Gå til innhold

Billigste måte å komme seg fra Oslo tl Stockholm!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og kjæresten tenkte å ta jomfruturen vår til Stockholm neste helg.

Har forstått at tog er det rimeligste alternativet, og vil ligge på ca. 6-7 timer reisetid. Er det veldig mye dyrere å kjøre bil? Hva med fly? Man opplever jo litt mer ved å kjøre bil, men spørsmålet er om det er dyrt/vanskelig å finne parkering i Stockholm sentrum?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det billigste er nok buss. Fant billetter for to personer tur-retur på GoByBus for totalt 1464 kroner med avreise førstkommende fredag og hjemreise søndag.

Tog tror jeg kommer på ca 2000 kr tur/retur.

Bil blir nok dyrere med bare to personer, her er det ikke så enkelt å beregne kostnader per ekstra kjørte kilometer, men kjører du en nyere bil vil det nok være mellom 2 og 5 kroner per kilometer (drivstoff, verditap, service, dekk, forsikring, vindusviskere osv). Det er ca 53 mil fra Oslo til Stockholm og du havner da på mellom 2000 og 5000 kroner.

Redigert: Jeg vet at noen av gutta fra bilforumet kommer til å steile når de ser mine estimater for marginalkostnad per kjørte kilometer, så jeg legger ved et sitat fra en artikkel av Heine Andreas Toftegaard og Finn Jørgensen som er henholdsvis siviløkonom ved SINTEF Teknologi og samfunn og professor ved Handelshøgskolen i Bodø.

Fra http://www.hibo.no/neted/upload/attachment...e_kostnader.pdf

Opplysningsrådet for Veitrafikken AS har beregnet årlige totale kostnader for en mellomstor bil til 65.119 kr når den kjøres 10.000 km i året og lik 123.902 kr når den kjøres 30.000 km i året. Ut fra dette kan kostnadene ved å kjøre en ekstra km (marginalkostandene) beregnes til (123.902 – 65.119)/(30.000 – 10.000) = 2,94 kr. De er dermed ca 90 % høyere enn hva respondentene i vårt utvalg tror.

Ser vi nærmere på hvordan ulike kostnadsposter avhenger av årlig kjørelengde i Opplysningsrådets beregninger, får vi at drivstoffutgiftene og vedlikeholdsutgiftene øker med henholdsvis 0,94 kr og 0,60 kr ved en km økning i kjørelengden. Sammenholder vi disse tallene med våre bilisters anslag, ser vi at de ikke - som vanligvis antatt, bare tar hensyn til drivstoffutgiftene når de vurderer kostnadene ved å bruke bil. Deres atferdsbestemte marginalkostnader tilsvarer i henhold til Opplysningsrådets beregninger, summen av økte drivstoffutgifter og vedlikeholdsutgifter ved å kjøre en km ekstra.

Nå kan selvfølgelig Opplysningsrådets tall diskuteres – særlig deres anslag på hvordan årlige kapitalkostnader avhenger av årlig kjørelengde. For en mellomstor bil øker disse fra 34.395 kr til 57.574 kr når årlig kjørlengde øker fra 10.000 km til 30.000 km. Selv om en nedjusterer denne økningen noe; for eksempel fra 34.395 kr til 40.000 kr, vil likevel reelle marginalkostander ved å kjøre en km ekstra bli over 2 kr.

Endret av H80
Lenke til kommentar
Det billigste er nok buss. Fant billetter for to personer tur-retur på GoByBus for totalt 1464 kroner med avreise førstkommende fredag og hjemreise søndag.

Tog tror jeg kommer på ca 2000 kr tur/retur.

Bil blir nok dyrere med bare to personer, her er det ikke så enkelt å beregne kostnader per ekstra kjørte kilometer, men kjører du en nyere bil vil det nok være mellom 2 og 5 kroner per kilometer (drivstoff, verditap, service, dekk, forsikring, vindusviskere osv). Det er ca 53 mil fra Oslo til Stockholm og du havner da på mellom 2000 og 5000 kroner.

Redigert: Jeg vet at noen av gutta fra bilforumet kommer til å steile når de ser mine estimater for marginalkostnad per kjørte kilometer, så jeg legger ved et sitat fra en artikkel av Heine Andreas Toftegaard og Finn Jørgensen som er henholdsvis siviløkonom ved SINTEF Teknologi og samfunn og professor ved Handelshøgskolen i Bodø.

Fra http://www.hibo.no/neted/upload/attachment...e_kostnader.pdf

Opplysningsrådet for Veitrafikken AS har beregnet årlige totale kostnader for en mellomstor bil til 65.119 kr når den kjøres 10.000 km i året og lik 123.902 kr når den kjøres 30.000 km i året. Ut fra dette kan kostnadene ved å kjøre en ekstra km (marginalkostandene) beregnes til (123.902 – 65.119)/(30.000 – 10.000) = 2,94 kr. De er dermed ca 90 % høyere enn hva respondentene i vårt utvalg tror.

Ser vi nærmere på hvordan ulike kostnadsposter avhenger av årlig kjørelengde i Opplysningsrådets beregninger, får vi at drivstoffutgiftene og vedlikeholdsutgiftene øker med henholdsvis 0,94 kr og 0,60 kr ved en km økning i kjørelengden. Sammenholder vi disse tallene med våre bilisters anslag, ser vi at de ikke - som vanligvis antatt, bare tar hensyn til drivstoffutgiftene når de vurderer kostnadene ved å bruke bil. Deres atferdsbestemte marginalkostnader tilsvarer i henhold til Opplysningsrådets beregninger, summen av økte drivstoffutgifter og vedlikeholdsutgifter ved å kjøre en km ekstra.

Nå kan selvfølgelig Opplysningsrådets tall diskuteres – særlig deres anslag på hvordan årlige kapitalkostnader avhenger av årlig kjørelengde. For en mellomstor bil øker disse fra 34.395 kr til 57.574 kr når årlig kjørlengde øker fra 10.000 km til 30.000 km. Selv om en nedjusterer denne økningen noe; for eksempel fra 34.395 kr til 40.000 kr, vil likevel reelle marginalkostander ved å kjøre en km ekstra bli over 2 kr.

tusen takk for raskt svar!

Gikk inn på gobybus selv og fant tur/r for 2 personer (under 25 år) for 1172 NOK. Dette er vel billig?

Når det gjelder hotell, lurer jeg på om jeg skal sette innsjekkingsdatoen 9. eller 10. oktober. Vi ankommer Stockholm fredag kveld ca. kl 21, hvis vi tar bussen som går kl. 13:30 fra Oslo S. Men betaler vi for hele fredagen, dersom vi sjekker inn fredag kveld? Da er det vel bedre å gå litt rundt i byen og spise middag frem til etter midnatt, altså lørdag, og deretter sjekke inn? For da betaler vi vel kun for èn natt mtp at vi sjekker inn på lørdag og kun skal sove der til søndag?

Takker for svar, folkens!

Lenke til kommentar

Swebuss skal ha mellom 250 og 350 kroner (avhengig av om du er student, barn, voksen osv) hver vei per person. jeg reiste selv med Swebuss fra Oslo til Falun tur/retur og er ganske fornøy med bussene og servicen deres. Swebuss kjører fra Bussterminalen (Galleri Oslo).

SJ (Svenske utgaven av NSB) kjører fra Oslo S til Stockholm men det blir litt dyrere da det ligger på cirka 1100 kroner per person per vei. Det kan hende de har minipris slik NSB har men det kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...