Gå til innhold

Hva betyr "3D image mode for stereoscopic shooting&quot

Anbefalte innlegg

I beskrivelsen på Pentax optio 430RS, står det nevnt blant annet:

3D image mode for stereoscopic shooting

Hva menes med dette? Får man 3d effekt på bildene?? Funker dette, har noen her testet det??

Dersom dette gir en form for 3d effekt, finnes det da programmvare som vi med andre kameraer kan bruke for å oppnå samme effekt??

The Edge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Dette betyr at du ved hjelp av kameraets menyer tar to bilder av motivet fra to forskjellige vinkler langs samme horisontale akse.

Disse bildene blir plassert kant-i-kant på utskriften, og ved hjelp av medfølgende utstyr (en slags brillelignende sak) ser du på høyre bilde med høyre øye og omvendt, og oppnår en slags 3D-effekt.

Noe tilsvarende å sette hånden vinkelrett på arket mellom bildene og legge nesen mot pekefingeren, hvis du forstår..

(Det ligger noen tilsvarende kart til bruk i geografitimene med medfølgende utstyr i et skap på et lagerrom på skolen min..)

Edit:

Her er konseptet nærmere forklart..

Ca. 3/4 ned på siden.

Du kan sikkert oppnå samme effekt med andre kamera uten spesiell software, men funksjonen er mesk av alt en salgs salgsgimmick.

Mvh

Kjetil Høiby

Lenke til kommentar
Hei.

Dette betyr at du ved hjelp av kameraets menyer tar to bilder av motivet fra to forskjellige vinkler langs samme horisontale akse.

Disse bildene blir plassert kant-i-kant på utskriften, og ved hjelp av medfølgende utstyr (en slags brillelignende sak) ser du på høyre bilde med høyre øye og omvendt, og oppnår en slags 3D-effekt.

Noe tilsvarende å sette hånden vinkelrett på arket mellom bildene og legge nesen mot pekefingeren, hvis du forstår..

(Det ligger noen tilsvarende kart til bruk i geografitimene med medfølgende utstyr i et skap på et lagerrom på skolen min..)

Edit:

Her er konseptet nærmere forklart..

Ca. 3/4 ned på siden.

Du kan sikkert oppnå samme effekt med andre kamera uten spesiell software, men funksjonen er mesk av alt en salgs salgsgimmick.

Mvh

Kjetil Høiby

Hei!

Dette hørest ut som noe som fascinerer meg stort. CROSS-EYE-stereogram eller hva dem kaller dem. -Og parallell-eye. Jeg har selv tatt MANGE slike bilder. Både med analogt fotoapparat, hvor jeg senere har scannet inn bildene, digitalkamera og lagt dem ved siden av hverandre på datamaskinen. Mange har stusset over at jeg tar 2-3 bilder av samme objekt. Jeg tar ett bilde, sikter midt på det jeg skal ta bilde av. For så å forflytte meg til høyre eller venstre, og ta et bilde til. Avstanden fra venstre til høyre bilde, varierer stort. På nært hold, tar jeg med ca samme avstand som det er mellom øynene. På lenger hold, og om jeg vil forsterke 3d-effekten, øker jeg avstanden. I fly, tok jeg bilder av skyene like etter hverandre, og fikk på den måten 3d-effekt av skyene. Regner med at flyet hadde forflyttet seg en god del meter.......

Jer liker best CROSS-eye, der høyre bilder ligger til venstre, og omvendt. Da må en fokusere på et "tenkt" punkt imellom bildet og øynene. Ps, kan få vondt i hodet i starten! Jeg slet selv i en halltime før jeg klarte å se effekten... Men fascinerende når en får det til på gode 3d-bilder!

Den måten jeg skrev her, kan ikke brukes på ting som beveger seg. Da må en ha doble kamera, eller slik jeg gjorde en gang, brukte 2 like engangs-kamera, som jeg brukte tape og satt isammen, ved siden av hverandre.

De samme bildene, kan en også ta inn i et enkelt, lite program, som gjør ene bildet blått og andre rødt, og setter dem isammen slik at en kan se dem i 3d, om en har 3d-brille. (med blått/rødt glass)

Beklager at dette ble langt men håper det kan være til hjelp.

Jeg har planer om å lage en side som handler om dette men det blir senere.

mvh Jan Ove

Edit: Beklager skrivefeil og dårlige formuleringer.

Lenke til kommentar

Takker for svar..

Dette må jeg teste.. :p Men fungerer dette direkte på skjermen også, eller må jeg printe det ut for å se på det? Vel vel, jeg finner nå ut det da, men det blir vel noe uklart å se på skjermen så tett innpå...

Godt at vi har god printer på jobben da... :lol:

The Edge

Lenke til kommentar
Takker for svar..

Dette må jeg teste.. :p  Men fungerer dette direkte på skjermen også, eller må jeg printe det ut for å se på det? Vel vel, jeg finner nå ut det da, men det blir vel noe uklart å se på skjermen så tett innpå...

Godt at vi har god printer på jobben da... :lol:  

The Edge

Fungerer supert på skjerm også. Da er det lettere å zoome inn/ut for å tilpasse størrelsen. På skjerm kan en også se 3d-filmer/animasjoner på samme måte. FASCINERENDE!

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...