Gå til innhold

BK: Savner dere sommeren?

si

Anbefalte innlegg

Nå har vi jo sett noen høst-i-fjellet-bilder; her er ett fra i sommer!

post-135133-1254682274_thumb.jpg

Jeg synes aldri jeg får til landskapsbilder, fordi dybdefølelsen alltid uteblir, men når utsikten er sånn som dette er det vel vanskelig å ikke få fanget bittelitt av den.

Jeg har skarpa opp med high pass. Noen som har synspunkter og tips når det gjelder å skarpe opp bilder uten å herpe dem mer enn strengt nødvendig?

si

edit: skrivefeil

Endret av si
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg leste emne tittelen, så jeg faktis en strand med folk i shorts og bikin, eller bading.

Men bildet overasket, kan se det er sommer og utsikten er fin.

likte den s-linja som fjellet lager mot vannet på venstre side.

eneste minuset er at du gjerne kunne hat et uv'filter, eller polarisasjons filter på, mener å huske det reduserer den "disen" som en ser.

Ellers Husk BK i emne tittelen :p

Lenke til kommentar

Pent. Veldig pent. Fryktelig pent.

Jeg synes aldri jeg får til landskapsbilder, fordi dybdefølelsen alltid uteblir, men når utsikten er sånn som dette er det vel vanskelig å ikke få fanget bittelitt av den.
Du måtte ha slitt for å unngå det her.

Jeg har skarpa opp med high pass. Noen som har synspunkter og tips når det gjelder å skarpe opp bilder uten å herpe dem mer enn strengt nødvendig?
Skal ikke påstå at jeg er den skarpeste på dette, men high pass har jeg ikke så god erfaring med selv. Derfor benytter jeg stort sett "unsharp mask". Men nå ser jeg ingen oppskarpingsartifakter her akkurat. Det er bare fryd at skue. I nærheten av barndommens dal?
Lenke til kommentar

For å se barndommens dal må man omtrent 100-200 m høyere opp og kikke rett ned til høyre for bildet. Og jeg mener rett ned. 1000 meter rett ned. Har noen bilder fra toppen og ned i bygda også, men de er ødelagt av svette (og svimle) tryner.

High pass leste jeg anbefalt i en diskusjonstråd: https://www.diskusjon.no/lofiversion/index.php/t1041805.html

Jeg sliter ofte med oppskarping, synes det ser fint ut på skjerm men så ser det herpa ut på utskrifter. Tar imot alle tips med takk, gjerne banale og selvsagte råd :dontgetit:

Det er Maurangerfjorden dere ser på forresten.

Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Jeg hadde litt den følelsen selv der jeg satt og så ned på huset mitt.

Ingen som har tips å dele ang oppskarping, altså? Synes som sagt ofte det ser fint ut på skjermen og helt feil på utskriften. Hva skal jeg unngå, og hva er de beste metodene i ulike tilfeller?

Lenke til kommentar

Det siste bildet var bare for å vise hvor bratt det er der. Bildet i seg selv suger, skoene mine er helt ute av fokus. Spørs om ikke blikket mitt var litt ute av fokus der også, selv om jeg ikke er så belemret med høydeskrekk.

Ja, er busken i veien eller hadde det vært kjedeligere uten den? Jeg prøvde å bruke den for å få frem dybde. Jeg synes ofte jeg får så kjedelige bilder av i utgangspunktet spektakulære utsikter, så jeg tenkte å prøve for-/mellom-/bakgrunntrikset. Mulig det blir unødvendig i dette bildet?

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk gresset du står på er mer enn nok forgrunn. Busken blir som flere nevner her, litt i veien. Skjønner akkurat hva du har tenkt og det er en god tanke. Hadde busken vært litt mindre så hadde ikke jeg hatt noe å utsette det på.

Men alt i alt et godt bilde :) Minner meg om nordnorge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...