Skogdyret Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 4d: f6 c2 80 test $0x80,%dl Ja, hva skjer egentlig her? Jeg har dissassemblet mbr-et mitt. Første to bytes er 0xeb 0x48, altså jmp til 4a, og byte nr 0x4b og 0x4c er 0x90, altså NOOP så kommer denne rare greien her. Jeg har en mistanke om at den gjør noe med interrupts, siden 0x80 er jo selveste interruptet for syscall greiene, right? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
patrisk Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 4d: f6 c2 80 test $0x80,%dl Ja, hva skjer egentlig her? Jeg har dissassemblet mbr-et mitt. Første to bytes er 0xeb 0x48, altså jmp til 4a, og byte nr 0x4b og 0x4c er 0x90, altså NOOP så kommer denne rare greien her. Jeg har en mistanke om at den gjør noe med interrupts, siden 0x80 er jo selveste interruptet for syscall greiene, right? Takk på forhånd. TEST gjennomfører en bit-wise AND operasjon som påvirker flaggene og kaster bort svaret. Den vil sette CF og OF til 0 og påvirke SF, PF og ZF avhengig av resultatet(På 80386). Lenke til kommentar
Skogdyret Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 4d: f6 c2 80 test $0x80,%dl Ja, hva skjer egentlig her? Jeg har dissassemblet mbr-et mitt. Første to bytes er 0xeb 0x48, altså jmp til 4a, og byte nr 0x4b og 0x4c er 0x90, altså NOOP så kommer denne rare greien her. Jeg har en mistanke om at den gjør noe med interrupts, siden 0x80 er jo selveste interruptet for syscall greiene, right? Takk på forhånd. TEST gjennomfører en bit-wise AND operasjon som påvirker flaggene og kaster bort svaret. Den vil sette CF og OF til 0 og påvirke SF, PF og ZF avhengig av resultatet(På 80386). Takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå