Gå til innhold

Kritikk Hyen Natur og Friluft.no

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg er 15 år og liker å designe og kode nettsider.

Har laga nettside til ei lokal bedrift og vil ha kritikk på den.

http://hyennaturogfriluft.no/

Eg og han som eiger bedrifta syns den er ganske bra, men spørs ka dere syns.

Har også laga logoen. Syns om den? (Noken som veit om en måte å få den så liten, UTEN at skrifta blir uklar?)

- Ting eg veit om:

Øverst på content-delen er det ei lita grå stripe mellom shadow og boksen.

Kontaktskjemaet passer ikkje inn. (skal rette det en gang)

Positivt, negativt, konstruktivt osv. :)

Designet kommer eg ikkje til å endre veldig masse på, så forslag til å endre heile sida tar eg dessverre ikkje mot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes den var fin. Enkel og grei, passer fint til en slik side. Passer kanskje bedre med en banner, for når bilde er på siden blir hele "tekstområdet" flyttet til høyre. Så jeg tror kanskje du burde lage en banner, men pass på så du får fylt den ut med noe så det ikke bare blir et stort felt med logo til venstre. Eneste annet jeg finner å pirke på er "Høgoppløst bilde kjem" :)

Lenke til kommentar

Hmm, mulig det, men jeg synes ikke det var fint med bildet der du har det nå heller. Men kanskje du kunne ha prøvd å lage det som nå er menybaren litt høyere, så setter du inn logoen til venstre for menyen (i baren), og lager en banner over menyer. Så menyen og logoen blir en del av banneren.

Endret av program
Lenke til kommentar

Jeg synes du er flink som 15-åring har laget denne siden.

Logoen du har laget var pen den, men den hadde kanskje gitt en enda litt bedre metaforisk visualisering (som det så fint iblant kalles), dersom det var valgt en litt lysere nyanse i blåfargen. Nåværende nyanse er noe mørk og kan minne om en fullmåne på nattehimmelen, som også selvsagt kan være fint, men jeg antar at de fleste forbinder turer på/ved fjord og til fjells med dagslys og tror derfor en lysere nyanse i logen ville ha fremhevet dette bedre og vært mer dekkende for de tilbudene HNF har.

De to strekene i logoen (som jeg antar skal symbolisere fjorder?) blir litt bortgjemt fordi de kommer så tett innpå teksten i logoen. Om du kunne flyttet teksten litt lengre ned, ikke mye som skal til, så vil de bli mer synlige og symbolikken komme tydeligere frem.

Nydelige bilder du har fått lagt inn!

Når jeg klikker på menyen "Tilbod" kommer jeg til en side som introduserer tilbudene ved Hyen Natur og Friluft. Helt nederst på siden finner jeg en undermeny hvor jeg kan lese mer om de forskjellige tilbudene. Denne undermenyen har en uvant plassering, det ville nok vært lurere om den var satt ovenfor introduksjonsteksten hvor den synes bedre. Det var også litt forvirrende med den utdypende informasjonen om hvert av tilbudene under introteksten, jeg tror det ville ha gjort seg bedre om disse tre hadde hver sin side.

Forøvrig må du ha lykke til med dine videre planer for nettsiden. :)

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

For all del, du er kjempeflink til å være 15 år gammel!

Som BlueBench sier så er menyen i Tibod litt merkelig plasssert.

Logoen er veldig fin, men jeg synes det er noe som ikke helt passer med den plasseringen.

Det er også flott med oversettelsen.

Endret av program
Lenke til kommentar

Logoen du har laget var pen den, men den hadde kanskje gitt en enda litt bedre metaforisk visualisering (som det så fint iblant kalles), dersom det var valgt en litt lysere nyanse i blåfargen. Nåværende nyanse er noe mørk og kan minne om en fullmåne på nattehimmelen, som også selvsagt kan være fint, men jeg antar at de fleste forbinder turer på/ved fjord og til fjells med dagslys og tror derfor en lysere nyanse i logen ville ha fremhevet dette bedre og vært mer dekkende for de tilbudene HNF har.

De to strekene i logoen (som jeg antar skal symbolisere fjorder?) blir litt bortgjemt fordi de kommer så tett innpå teksten i logoen. Om du kunne flyttet teksten litt lengre ned, ikke mye som skal til, så vil de bli mer synlige og symbolikken komme tydeligere frem.

Når jeg klikker på menyen "Tilbod" kommer jeg til en side som introduserer tilbudene ved Hyen Natur og Friluft. Helt nederst på siden finner jeg en undermeny hvor jeg kan lese mer om de forskjellige tilbudene. Denne undermenyen har en uvant plassering, det ville nok vært lurere om den var satt ovenfor introduksjonsteksten hvor den synes bedre. Det var også litt forvirrende med den utdypende informasjonen om hvert av tilbudene under introteksten, jeg tror det ville ha gjort seg bedre om disse tre hadde hver sin side.

Takk for konstruktiv kritikk!

Dette skal eg gjøre noke med :)

For all del, du er kjempeflink til å være 15 år gammel!

Som BlueBench sier så er menyen i Tilbod litt merkelig plasssert.

Logoen er veldig fin, men jeg synes det er noe som ikke helt passer med den plasseringen.

Det er også flott med oversettelsen.

Takk takk :)

Har drevet med dette siden 7. klasse ;D (Var ganske mislykka sider fram til eg gikk i 9. klasse når eg ser tilbake ;-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

No har eg endra logoen og. Bedre farge no? :-) (Den er noke uskarp på skrifta, skal fiksast)

Edit: Link

Endret av Hope93
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann.

Du har et veldig bra visuelt øye for hva som passer, ser bra og og fungerer. Dette bør du ta til deg. Det er ikke mange på 15 som har det. Og tro meg - jeg har sett mange utrolige dårlige eksempler på ræva wannabe-webdesignere i din aldersgruppe. Hehe.

Litt småpirk er det allikevel.

Istedenfor "høyoppløselig bilde kjem" - så velg heller å kutt ut det bilde inntill det nye kommer. På bilder kan du arbeide litt med å skalere riktig slik at proposisjonene blir riktige. På dine egne nettsider, er det bilde av et kamera som er helt feilskalert, slik at bilde blir alt for flatt. I tillegg ser mange av bildene pikslete og feilkonverterte ut.

Hva med å kjøpe en liten håndbok om digital bildebehandling eller lignende? :)

Når du lager nettsider til bedrifter og setter din egen lenke under "webdesign" ser det litt barnslig ut når jeg trykker på den, og får opp "ukas bilde,,, homospade?!". Det virker litt barnslig.

I stedenfor å lenke direkte til index-siden, kan du gjerne lage en egen side med en liten presentasjon om deg selv og hva du driver med. For når folk trykker på "webdesign" lenken din via nettsider du har laget - gjør de det fordi de interesserte å vite hvem som har laget siden - og kanskje få deg til å lage andre nettsider.

F.eks kan du lage et subdoemen som heter webdesign.hope93.net og lenke til den, der du presenterer deg selv som en ung og ivrig datagutt som interesserer deg for webdesign?

Lenke til kommentar

Pikslane og feilkonverteringa. Du snakker vel om bildene på HNF.no? Det er ikkje eg som har tatt di, er heller ikkje eg som har endra oppløsning på di. Skal ta nye til neste år.

Skjønner det kan virke barnslig med den spaden osv.. Men det er jo faktisk blogg-delen på sida. ;-)

Endret av Hope93
Lenke til kommentar
Pikslane og feilkonverteringa. Du snakker vel om bildene på HNF.no? Det er ikkje eg som har tatt di, er heller ikkje eg som har endra oppløsning på di. Skal ta nye til neste år.

Skjønner det kan virke barnslig med den spaden osv.. Men det er jo faktisk blogg-delen på sida. ;-)

Både på din og HNF.no sin side. (:

Oppløsning er en ting, skalering av bilder er en annen ting.

j982mv.jpg

Her ser du at oppløsningen ikke harmonerer med skaleringen. Derfor blir bildet ganske "flatt" og deretter pikslete siden bilde går ut over de proposisjonene som er normalt.

I dette tilfelle, er det en feilskalering på 4% i høyden som gjør at kameraet virker litt flatt. Bilde ser også kornete ut fordi det er nedskalert direkte fra originalfila.

(Nå setter jeg lista for pirk skøyhøyt til at du kun er 15, bare så det er sagt.) :)

Lenke til kommentar

Blei 16 for 10 dager sida, då.

Men eg forstår virkelig ikkje ka du meiner med at det ser kornete ut. Om du meiner det ser kornete ut i 138x100, SÅ er eg enig med det. Einaste grunnen til at eg har det sånn er at eg syns det er SVÆRT unødvendig å lage dobbel fil av alle bilder. (Snarvei og originalfil)

No hadde eg forresten endra fra 138x80 til 138x100 sida sist gang du skreiv.. ;)

Edit: Dessuten tror eg ikkje det er så altfor mange som faktisk legger merke til skaleringa utenom viss det er veldig galt. (Sånn det kameraet var før). :)

Endret av Hope93
Lenke til kommentar
Blei 16 for 10 dager sida, då.

Men eg forstår virkelig ikkje ka du meiner med at det ser kornete ut. Om du meiner det ser kornete ut i 138x100, SÅ er eg enig med det. Einaste grunnen til at eg har det sånn er at eg syns det er SVÆRT unødvendig å lage dobbel fil av alle bilder. (Snarvei og originalfil)

No hadde eg forresten endra fra 138x80 til 138x100 sida sist gang du skreiv.. ;)

Edit: Dessuten tror eg ikkje det er så altfor mange som faktisk legger merke til skaleringa utenom viss det er veldig galt. (Sånn det kameraet var før). :)

Vel, gratulerer med dagen på etterskudd da. Hadde du vært her - skulle du fått en klem. :cool:

faai6o.jpg

OK - her er ditt bilde på venstre side. Så har jeg laget et riktig skalert bilde utifra orignalet ditt. Du ser forskjellen? ;)

Lenke til kommentar

Ja, eg ser forskjellen. Og eg ser samtidig at Firefox er BAAAD på skalering av bilder.

Edit: Alle andre nettlesere viser bildet masse bedre enn Firefox. En grunn til at EG ikkje bruka Firefox. Hehe :p

Endret av Hope93
Lenke til kommentar
Ja, eg ser forskjellen. Og eg ser samtidig at Firefox er BAAAD på skalering av bilder.

Edit: Alle andre nettlesere viser bildet masse bedre enn Firefox. En grunn til at EG ikkje bruka Firefox. Hehe :p

Haha. Jeg kunne argumentert i flere dager for Firefox. Men da går jeg alt for offtopic her. Nettsider kan ofte se anderledes ut i de ulike nettbrowserne. Derfor er det ofte lurt å sjekke med alle de store, som Firefox (!) IE, Opera, Crome og Safari.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...