Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Komme i kontakt med psykolog uten gjennom fastlege?

Gjest Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Trenger hjelp

Fastlegen befinner seg på andre siden av landet og jeg har derfor ikke mulighet å ta det gjennom den veien. (studerer i Oslo for 1 år)

Jeg vet at jeg burde komme i kontakt med psykolog av div årsaker.

Det er ikke er akutt i den forstand at jeg kommer til å ta selvmord eller noe sånt.

Men heller det at hvis jeg ikke tar tak i det nå så kommer det til å gå til helvete med meg psykisk.

Jeg er også lei av at dette skal være en hindring i dagliglivet mitt ettersom jeg er veldig ofte trøtt, sliter med hukommelsen, det går utover konsentrasjonen og tankegangen (får ofte hjernteppe, tenker ikke klart etc) Dette har igjen har sin påvirkning på hvordan jeg komuniserer med andre og det fucker opp så og si alt jeg har hatt av forhold +++

Jeg er lei av å holde maska, undertrykke følelser, late som alt er bra og fortsette å presse meg selv til å leve videre.

Jeg burde ha tatt tak i dette for 11 år siden, men jeg trodde jeg heller kunne ordne det selv og pressa meg selv videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger i utgangspunktet ikke henvising fra lege for å få time hos psykolog. Du kan selv ta kontakt, enten via brev eller telefon. Hvis psykologen har offentlig driftsavtale, kan du gå inntil tre ganger uten legehenvising. Har psykologen ikke driftsavtale, trenger du ikke henvising fra lege.

Hvis du er student, er det god grunn til å tro at du har gratis psykolog via Studentskipnaden. Telefonnummer dit finner du i studiekatalogen, eller på studiestedet.

Dag

Lenke til kommentar
Gjest trådstarter

desverre kommer ikke skolen min under noe studentskipnadd eller noen annen legeordning for den saks skyld.

Er det ikke dyrt å bare oppsøke en psykolog?

Lenke til kommentar

Det var synd.

Det er dyrt å gå til psykolog. Hvis psykologen har driftsavtale betaler du 295,- hver gang. Når du har betalt 1.780,- får du frikort av NAV, og da skal du ikke betale mer. I det frikortbeløpet inngår også det du må ha brukt hos lege, fysioterapeut, visse medisiner og noen andre helseutgifter. Du kan selv ta kontakt med en psykolog, og gå inntil 3 ganger uten å ha legehenvinsing.

Hvis psykologen ikke har driftavtale ligger prisen vanligvis mellom 500 og 800 kr pr time. Disse inngår ikke i frikortordningen. Du trenger ikke legehenvisning til disse psykologene, men mange ønsker henvisning fra lege uansett.

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...