Kattajenta92 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Hei! Jeg er en jente på 17 år som har gått 1 år på vgs. Går nå andre året på en annen skole. Problemet mitt er at motivasjonen er på bunn og fraværet er allerede blitt litt vel høyt. Uten motivasjon blir jo ikke karakterene noe å skryte av heller, det henger jo logisk sammen. Jeg kommer derfor mest sannsynelig til å ende skoleåret med dårlige karakterer og mye fravær, noe jeg ikke vil siden jeg egentlig er ganske opptatt av å få meg en god utdannelse. Jeg savner også den gamle skolen, som er mye bedre enn den jeg går på nå. Grunnen til at jeg i det hele tatt byttet skole er fordi jeg da også var veldig lei skolen og tenkte at skolebytte kanskje ville hjelpe. Det gjorde det altså ikke og jeg har innsett at skolen jeg gikk 1vg på er den desidert beste. Sliter også litt sosialt på skolen, har litt problemer med å komme i kontakt med nye mennesker. Det jeg vurderer å gjøre er å ta et friår nå, og starte på vg2 igjen neste høst, på den skolen jeg gikk på i fjor. Med friår tenker jeg ikke et helt år på sofaen, men et år med jobbing, trening og ta igjen det tapte i spansk fra i fjor. Mange vil nok si at det er for vanskelig å starte opp med skole igjen etter jobbing, men det er jo faktisk bare noe jeg blir nødt til. Da har jeg tross alt et helt år på å forberede meg og få opp motivasjonen igjen. Det jeg vil er å høre andres meninger og kanskje få noen tips fra noen som faktisk har tatt seg et friår midt under vgs. Er dette bare et bortkasta år uansett hvordan situasjon man er i eller kommer det noe godt ut av det hvis man virkelig tror man trenger det!? Jeg tror virkelig jeg trenger dette! På forhånd takk! Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Hei, Eg sitt mykje i same situasjon som deg, og hadde nok tatt eit friår hadde eg ikkje gått i tredje slik eg gjer no. Eg forstår korleis du har det. Hadde eg vært deg hadde eg tatt ein prat med ein rådgivar, og hatt i bakhovudet at det kanskje er litt vanskelegare å sette seg på skulebenken etter eit år fri. Om det føles bortkasta no, kan det moglegens kjennes desto meir bortkasta når du har jobba eit år og ser at skulen berre er slit for slikk og ingenting. Eg vett ikkje korleis psyken din er generelt, men om du trur du greier å byrje på igjen etter eit friår er nok dette tida å gjere det på.. Håper du fekk noko ut av dette. Lenke til kommentar
mathos Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Det kan være vanskelig å begynne på skolen igjen etter et friår, og det avhenger veldig av hvordan motivasjonen din er. Hvis du er så dritt lei av skolen at du garantert kommer til å få elendige karakterer, så er det kanskje ikke så dumt. Men er det virkelig så ille? HVIS du absolutt trenger et friår, så ville jeg anbefalt deg å forberede deg i noen fag i løpet av året, så du ikke kommer helt ut av skolerytmen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå