Gå til innhold

Hvor godt filtrerer ett LC filter i realiteten?

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Har sett litt på noen kretser som filtrerer ut støy fra nettet til bruk i HIFI.

http://diyparadise.com/web/index.php?optio...7&Itemid=26

Prøvde å simulere dette med ett program jeg har, ble ganske bra resultater. Men fant ut at et vanlig lowpass LC filter kunne gjøre samme gode nytten.

Men mitt spørsmål er som følger; hvor godt kan ett LC filter filtrere ut støy i virkeligheten? ikke i den idealistiske verdenen.

Dvs: hvor lik er den realistiske dempningskurven den ideelle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I realiteten har du parasittiske resistorer i spole og kondensator som vil endre karakteristikken til filteret, i hvor stor grad dette skjer er avhengig av komponentene du bruker.

Gjør du dette i forbindelse med filtrering av støy til HIFI-utstyr så mener jeg du kaster bort tiden din. Audiofile er elektronikkens heksedoktorer som i større eller mindre grad fjerner seg fra virkeligheten i sine idèer om hva som gir god lyd og ikke. I tilfellet ditt så kan jeg si at strømforsyningen allikevel inneholder mer enn god nok filtrering.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Ja, vet det, men det er litt rart at de stresser med alt det derre greiene når det er på hobby plan liksom, og ikke noen haier som skal tjene masse penger. Kansje det er mye placebo? skulle gjerne hatt ett scope til å måle.

Lenke til kommentar
skulle gjerne hatt ett scope til å måle.

Instrutek selger noen rimelige scope fra tid til annen.

Du har støy over alt, og når du måler støy vil du alltid ha muligheten for at støyen kommer gjennom måleinstrumentet ditt. Jeg heller anbefale deg å bruke ørene og høre. Din lommebok og dine ører...

Lenke til kommentar

For støy i HIFI utstyr så bør en sjekke jording av utstyret som er koblet sammen... Når du kobler sammen ting kan du få store sløyfer (f.eks. jordet kontakt -> PC -> lydkable -> forsterker -> jordet strømkontakt). Denne sløyfen kan fange opp mye støy fra omgivelsene, spesielt 50Hz fra strømnettet....

Dyre fancy filter for strømkabler o.l. er imo bare tull... støyen du har her er som regel utenfor det hørbare området uansett, og vill filtreres i strømforskyningen din. Ustyr har ofte switchmode strømforskyninger også, og de lager i prinsippet støy, men i veldig høy frekvens som en ikke kan høre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...