DaXoN Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Nå tar jeg meg selv som eksemple siden det er enklest Får og si det enkelt ingen jobb, skal til legen 8 i denne mnd'en og få sykmeldt meg ifra arb får en vis periode pga stress / nerver / div personlige ting Har nå 0 penger / ingen mat / og jeg har selfølgelig ingen intekt eller utestående penger, trenger nå øyeblikkelig hjelp mens min søknad blir behandlet får 1 uke siden fikk jeg 200kr av nav -.- og jeg får nå ingen ting etter hva de sier før onsdag siden jeg skal på møte med saksbehandelere min da som er vekke på kurs fram til da, så ? hva skal man gjøre? ingen ting ? er det noen lover man kan bruke mot dette? hadde vært koslig med noen svar ifra folk som har litt bedre peiling en meg Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Du er uten jobb, men vil sykemelde deg fra arbeid?? Er vel sosialen som er alternativet om du ikke har til livets opphold. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1158200 Se i klagen jeg linket til... Lenke til kommentar
Like clockwork Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1158200 Se i klagen jeg linket til... Imponerende! Flott at du har tatt deg tid til å hjelpe TS slik Edit: Mente klagen du hadde skrivet:) (innlegget havnet i feil tråd) Endret 5. oktober 2009 av Blueone Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Du er uten jobb, men vil sykemelde deg fra arbeid?? Er vel sosialen som er alternativet om du ikke har til livets opphold. ikke sykemelde meg ifra arbeide, vanskelig og forklare men jeg er ikke i den tilstanden til og være arbeids søker vis det gir noen mening Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1158200 Se i klagen jeg linket til... Hva har avslag på sosial stønad med trådstarter her sitt problem å gjøre? Han har vel strengt tatt ikke krav på noe mer enn han alt har fått, om fyren ikke har jobb å sykemelde seg fra, og heller ikke kan fremvise sykemelding. Han får gå på sosialen først og søke om bistand i sin situasjon, og så kan han heller klage om han får avslag på dette. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1158200 Se i klagen jeg linket til... veldig bra skrevet og likte den men jeg har et sprm og lurer på om du kan hjelpe meg på dette, 1: jeg har ikke skole gang eller noe sak med lånekassen / barneværnet etc hvordan bør / skal jeg omformulere den får og få den til og funke? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1158200 Se i klagen jeg linket til... Hva har avslag på sosial stønad med trådstarter her sitt problem å gjøre? Han har vel strengt tatt ikke krav på noe mer enn han alt har fått, om fyren ikke har jobb å sykemelde seg fra, og heller ikke kan fremvise sykemelding. Han får gå på sosialen først og søke om bistand i sin situasjon, og så kan han heller klage om han får avslag på dette. minus det problemet at jeg har søkt om hjelp men de kan ikke gjøre noe før onsdag og gå uten mat i flere dager er ikke noe jeg har lyst til Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Da skal du heller ikke på sykmelding, hvis sykdommen er av en viss karakter så skal du på yrkesrettet opplæring. Vedrørende pengene så kan du be om nødpenger, de skal vurdere deg ut i fra situasjonen du er på i dag. Ikke hva du kan få av teoretiske inntekter i fremtiden eller hva du kunne hatt av teoretiske inntekter. Eier du noen verdier så vil de nok kreve at du selger disse. Blueone: Ingen andre i offentlig myndighet som ville hjelpe. Skammelig at barnevernet bare dumper personer de har ansvaret for slikt. Men det er off- topic Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 minus det problemet at jeg har søkt om hjelp men de kan ikke gjøre noe før onsdag og gå uten mat i flere dager er ikke noe jeg har lyst til Som igjen er NAV Sosial sitt bord og ansvar, ikke NAV Arbeid som du nå styrer med. Trenger du akutt pengehjelp til livets opphold, enten det være seg behandlingstid på nav eller andre årsaker er det sosialkontoret du må gå å søke hjelp hos. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 minus det problemet at jeg har søkt om hjelp men de kan ikke gjøre noe før onsdag og gå uten mat i flere dager er ikke noe jeg har lyst til Som igjen er NAV Sosial sitt bord og ansvar, ikke NAV Arbeid som du nå styrer med. Trenger du akutt pengehjelp til livets opphold, enten det være seg behandlingstid på nav eller andre årsaker er det sosialkontoret du må gå å søke hjelp hos. jeg gjorde dette Svaret var dette Nei Men jeg har ingen penger? Ok? Jeg kan ikke leve uten mat, Vel du har et møte på onsdag ja jeg vet det men det er 3 dager til og ? Jeg kan ikke leve 3 dager uten mat når jeg allererde ikke har spist ordentlig. Vel du har et møte på onsdag du må komme da ja jeg vet dette du har sagt det et par ganger nå, hva skal jeg gjøre fram til da? ermmm du har et møte på onsdag vi kan ikke gjøre noe fram til da og nei jeg overdriver ikke dette var den som var sjefen der som sa Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Så du har vært på sosialkontoret og har nå et skriftelig avslag på sosial akutthjelp? Noe sier meg at den samtalen var noe mer nyasnert, men søknad skal uansett leveres og mottas i skriftelig form, slik at du da kan klage på dette vedtaket. Du skal ha fått din egen behandler hos NAV Arbeid, som også skal kunnne sende over dokumentasjon til ansvalig på sosialen om dette trengs. Enten har du om det du sier stemmer ikke oppfylt kravene til sosial akutthjel, enten ved å sitte på formue osv, eller så har du ikke prøvd hardt nok. Ingen mennesker skal sulte eller være uten husly osv her i landet, så du får nok hjelp du også om situasjonen er så prekær som du legger den frem her. Lenke til kommentar
iKent Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Gå ut i media og forklar din situasjon, det er nok ikke bare du som har dette problemet! Har ved flere annledninger sett at å gå ut i media og vis hvordan staten behandler deg, virker rimelig godt. VG, Dagbladet, Aftenposten osv er medier som elsker slike saker. Kan selvfølgelig ikke garantere at dette virker men det kan være en oppfordring til at de som har dette problemet bør gå sammen(o.l) slik at man kanskje klarer å få gjort noe med dette elendige systemt. Media er trossalt den 4. statsmakt:) Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Det kan forklares veldig enkelt min saksbehandler er på ferie han skulle egentlig tatt kontakt med meg i forige uke *tirsdag* han prøvde 1 gang mobilen var av på dette tidspunktet han prøvde ikke en enneste gang utover dette *jeg tenkte ok ? kanskje ting var i orden* jeg møter opp idag og pga underskriften på kontrakten på husleien ikke var 100% perfekt så var ikke saken behandlet, jeg måtte møte opp på onsdag når han var tilbake jeg prøvde og ordne med nødhjelp til mat fram til da men kom ingen vei, og tro meg jeg prøvde *iKent* sendte en mail til fvn lokal avisen her så får vi se hva de sier Endret 5. oktober 2009 av DaXoN Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 så noen som har noen råd / tips / regler / ting jeg kan gjøre ? Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Vel, ikke ha for stor lit til nav. De er vel finansiert av kommunen, og de har ofte ordre om å spare så mye de kan. Om det begynner å gnage i magen kan du spørre i lokal kirke, røde kors eller Frelsesarmeen. Eller, you know, venner eller noe. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Vel, ikke ha for stor lit til nav. De er vel finansiert av kommunen, og de har ofte ordre om å spare så mye de kan. Om det begynner å gnage i magen kan du spørre i lokal kirke, røde kors eller Frelsesarmeen. Eller, you know, venner eller noe. er det ikke en lov i norge mot akkurat det at man ikke skal trenge det? og jeg vet nav er en dritt plass som burde stenges og så fikset på helt, enten det eller spar 99% av folkene og annsett folk med IQ over gjenomsnittet Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Joda, det er lovfestet at du skal ha et ok liv, men lovverket er et sinnrikt system som folkene som jobber i nav daglig jobber med. De kan (og må) sno seg unna så mye som mulig. Ikke bli sint på de som jobber der, det hjelper ingen, minst av alle deg. Du må bare se realiteten i øynene, noen ganger er livet kjipt og nav vil nok ikke hjelpe deg før onsdag, tidligst. Kom på noe: Om du blir skikkelig sulten kan du ringe kjøkkensjefer rundt om på lokale restauranter og høre om du kan få noe mat som blir igjen. Eller stille deg utenfor bakdøren på den lokale matbutikken rundt stengetid og spørre pent når de kommer ut for å kaste søppelsekker med dagens ferskvarer som ikke er dagens lengre. Endret 5. oktober 2009 av Hamnli2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Har to "forslag" (ikke ta det ille opp 1. gå til nærmeste matbutikk (typ Kiwi, Rema, etc.) å spise seg god og mett de nærmeste dagene (greier du det uten å bli oppdaget er det selvsagt en fordel, men blir du oppdaget så bare legg korta på bordet å fortell at du ikke har fått nødhjelp fra sosialkontoret) eller 2. "hiv alle ID-papirer" å meld deg på tollstasjon eller politiet et annet distrikt og oppgi at du er asyslsøker (ha gjerne en skrevet papirlapp med "asylsoker" på) Antar du da både vil få tre-fire måltider om dagen og tak over hodet. Er du litt tynnkledd får du muligens en ny vintergarderobe også, dvs. parkas, gensere, etc. -- Forøvrig må jeg si at jeg er overrasket at NAV eller sosialkontor faktisk kan avslå nødhjelp? Med hvilken hjemmel kan de det? Er ikke det noe alle i nød har krav på? Endret 5. oktober 2009 av Mekkus Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Joda, det er lovfestet at du skal ha et ok liv, men lovverket er et sinnrikt system som folkene som jobber i nav daglig jobber med. De kan (og må) sno seg unna så mye som mulig. Ikke bli sint på de som jobber der, det hjelper ingen, minst av alle deg. Du må bare se realiteten i øynene, noen ganger er livet kjipt og nav vil nok ikke hjelpe deg før onsdag, tidligst. Kom på noe: Om du blir skikkelig sulten kan du ringe kjøkkensjefer rundt om på lokale restauranter og høre om du kan få noe mat som blir igjen. Eller stille deg utenfor bakdøren på den lokale matbutikken rundt stengetid og spørre pent når de kommer ut for å kaste søppelsekker med dagens ferskvarer som ikke er dagens lengre. jeg kommer med advokat og div før jeg gjør siste nevnte der;) Og de på nav burde skjerpe seg Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Som sagt så har nav ofte ordre fra høyere hold (kommunen) å tviholde på pengene, så de bruker byråkratiet for det det er verdt. Synd men sant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå