passepartou Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Har hatt Nextgentel som leverandør de siste 5 årene og har vært storfornøyd med stabilitet og hastighet. For 2mnd siden flyttet jeg fra Bergen (sør) til Oslo (vest), meldte flytting på abonnementet og tok med pc og ruter/modem til ny adresse. Etter at linjen min kom opp her i Oslo har jeg bare hatt problemer. Modemet mister kontakten med sentralen til stadighet. Som regel kobler den seg opp igjen etter et par minutter, men av og til må jeg restarte hele modemet før den finner sentralen igjen. Dette skjer oftest hvis jeg kjører i gang torrentnedlastinger, til tross for at jeg har iverksatt de anbefalinger jeg har fått fra teknisk support hos ngt (Sperret nedlasting til 80% av linjen, og oppplasting til 50%, samt maks antall tilkoblinger til 50). Det andre som skjer er at jeg mister meldinger i msn-samtaler. Hverken jeg eller mottager merker noe som helst, men det er tydelig utfra samtalen at tilfeldige setninger aldri kommer frem. En sammenligning av loggfilene viser også at det er tilfelle, men ingen av oss får feilmeldinger. Jeg har fått beskjed fra NGT om at kobberkablene til min adresse er overbelastet, og at jeg ligger i overkant langt fra sentralen, men det er ingen ustabilitet å måle fra deres hold. * Jeg har byttet ruter/modem uten at det utgjorde noen forskjell. * Har samme problem på begge pc-ene mine, både med kablet og trådløs tilkobling. Annen info: NGT-linje er Next1 ADSL 6000/750 Ruter: Trådløs Inteno 5668B Er det noen vits i krangle mer med NGT eller er det bare å gå for internett gjennom kabeltv ala GET? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Jeg har fått beskjed fra NGT om at kobberkablene til min adresse er overbelastet, og at jeg ligger i overkant langt fra sentralen, men det er ingen ustabilitet å måle fra deres hold. Da er det vel ikke stort annet å gjøre, Telenor som eier linjenettet i Norge har vel ikke gjort noe oppgraderinger i Oslo på år og dag. Eneste du kan prøve å gjøre er å bridge modemet til en ny ruter. Lenke til kommentar
eXtreme-501 Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Er det noen vits i krangle mer med NGT eller er det bare å gå for internett gjennom kabeltv ala GET? Jeg har GET. Det er stabilt og jeg får alltid riktig hastighet . Du bør vurdere det. Endret 5. oktober 2009 av eXtreme-501 Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Hva er støymarginene dine? Disse kan du finne under DSL info på modemet ditt. Det vil vanligvis hjelpe å sette ned hastigheten ved problemer med stabilitet. Har de ikke foreslått dette? Isåfall er det dårlig kundeservice. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Bare tar noen enkle begrep først. Dslam = Sentralen Carrier = Leverandøren av fiberen/Digital Ethernet til Dslam. Sambandsnummer = Fremføringsummer = Sambandsnummer. OA = Operatør Aksess (NGT sitt utstyr i Dslam). WS = Whole Sale (Telenor sitt utstyr i Dslam). Jara = Telenor Networks, felles feilmelding portal for alle ISP som bestiller montør f.eks Relacom, Sønnico eller El-Tel. PS: Selv om det er OA betyr det ikke at NGT bruker sin egen carrier. NGT sin carrier er som regel TDC. Det kan være store muligheter for at NGT leier 15-50 Mb/s Digital Ethernet av Telenor. NGT har mest sannsynligvis koblet deg på en OA sentral som ligger i grenseland. Du kan spør NGT om det oppstår hvite øyer, og om det er mulig å flytte til en WS sentral. Samt kan flere ting stå inne på banen her, jeg leser at du mister nettet ofte, virker som det er symptomer av en mulig defekt port på kortet i Dslam. Kan også være skadet fordeler/endefordeler. Du kan selv logge deg inn på KAPAKS Provider for å se hvor lang linjelengden sin er. Husk å trykk på "Til adressesøk". Bruker ID: skapaksprovider Passord: prov Har også en del spørsmål til deg. Har du kun snakket med 1 linje hos NGT? Har sambandet blitt feilt til Jara? Hvis sambandet har blitt feilmeldt, hva har blitt byttet ut, hva slags arbeid er det som har blitt utført. Har NGT sent deg nytt modem? Hva slags tlf uttak har du, RJ45 eller grisetryne? Er modemet koblet til førsteuttak? Benytter du splitter, eller er modem koblet rett i første uttak? Har du fast telefon eller ISDN tlf? Har du flere telefon uttak og hvis du har, står det noe i andre uttak og hva? Ca lang tid tar det før du får sync på modemet? (Til DSL og internet lyser fast på modemet). Hvor ofte mister du link, er dette på spesielle tider av døgnet? PS!: Hvis sambandet ditt begynner på 6 i KAPAKS Provider kan du også sende sms til 05000 får å sjekke støymarginer etc info om linjen din. Dette gjør du følgende; "KMF 2 (sambandsnummer)" og "KMF 6 (sambandsnummer)". Selvfølgelig uten "" og () på sidene. Eksempel (fremføringsnummeret er tatt ut fra det blå)! KMF 2 62666666 (sendes tik 05000). På KMF 2 vil du få dette opp som SMS: Samband XXXXXXXX: GREEN. Sync OK. (melder om du har kontakt eller ikke, green = ok. red = ikke kontakt) Type:nokia, Støymargin: 17.4/23.0. Oppnåelig hast: 1222/19376. Provisjonert hast..: 800/14432. Type = Nokia = fabrikat på Dslam. Støymargin 17.4 indikerer støynivå på linjen din, alt over 10 er ok. forran / er støy på ned hastighet og bak / er støy på opp. KMF 6 informerer deg om xDSL linjen din ligger inne med riktig hastighet eller ikke. Og om dette samsvarer med K2 og NITRA. kapaks2.bmp kapaks1.bmp 1 Lenke til kommentar
janingar Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Du kan selv logge deg inn på KAPAKS Provider for å se hvor lang linjelengden sin er. Husk å trykk på "Til adressesøk". Bruker ID: skapaksprovider Passord: prov Den siden du linker til her tror jeg ikke er ment for bruk utenfor Telenor, eller for andre enn Telenor's ansatte. Lurer bare litt på lovligheten av å legge ut brukernavn og passord til den. Selv om hensikten er god. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 det der er den sensurerte utgaven for privatbruk uten personopplysninger som ansatte får opp. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Ok da vet jeg det. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Du kan selv logge deg inn på KAPAKS Provider for å se hvor lang linjelengden sin er. Husk å trykk på "Til adressesøk". Bruker ID: skapaksprovider Passord: prov Den siden du linker til her tror jeg ikke er ment for bruk utenfor Telenor, eller for andre enn Telenor's ansatte. Lurer bare litt på lovligheten av å legge ut brukernavn og passord til den. Selv om hensikten er god. Som Cruzader sier så er dette utgaven alle kan benytte. Edit: let etter kapaks på www.google.com så får du mer info Endret 12. oktober 2009 av Samcki Lenke til kommentar
1-papa Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Bor selv på grenseland når det kommer til NGT sine stasjoner, 3.8km unna.. Be de sette hastigheten en smule ned og sette på støyfilter Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Du kan selv logge deg inn på KAPAKS Provider for å se hvor lang linjelengden sin er. Husk å trykk på "Til adressesøk". Bruker ID: skapaksprovider Passord: prov Den siden du linker til her tror jeg ikke er ment for bruk utenfor Telenor, eller for andre enn Telenor's ansatte. Lurer bare litt på lovligheten av å legge ut brukernavn og passord til den. Selv om hensikten er god. Se vedlegg du Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå