Gå til innhold

Arbeidsuka - Betalt jobb?

Anbefalte innlegg

Hei!!!

Vi har en uke med arbeid neste år i starten av Juni.

Jeg lurte på om dere vet om noen plasser jeg kan jobbe BETALT???????????

Kan jobbe rund Mosjøen, Mo i Rana og i nærheten. Vet dere om noe? HELST ikke vaskejobb!

EDIT: Har mulighet til å dra til Bodø MULIGENS om det er en stor jobb !!

Endret av iSondre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette om du får betalt eller ikkje varierer mykje fra bedrift til bedrift, dei fleste betalar ikkje sidan dei ikkje må betale deg og sidan du vanligvis ikkje gjer produktivt arbeid. Arbeidsveka er stort sett at du er sammen med nokon som jobbar i eit yrke slik at du får sjå kva dei gjer og du får prøve å jobbe litt.

Nå når det er økonomisk nedgangstider så er sannsynligheita mindre for at du får betalt.

Kan være at du finn ei bedrift som ønsker å "investere" i deg, ein del store bedrifter har tidlegare brukt ein del pengar på å prøve å rekrutere unge til å utdanne seg til eit yrke som er gunstig for deira bedrift, som f.eks ingeniør.

Uansett så vil eg på det sterkaste anbefale å bruke arbeidsveka på å teste ein jobb som du kanskje vil jobbe med i framtida. Dette er ein gyllen sjangse til å få testa ut eit yrke i praksis. Sjølv spekulerte eg i den tida å bli elektrikar, heldigvis fekk eg prøve meg som elektrikar i arbeidsveka på ungdomskulen og fant da ut at dette ikkje var noke for meg. Hadde vært bra kjedelig om eg ikkje hadde fått testa dette og dermed kasta vekk nokre år på å utdanne meg til noke som eg ikkje vil jobbe som.

Så bruk denne sjangsen til å teste eit spennande yrke (ikkje sitt i kassa på rema, rydde på lager eller andre ufaglærte småjobbar som du ikkje har tenkt å lage kariere av).

Om du finn ei bedrift som likar deg så er sannsynligheita veldig stor for at du blir prioritert om dei seinare treng ein ferievikar eller nokon til å ta ei deltidsstilling.

Lenke til kommentar

De fleste butikker gir litt i form av f.eks. gavekort osv.

Dog burde ikke dette være et kriterie.

Du bør prøve å få deg en plass der du kan tenke deg å jobbe ved en senere anledning, og heller drite i de få hundrelappene du kan tjene hver dag de få dagene du jobber der.

Lenke til kommentar

Å gi lønn er hvertfall ikke vanligt. Dessuten så skriver skolen brev til bedriftene med følgende melding: Eleven skal ikke ha Lønn

En gave på slutten av uka vil jeg heller si er mer vanligt. Da jeg forlot Hadeland Glassverk etter å ha vært utplassert en uke der. Så fikk jeg vel med meg glass til verdi av over 6000,-

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg var utplassert i en lokal avis. Hadde eget kontor hvor jeg fikk skrive ett par saker, spise god mat og surfe på nett. Det var en grei uke. :)

Fikk ikke betalt, men jeg hadde det kjempekjekt fordi om. Fikk dra ut for å ta bilder til ett par småsaker, skrive 5 på gaten reportasje og være med de skikkelige journalistene ut på større saker. Var en veldig artig opplevelse.

Lenke til kommentar

Er leeenge siden, men jeg hadde min arbeidsuke hos Hansa.

Når jeg jobba der kunne jeg drikke så mye brus jeg ville, fra de små kjøleskapene, og da jeg var ferdig så fikk jeg vel nesten plukke med meg så mye brus jeg greide å få med meg :p (ikke ta meg helt ordrett :p)

Lenke til kommentar

Min arbeidsuke i....*tenke*...1991 var hos et lite reklamebyrå i Tønsberg.

I dag jobber jeg i reklambransjen og det startet der da jeg var 13/14 år gammel.

Oppsøk noe som intereserer deg som folk anbefaler her. Du vet aldri! Kan være tingen du vil gjøre resten av livet.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Selvfølgelig bra for noen, men for folk flest er det nok: "waste of time"

Det er fordi de ikke gjør noe utav det, og bare tar noe tilfeldig. Selv reiste jeg til en plass to timer bort der jeg bodde hos noen foreldrene mine kjenner. Jobbet i en databedrift som heter Itum, og fikk gjøre utrolig mye gøy. Være med 'bak' systemet, bygge egne ting i systemet, sette opp en server fra scratch (alt fra å putte i RAM, montere den i serverrommet og installering). Jeg hadde det grisegøy!

Lenke til kommentar

Som eg sa tidlegare, heile poenget med arbeidsveka er å sikte høgt og sjå om du får bli med å jobbe i ei bedrift som du synest ser spennande ut.

Søker du opp småjobbar så er det bortkasta tid. Velg eit yrke som du trur du kanskje vil jobbe med seinare, er du heldig så har du det kjekkt og får verdifult innsyn i yrket. Er du uhelldig så finner du ut at yrket er heilt annerleis en du trudde, men sjølv då så har du faktisk fått ei erfaring som gjer at du ikkje ender opp med å utdanne deg til eit yrke som du ikkje vil jobbe i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...