GrevenLight Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Hei, har prøve i naturfag og vi har allerede fått vite hva spørsmålet på prøven er. Grei ut om/forklar hva som skjer når jeg løfter boka, som har massen 1kg, 1meter opp på 2 sekunder og deretter slipper den ned på pulten igjen (fra den ligger i ro før jeg løfter den til den ligger i ro igjen etter løftet). Noen tips (men de dekker ikke alt): Formler/ utregningninger Definisjoner og lover Energityper Energikjeder Kraft --- Det var det som sto på den filen jeg fikk av skolen. Det jeg lurer på er hvordan mn regner ut sånt. Er ikke så god i naturfag, å er ikke helt sikker. Jeg har mange sånne formler om hvordan man regner arbeid og sånt, men vet ikke hvilken jeg skal bruke på dette spørsmålet. Er det noen som kunne hvert så snille å hjelpe meg litt? -Jonas Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Vel. Om du løfter boken opp fra bordet, tilfører du potensiell energi. Potensiell energi er definert ved ). Vi ser også vekk fra luftmotstand) En annen måte å regne på dette er ved å bruke energibetraktninger. En av de viktigste lovene ved energi, er at energien ALLTID er bevart. Det kan ikke oppstå fra ingenting, og den kan ikke forsvinne. Dette kan vi bruke til vår fordel! For eksempel til å regne ut farten boken har AKKURAT før den treffer bordet. Først, trenger vi enda en definisjon. er lik den potensielle energien pluss den kinetiske. Nå har vi nok til å kunne begynne å regne. Fra den første energiloven har vi at energi ikke forsvinner. Da må boken ha lik energi når du holder den 1m over bordet, og akkurat før den lander på bordet. Altså er er den mekaniske energien i lufta og er den mekaniske energien rett før den treffer bordet. Fra defnisjonen på mekanisk energi har vi da at , vet vi jo at boka ikke har noe fart, fordi den blir holdt stille oppe i lufta. Ergo er farten 0, og forsvinner. Samme er tilfellet med . Her ligger jo boka på bordet, og høyden er 0. Vi sitter da igjen med . Fyller vi inn, får vi . Dette er faktisk akkurat det samme som vi fikk ved å bruke formelen for fart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå