Gjest Guest_jente20_* Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Hei, jeg er en jente på 20 år som har lyst på bene tenner. For et halvt år siden var jeg å undersøkte tenne hos tannlegen, og han mente jeg burde ha streng i og med at noen av tennene fremme er skjeve. Han sa jeg måtte ha streng i ca. 2 år. Det vil si at jeg må ha helt til jeg blir 22 år. Hva ville du gjort? Jeg er så usikker. Prisen ble rundt 25 000,- men det bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. Jeg ser ellers bra ut, men jeg har komplekser over tennene mine. Jeg studerer forresten i en annen by sammen med typen min, og her skal jeg være i 1,5 år til. Så da trenger ikke alle i hjemmebyen min å se meg, hehe. Enten gå med streng i 2 år (som ikke er særlig tiltrekkende) og få fine og bene tenner etterpå, eller ikke ta streng å ha små komplekser med tennene. (Grunnen for jeg ikke har tatt tidligere er rett og slett at jeg trodde de skulle rette seg opp, og det at tennene mine var skjeve brydde meg ikke så mye når jeg var 15 år.) Lenke til kommentar
Romhelten Spiff Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 http://www.alst.no/lingualteknikk.htm Det finnes alternativer til den gamle stålkjeften Lenke til kommentar
FarAway Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Gå for tannregulering du, når du er ferdig er du garantert 100% fornøyd med resultatet Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Bedre mindre fornøyd i 2 år enn i 40. Tror svaret her er at du bør ta det og bli fornøyd. Endret 4. oktober 2009 av Erigon Lenke til kommentar
Gjest Guest_TS_* Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Har veldig lyst å ta, og da blir det nokk frempå tennene i og med at det er det tannlegen min mente jeg burde ha. Det som gjør meg litt usikker er at jeg har lest en del på nett at tenne har en tendens til å "skli" tilbake slik de stod etter behandling ( i allefall hos voksne). Da må en ha en liten stål tråd på baksiden av tenne for å holde de på plass, for alltid. Av og til måtte også personen gå med plate resten av livet, for å unngå tilbake sklining. Det var jo ikke akkurat kjekt å høre... Lenke til kommentar
FarAway Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Plate er null problem, platen er gjennomsiktig og jeg trengte bare å bruke den når jeg sov Lenke til kommentar
Gjest Guest_TS_* Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Plate er null problem, platen er gjennomsiktig og jeg trengte bare å bruke den når jeg sov Hvor lenge da? Resten av livet ? En annen dum ting er at jeg må trekke tenner (tror det var 1 på hver side oppe). Gjør ikke dette utrolig vondt :/ ? Og så skal jeg bare bo her i 1,5 år til, men jeg måtte ha streng i 2 år. Kan jeg ta den av i hjembyen mon tro? Lenke til kommentar
FarAway Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg brukte bare plata i noen måneder. Det å trekke tenner kan jeg ikke svare på, alldri trekt eller hatt hull Det med å ta av strengen før du er "ferdig" ville jeg pratet med en tannlege om, men uansett så er jo det ikke lange stunden du har den på i hjembyen din. Er verdt det Lenke til kommentar
Gjest Guest_TS_* Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg brukte bare plata i noen måneder. Det å trekke tenner kan jeg ikke svare på, alldri trekt eller hatt hull Det med å ta av strengen før du er "ferdig" ville jeg pratet med en tannlege om, men uansett så er jo det ikke lange stunden du har den på i hjembyen din. Er verdt det Oki takk Nå har jeg bestilt time. Har hatt konsultasjon før, men nå skal jeg få formet tennene mine. Det er i neste mnd da. Hvordan var det forresten? Det å få lagt en støpning av tenne? Du tror vel ikke jeg skal få på strengen den samme dagen? Får vel en ny time til det? Er helt nervøs jeg Lenke til kommentar
FarAway Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg fikk på strengen samme dagen, i begynnelsen vil det gjøre vondt å tygge så jeg vil annbefale å spise myke ting. Det vil være uvandt i begynnelsen, men det går seg til. Noen ganger skal du "stramme" strengen og det vil gjøre vondt i et par timer etterpå. Er ikke sikkert at dette skjer med deg, siden det er individuelt Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Hopp i det! Ta det nå og bli ferdig innen 1-2 år. Det kommer til å bli et kjemperesultat! Alternativet er jo å vente til du blir enda eldre. Det er virkelig ingen skam! Jeg gikk to år på videregående med regulering. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg vil absolutt anbefale deg å ta det så fort som mulig, mye kjipere å gå med regulering når du er 26 eller når du er 30. Trekking av tann/tenner er ikke noe du trenger å uroe deg for, det gjør ikke særlig vondt selv uten bedøvelse. Den saken ordner du garantert! Det stemmer at tennene har en tendens til å skli tilbake etter en har tatt av regulering (gjelder voksne), men den tråden du må gå med om det er tilefellet er ikke noe problem i det hele tatt. De fleste har faktisk en slik tråd, eller en gulltråd festet bak tennene som det ikke er mulig å se, og som det skal en del til å fjerne. Denne gulltråden blir mye brukt av ungdom som er i midten av tenårene for å unngå at tennene skal skli tilbake ( for mange hjelper det ikke bare med gom). Jeg anbefaler deg å hoppe i det, det er intet nederlag å gå med regulering nå, jo lengre du venter jo verre er det! Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Kjör pä. Hadde selv tannregulering i 9.-10. klasse. Var ganske kjipt der og da, men resultatet i ettertid er jo veldig bra og det var temmelig korttenkt ä "skjemmes" over reguleringen. Ä trekke tenner er ikke sä ille. Spröytene er verst, men d gär fort. Selv trodde jeg at jeg skulle pä rutinekontroll, inntil tannlegen plutselig sa "Ja, da skal vi trekke to tenner". Fikk litt sjokk i stolen, da jeg hadde litt tannlegeskrekk pä den tida. Lenke til kommentar
Gjest Guest_TS_* Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Takk for alle svarene jeg har fått Da blir det nokk streng ja! Huff, gruer meg jeg. Ikke for å se stygg ut, men jeg er redd de blir verre eller at de ikke blir noe bra resultat En venninne av meg fortalte at hun hadde time og støpte tennene, og deretter fikk ny time til å sette på strengen. Tror dere jeg skal sette på strengen den dagen jeg skal støpe tennene? Forresten så skal jeg jo også trekke en eller to tenner også. Får jeg strengen på rett etter de er trukket, eller får jeg ny time? Har helst lyst å bare bli ferdig med det å få på strengen fortest mulig Hvis ikke får jeg sikkert ikke strengen på før i Januar en gang. (Er alltid så mye kø) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå