Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leier hybel, 2 måneders oppsigelsestid - mangler tilstede, unngå denne?

storken

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er flere ting som jeg har funnet rotete med min utleier, og jeg vil lufte ting litt her før jeg konfronterer han med alt.

1. Depositum på 8000 kroner er satt inn på konto i hans navn. Denne kontoen skulle vel strengt tatt ha vært i begge sitt navn, men på grunn av at jeg måtte ha plass og bo ble depositum og leie overført til denne kontoen. Dette er vel egentlig et mindre problem, men dette er vel ikke helt etter boka?

2. Kjellerleiligheten som er delt opp i tilsammen fem hybler er nyrenovert i 2009. Det oppsto raskt muggel i tak i dusjen. Dette er kanskje 4 uker siden, utleier ble gjort oppmerksom på dette - men det er enda ikke gjort noe med dette. For å ha det på det rene, så har jeg som leietaker heller ikke sagt "Dette må du fikse" - men jeg gjorde han oppmerksom på det, og han fant det bekymringsverdig.

3. Vi ble lovet kjøleskap med frysedel, det har enda ikke etter to måneder kommet.

4. De jeg bor sammen med her kommer jeg ikke så godt overens med. Ting som å ta u søpla før den er stappfull, eller å vaske av komfyren etter at du har stekt noe overses hele tiden, listen er lang.

Jeg vil nå flytte ut herfra og har fått tilbud fra studentskibnaden om plass og bo, jeg vil fortest mulig ut herfra - men jeg vil helst slippe å betale for 2 måneder der jeg ikke bruker denne hybelen. Har lest litt på lovdata.no og finner ting under husloven som virker lovende, men hadde vært fint om noen hadde hatt erfaringer eller anbefalninger rundt denne problemstillingen.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å heve en leieavtale og unngå oppsigelsestid trengs enten vesentlig kontraktsbrudd, vesentlige mangler, eller pålitelig kunnskap om at vesentlige mangler vil oppstå i nær fremtid. Det eneste som har potensiale til det her virker å være punkt #2 med mugg (potensiell vannlekkasje?).

Lenke til kommentar
For å heve en leieavtale og unngå oppsigelsestid trengs enten vesentlig kontraktsbrudd, vesentlige mangler, eller pålitelig kunnskap om at vesentlige mangler vil oppstå i nær fremtid. Det eneste som har potensiale til det her virker å være punkt #2 med mugg (potensiell vannlekkasje?).

Det er rett og slett det at badet er for dårlig ventilert mener jeg. Det er en vifte der, men den trekker ikke videre mye luft. Det er også gulvvarme, men dette har ikke hindret et grågrønt teppe med mugg å bre seg utover taket i dusjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...