med IS er igjen for andere typer fotografering bedre. I tillegg er F4 versionen en del lettere (Kveldsbilder, natur). Skal du ut ä gä langt, og gjerne "klatre" opp fjell og berg, vil kanskje Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS vaere bedre. 390g kontra 760g (F4 IS) kontra 1310g (F2.8). Andre fordeler, er f.ek naerbilder; Magnification Ratio 0.34x / 1:2.9 konta Magnification Ratio 0.21x / 1:4.8 (F4 IS og F2.8). gär man langt nok, er vaert gram man sparer viktig. Og hvis man fotografere pä F8 - F11, er det ikke sä store forskjeller mellem objektivene. Hvis närbilder og makro er viktig, er kanskje Canon EF 100mm f/2.8L Macro (IS) et bedre vald. Eller Sigma 150 F2.8. Mest sansynlig er det 50mm F1.8 som selgern snakkte om. Godt objektiv det ogsä. Men det er igjen et spörsmäl, hva vil du fotografere. Alle objektivene som er nevnt, er kompromisser mellom et eller annent; Vekt, lysstyrke, pris, kvalitet. Igjen. Hva skal du bruke teleobjektive til? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg er fornøyd med Sigma 30/1,4 (til Nikon). Bare vær klar over at det er et objektiv med... personlighet. Det har blant annet kurvet fokusplan, og en kreftfremkallende kromatisk feilbrytning i feil situasjoner. Med andre ord egner det seg dårlig til å ta bilder av murvegger og mørke greiner mot lys himmel. Derimot er det helt ypperlig til å ta bilder innendørs i moderat til svakt lys og andre lignende stemningsbilder. Jeg har inntrykk av at Sigma sliter litt mer med fokusfeil til Canon enn til Nikon, så sørg for å eventuelt sjekke. Hva som ellers eksisterer til Canon har jeg egentlig ikke oversikt over. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Viss du er litt usikker så kan du jo alltids kjøpe/låne deg en 50mm 1.8 som ligger under tusenlappen i pris, men som er fullt brukende. Eller han kan stille zoomen pä 30mm og 50mm, og se hvilken brennvide som han liker best. Finnes fra Sigma ogsä 24 og 28mm F1.8 som ikke er sä gal i pris. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Eller han kan stille zoomen pä 30mm og 50mm, og se hvilken brennvide som han liker best. Finnes fra Sigma ogsä 24 og 28mm F1.8 som ikke er sä gal i pris. De er ganske OK optisk, også. Men de sliter en del på Canon (fokusfeil) - prøvde tre forskjellige 24mm og en 28mm før jeg ga opp og kjøpte Canon istedet. Tom Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Glem nå for all del ikke EF 28mm f/1.8 og EF 35mm f/2. Begge leverer fine resultater og koster ikke all verden. Dekker 35mm-formatet gjør de også. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Takker for raske svar! Jeg tar ca. 90% av bildene uten stativ, så IS er et must Jeg tror jeg går for tomsi42 sin 70-200mm men lurer på, siden jeg ser mange som spenner helt opp til 300mm om det er noe poeng - evt. hvor mye tele mister jeg ved kun 200mm maks? Har selv hatt 70-200 F4 IS og kan trygt annbefale den, jeg har nå en 300mm F4 L IS og det er liten forskjell mellom 200mm og 300 mm, imidlertid angrer jeg på at jeg solgte 70-200 så jeg blir nok å kjøpe en ny . Lenke til kommentar
jimsmyth Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg har 70-300mm og trenger egentlig ikke de ekstra 100mm. De er jo kjekke bruke når de allerede er der, og jeg bruker de ofte, men kunne sikkert klart meg uten og croppet isteden om jeg hadde hatt 70-200 (som tegner bedre). Eventuelt kan du bruke 1,4x converter eller 2x converter som gjør underverker, iallefall bedre enn 70-300 IS USM, se her: http://the-digital-picture.com/Reviews/ISO...5&APIComp=2 Om du tenkte på 70-300 DO IS USM se her: http://the-digital-picture.com/Reviews/ISO...5&APIComp=2 Jeg skal bytte neste gang jeg skal noe annet enn bare mellomlande i USA (noe jeg skal i november og desember på LAX på vei til og fra NZ (så har jeg sagt det )) Dollaren er deilig lav... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå