Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regresskrav ved skadeerstatning

Star

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg undrer litt på om noen kan klargjøre hvorvidt regressansvar etter vanlige skadeerstatningsregler ( jf. skadeserstatningsloven ) kan anvendes på følgende forhold:

Bor for tiden i ett stort kollektiv der huseier har utstyrt seg med klausuler i kontrakt som gir solidarisk ansvar leietakere imellom, særlig ved bruk av hvitevarer.

Dersom noe blir ødelagt av andre grunner enn normal slitasje, vil jo alle hefte solidarisk for dette.

Regner imidlertid med at flere andre her ikke har økonomi til å bære større krav, og huseier ( som den utspekulerte typen han er ), vil nok gå på de med best likviditet.

Regress påvirkes jo ikke av ansvarsgrunnlaget i seg selv ( hvorvidt det enkelte har subjektiv skyld, mens andre har objektiv ) men det fremgår i Nygaard - "Skade og ansvar" - 6 utgave 2007 (s.417), at det i regressomgangen må tas "hensyn til ansvarsgrunnlaget og forholdene ellers". Videre gis det at det må være "tungtvegande kor stor innverknad på skaden dei einskilde skadevaldarane har hatt".

Dersom det kan bevises at en av oss hefter for skaden, og at vedkommendes bidrag var vesentlig for at skaden inntraff ( bildebevis, vitner o.l )( eksempelvis ved fastslått culpaansvar ) - hvordan kan vi øvrige ( som må anses objektivt ansvarlige ) gå frem ved krav om regress dersom vi har oppfylt skadelidtes krav?

Hvilke fremgangsmåte vil være mest tjenelig ved regresskrav dersom man ikke kommer til en minnelig ordning uten å ty til rettshjelp?

Selv om det foreligger solidarisk ansvar, virker det jo kraftig urimelig om man skal hefte for skade som med forsett er forårsaket av andre?

edit: Presiserer at det vil være en forutsetning at ikke alle har forsikring som dekker dette ( da hovedregelen under § 4-2 gir at skadelidte i hovedsak på holde seg til forsikringskrav, fremfor å kunne velge å gå direkte på skadevoldere ( som før revisjonen i 1985 ) )

Takker HJERTLIG for alle svar!

Endret av Star
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Dette går på siden av hva tråden gjelder, men jeg lurer på om slikt solidaransvar kan avtales, mtp. husleielovens ufravikelighet? I realiteten stilles du som leier dårligere enn etter erstatningsplikten hjemlet i husl. §5-8, som gjelder "leieren" selv, evt. "leierens side" etter siste ledd. Leieren må identifiseres med medlemmer av egen husstand, arbeidstakere og kontraktsmedhjelpere slik at deres feil og forsømmelser regnes likt med leiers eget forhold, jf. Norsk Lovkommentar. Men kan dette utstrekkes til andre leieboere som har separate kontraktsforhold med utleier?

Det kan jeg vanskelig se for meg. Utleier er nærmere til å bære risikoen for handlingene til de han inngår kontrakt med, enn det tilfeldige leietakere er - som ikke har kontroll- eller sanksjonsmuligheter. Ansvarsfordelingen vises også ved at utleier plikter opprettholde vanlig ro og orden, jf. §5-1.

Etter dette tviler jeg sterkt på at utleier kan påberope en solidaransvar-klausul overfor ikke-skadevoldende leietakere.

Skal jeg synse videre, gjelder ikke skl. §5-3 i kontrakt. Antageligvis må det anses underforstått i en avtale som deres, at direkte skadevolder hefter fullt ut overfor de øvrige solidarskyldnerne - dvs. full, ubetinget regressrett.

Skulle dere være i tvil, inngå en avtale internt i kollektivet om etteroppgjøret. Alle skjønner nok at det er i deres beste interesse ikke å hefte endelig for andres feil.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...