Dammed Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Har lest litt rundt at vannblokkene som kjøler ned HK og ram bremser ned vannstrømmen og at det ødelegger for resten av vannsystemet så mye at det er like greit å la hovedkortet og minnet bli luft avkjølt. Hva mener dere om dette? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Dette kommer alt ann på formålet med vannkjølinga. Alle blokker/radiatorer osv har en viss motstand på flow. Dersom poenget er å få et stille system, er det ofte unødvendig å kjøre vann på chipsett osv, da dette ofte er passivt kjølt uansett. Dersom du skal klokke, så kan det være en enorm fordel å ha kjøling på mosfets og NB også, da temperaturene på disse komponentene også øker ved klokking. Det er en kjent bieffekt av vannkjøling at temps på chipsett og ram øker når man går over på vannkjøling. Dette fordi en luftkjølier vil flytte luft bort fra disse blokkene også. Dersom du kobler chipsett på en loop som inkluderer GPU/CPU/RAM eller lignende, stiller det også krav til radiatoren. Mange foretrekker å ha kjøling på HK og RAM i en egen loop. Personlig klokker jeg ikke så mye at kjøling på HK er nødvendig, men jeg ser helt klart verdien i det. Hadde jeg vært rik, hadde jeg kjørt 2 looper med CPU/GPU på loop1, og HK/RAM på loop2. Altså, dersom du ikke blodklokker, så er det strengt tatt ikke nødvendig med kjøling på HK, og mange ganger holder det med en stillegående/lydløs vifte. Hvis poenget er å gjøre PC'en stille, så er det totalt waste (så fremst HK/RAM ikke er aktivt kjølt). Endret 4. oktober 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Ja det var det jeg tenkte. Skal jeg gå for vannkjøling så blir det nok skikkelig klokking. Men ville det ikke være mer effektivt å kjøre to pumper og flere radiatorer på et system enn to forskjellige? Med tanke på at man får bedre kjøling på cpu og gpu siden man bruker flere aradiatorer for å kjøle ned vannet. Loopen jeg tenkte gikk slik: tank - pumpe1 - rad(360) - HK - ram - rad(2x90) - pumpe2 - CPU - rad(120) - GPU Tanken var at HK og RAM ikke vil gi fra seg så mye varme, dermed var det greit å la vannet gå dit først og deretter til CPU og GPU. Eneste som mangler for å lage 2 systemer er en til tank. evt: tank - pumpe - Rad(360) - cpu - Rad(120) - gpu tank - pumpe - Rad(2x90) - HK - RAM Evt lage en splitt? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg mener at hvis klokking ikke er et poeng, så er det liten vits med kjøling på HK og RAM. Det blir fort mye dyrere, og smaker ikke så fryktelig bra. Utfra det du sier om klokking, så ville jeg kjørt: Tank-> Pumpe-> GPU-> Rad(120)-> CPU-> Rad(360)-> Tank->osv Med kjøling på HK, så ville jeg helt klart kjørt to looper, på grunn av flow. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå