Gå til innhold

Jeg synes Iam.no er en glimrende tjeneste! Hva mener du?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har hatt den fornøyelse å bruke Iam.no i det siste, og det er en tjeneste som jeg har etterlyst lenge.

Om jeg skulle klage på noe, så er det at det legges ut for lite info da bl.a rullebladet også burde vært inkludert.

Hvorfor jeg elsker Iam.no:

1 -Iam gir meg en glimrende mulighet til å finne ut av hvilken info som ligger tilgjengelig på nettet om meg.

Dette gir meg samtidig mulighet, om jeg ønsker, til å rette eventuelle feil.

En slik rettemulighet burde i og for seg vært tilgjengelig direkte på iam.no, men nå får man ihvertfall sjekket om det som finnes er riktig på en enkelt måte.

2 -Det skaper en bevissthet rundt den infoen man legger ut.

3 -Det gir meg en grei oversikt over koblinger mot ulike styrer og andre engasjementer, noe som er nyttig i mange sammenhenger.

4 -Man får fokus mot det å rette opp i adresser og telefonnumre som til nå har vært en nærmest umulig prosess.

Jeg har f.eks sendt tilbakemelding til telefonkatalogen om å rette mine tlf nr og adresser på snart 5. året, og fortsatt har ingenting skjedd.

Jeg tviler faktisk på om det er praktisk mulig å rette opp slike ting, eller om det faktisk ikke er noen av dem som har mulighet til å rette opp som faktisk gidder å rette dem.

Jeg kunne sett for meg en noe bredere informasjon på iam hvor man også linker til eller viser innlegg og underskriftskampanjer man har deltatt i, eventuelle oppføringer på rullebladet, og medlemskap i organisasjoner, livssyn, og politikk, deltagelse i nettsamfunn osv

Dette vil danne et mer helhetlig bilde av en person.

Personlig kunne jeg tenkt meg en mer oppramsing også, som

Navn:

Adresse:

Osv

isteden for det resymeet man bruker nå hvor opplysningene skrives inn i en sammenhengende tekst.

Jeg har ihvertfall fått mange svar i det siste, elelr ihvertfall fått bekreftet mine mistanker, på ting jeg har lurt på.

Så stå på Iam.no og grav frem mer info om alle, dette er virkelig en kul ny tjeneste som burde vært startet for mange år siden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er sikkert en fin tjeneste for fru Hansen som bor i et borettslag. Dette er et verktøy for syklubbforeninger.

Personlig så gir jeg F i hva jeg finner om meg selv i Iam. Det er en kombinasjon av skattelistene og telefonkatalogen. Ikke akkurat noe å hoppe i taket av.

Vet man hvordan man søker i en telefonkatalog, skattelister, facebook og brreg så finner man ut nøyaktig det samme om ikke mer...

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke oppstyret rundt Iam. Jeg har sjekket nesten samtlige av de jeg kjenner best, og Iam hadde en side om rundt 10 av dem, og det eneste som stod der var adresse, telefonnummer, statistikk over hvor mange andre det var med det eksakte navnet/fornanvnet/etternavnet. I tillegg var det en link til skattelistene.

Kan noen vise meg en profil som viser mer enn det man finner på førstesiden over treff på google?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Iam henter kun info som allerede ligger på nettet, så fødselsdatoen din må nok ligge ett sted.

Antar iam henter info fra kilder som f.eks skattelistene hvor man er registrert med personnummer og selv om ikke alt dette vises i f.eks skattelistene, så ligger det vel en database infoen hentes ut fra og iam bruker vel bare mer av infoen fra den??

Når det gjelder rulleblad, så er det sikkert interressant for en arbeidsgiver som skal tilby firmabil å vite om man har krasjet 68 ganger det siste halvåret, har 8 prikker og 43 fartsbøter de siste 3 månedene.

En barnehage eller svømmehall ville f.eks synes det var greit å vite om ansatte hadde tuklet med ting de ikke skal tukle med, et vekterfirma vil sikkert også vite forhistorien til de de vurderer å ansette.

Som nabo hadde det vært greit å vite om den nyinflyttede har brent ned de 43 siste nabohusene han har bodd ved, og jeg vil jo også vite om jeg kan be naboen passe ungen i en krise uten at ungen blir misbrukt, filmet og fotografert.

Er det sånn at de som er imot iam har noe å skjule, hvorfor protesterer de ikke mot der infoen ligger i utgangspunktet, hvorfor er det greit å legge ut all mulig info overalt ellers, mens det ikek er greit å vise infoen som ligger der?

Jeg ser jo også for meg at det kommer en widget eller sidepanelfunksjon med iam som gjør at det ligger oppe på skjermen hele tiden og f.eks knyttes opp mot søkefunksjonen i win.

Lenke til kommentar
Iam henter kun info som allerede ligger på nettet, så fødselsdatoen din må nok ligge ett sted.

Antar iam henter info fra kilder som f.eks skattelistene hvor man er registrert med personnummer og selv om ikke alt dette vises i f.eks skattelistene, så ligger det vel en database infoen hentes ut fra og iam bruker vel bare mer av infoen fra den??

Når det gjelder rulleblad, så er det sikkert interressant for en arbeidsgiver som skal tilby firmabil å vite om man har krasjet 68 ganger det siste halvåret, har 8 prikker og 43 fartsbøter de siste 3 månedene.

En barnehage eller svømmehall ville f.eks synes det var greit å vite om ansatte hadde tuklet med ting de ikke skal tukle med, et vekterfirma vil sikkert også vite forhistorien til de de vurderer å ansette.

Som nabo hadde det vært greit å vite om den nyinflyttede har brent ned de 43 siste nabohusene han har bodd ved, og jeg vil jo også vite om jeg kan be naboen passe ungen i en krise uten at ungen blir misbrukt, filmet og fotografert.

Er det sånn at de som er imot iam har noe å skjule, hvorfor protesterer de ikke mot der infoen ligger i utgangspunktet, hvorfor er det greit å legge ut all mulig info overalt ellers, mens det ikek er greit å vise infoen som ligger der?

Jeg ser jo også for meg at det kommer en widget eller sidepanelfunksjon med iam som gjør at det ligger oppe på skjermen hele tiden og f.eks knyttes opp mot søkefunksjonen i win.

Nå er det slik at barnehager,skoler,vekterselskaper e.l. har anledning å få den informasjonen lovlig - så det er jo løst.

Hva angår resten, så vil det fjerne et av grunnpilarene at når du har sonet ferdig, så er du fri og har i teorien blanke ark, arbeidsgiver har ikke lov å spørre om det, og ingen normalt menneske har krav på å vite en annens forhistorie.

Det er heller ikke slik at fordi jeg er i mot det, så har jeg noe å skjule - men jeg missliker sterkt tendenser enkelte står for ved å henge ut personer for den minste ting, på ofte syltynne grunnlag og uten særlig argumentasjon uten et merkelig behov for å kontrollere alt om et persons liv. Det blir heller et billig argument for å tie kritikerne.

Jeg sjekket meg på siden, og jeg misslikte sterkt at adresse, fødselsdato og nummere kom opp - men jeg har hverken tid eller anledning å slette alt det, hadde det vært et nummer hadde jeg gjort det.

Heldigvis var det det eneste som kom opp, ikke noe annet.

Uansett finner jeg det merkelig at den informasjonen som enklest mulig kan misbrukes av andre legges så blott ut - iam ble jo kritisert for å gjøre det enklere for identitetstyveri.

Lenke til kommentar

Informasjonen er kanskje tilgjengelig andre steder, men Iam gjør den fortsatt mer tilgjengelig, kanskje mer tilgjengelig enn den burde være. Det er dette som er tvilsomt.

I utgangspunktet kan du jo det, og hvis du mistenker folk for å være pyromane til du har fått snoke i journalene deres er du kanskje litt ko-ko. Vi kan ikke ha et samfunn hvor vi skal gå rundt og sjekke opp rullebladet til folk før vi kan føle oss trygge på dem, og en tjeneste som Iam leder oss i feil retning. Folk begynner å ta ting for gitt farlig fort, og det er litt ille at man skal få et forklaringsproblem fordi man ikke ønsker å ha ting liggende ute på en slik samleside. Det er heller ikke særlig bra at man skal være nødt til selv å gjøre noe aktivt for å fjerne denne infoen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg bare filosfiserer litt nå; men jeg undres om ønskene her vil ta vekk sikkerheten en ønsker å ha. En argumenterer med at en kan sikre seg før en blir kjent med noen, men samtidig, ved å gjøre det og gi menig folka dgang til opplysninger de ofte ikke er i stand til å forstå rekkevidden av tror jeg vil være langt farligere. Fra England er det jo kjent at folk har blitt banket opp og lynsjet når slike lister har blitt offentliggjort - straffer andre følte var for lave, uten å lese dommen, bare avisens mening endte med drap og innbrudd hvor de banket opp også uskyldige personer. Er det tryggheten du ønsker?

Det er greit å ønske forsvar - men i dag så har vi mulighet å sile ut mennesker som har voldtatt barn e.l. fra å jobbe i barnehage eller skole. (bare som eksempel) - Jeg tror det er nok - det vil ikke hjelpe å stigamtisere de som allerede er tatt en gang, og ikke vist nye tegn på å gjøre noe, da er vi over på et paranoid samfunn - noe jeg føler USA er skrekkelig godt eksempel på.

Hvor mange forstår ø.hjelp melding - for de innen helse vil det bety øyeblikkelig hjelp melding, og de vil forstå alvorlighetsgraden av det - en meningmann vil ikke. Det å legge ut opplysninger som andre trenger flere års utdannelse for å vurdere rekkevidden av, og hvordan tolke, til mennesker med mildt sagt varierende evne til å vurdere fornuftig, kontekstmessig og menneskelig finner jeg bekymringsfult.

Ankh - har du tenkt over de negative sidene ved forslaget ditt egentlig?

Jeg setter også spørsmål ved at iam skal offentliggjøre opplysninger som ellers er taushetsbelagt i Norge, skal vi rydde vekk personvernet og rettssytemet for at folk skal tilfredstillen nyskjerrigheten sin?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har sjekket den endel, og infoen som har kommet opp har vært riktig så langt.

Noen dukker ikke opp, aner ikke hvorfor.

Samboeren min som er kjempeivrig på nett og med i alle mulige nettsamfunn dukket ikke opp, mens jeg som nesten kun bruker diskusjon til å diskutere dukket opp med alt.

Når det gjelder adgangen til å få info om f.eks pedofile så er ikke det mulig uten videre.

For en stund siden prøvde en svømmehall å få info om en person var pedofil for å stenge han ute fra å bade med barna (de visste at en av dem var pedofil) men de fikk ikke lov til å vite slik info.

Jeg vet også om konkrete tilfeller hvor selv ikke barnehager får tilgang til slik info før det er for sent.

Jeg antar også at dette kun er første steg i en rekke tilbud som kommer til å komme.

Man vet f.eks hvem som kjøper hvilke hus, og å knytte kjøper opp mot et strafferegister og skanne nettet etter epostadresser eller mobilnr til de nærmeste naboene er ikke så stor teknisk utfordring.

Dermed kan man f.eks på samme måte som man blir varslet om kontroller idag, bli varslet om det flytter inn en person med rulleblad (tenker da på overgrep, vold, misbruk, voldtekt, ran, tyveri osv osv) i nabohuset.

Det ville heller ikke vært vanskelig å knytte iam opp mot f.eks google earth og vise bilde av huset også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...