Gå til innhold

Sant det de sier i "De 7 dødssynder"?

Anbefalte innlegg

Har nylig sett "De 7 Dødssynder", og der kom dem med veldig mye fakta som jeg tror fåtallet vet.. Men, det jeg lurer på er om disse faktaene er sanne ? Eller om jeg bare er dum som tror på dem ?

De sa mye, men her er noen av de jeg reagerte mest på:

- Jesus var snekker

- Jesus døde som gammel, ikke på korset

- Jesus ble født i Mars og ikke på julaften

- Bibelen mener at jorda er 6000 år gammel

Mulig jeg husker noen av de litt feil, men syns nå dette var ganske interessant.. Er dette sant?

Vil gjerne ha kilder på om dette er sant eller ikke

Endret av MrUrge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så hvorfor er hele verden sikker på at Jesus for eksempel var født på julaften ?

Ingen trur Jesus vart fødd jolaftan, men på 1. joledag. Grunnen til at dei gjer det er at kyrkja la feiringa av Jesu fødsel til jola, for å trengja vekk ei førkristen feiring.

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar

Som kjent ble jesus 33 OG ET HALVT år gammel. Det er også kjent når han døde. Om du regner et halvt år tilbake fra påsken, rundt mars og greier og greier, så kommer du til omtrent oktober. There you go. Julaften er opprinnelig en fest, eller hyllest for solen. Så kom kirken inn i bildet og sa jesus var født i juletider og det ble en så kalt kristen og godtatt skikk.

1. Det stemmer at han var en snekker, eller mer nøyaktig en tømrer. Ikke nødvendigvis bare en snekker.

2. Samme som robin svarte.

3. Har jeg allerede tatt over, det var det jeg egentlig postet for.

4. Det kommer an på tolkingen av skapelsesberetningen, 1. mosebok. Kreasjonister som de kaller seg, tolker dagene som er beskrevet som slike dager vi tenker, 24 timer i døgnet.

Det hebraiske ordet yohm, som blir oversatt med «dag», kan bety perioder av forskjellige lengder. I boken Old Testament Word Studies oppgir William Wilson blant annet denne betydningen av flere mulige: «En dag; det blir ofte brukt om tid i sin alminnelighet eller om en lang tid; en hel tidsperiode som er under overveielse . . . Dag blir også brukt om en bestemt årstid eller om en tidsperiode da en ekstraordinær begivenhet inntreffer.»1 Det ser ut til at denne siste setningen passer på skapelsesdagene, for det var i høy grad noe utenom det vanlige som skjedde i disse periodene. Ordet kan også brukes om perioder som er mye lengre enn 24 timer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...