Gå til innhold

Bruke mobil/GPS i fjellet

mariust

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke helt hvor jeg skal stille spørsmålene, men prøver her:

Info.

1. Jeg skal ha ny telefon.

2. Jeg går en del i fjellet, kunne tenkt meg GPS med ferdig innlastede kart fra datamaskin gjerne 1:50000 kart (Standard norske kart med koter.) Tenkte meg noe slikt; Kartprogram på pc hvor jeg kan planlegge ruten/evt tegne inn på kartet, og legge disse inn på GPSen før turen, for så å bruke gpsen som tracking underveis, hvor jeg kan last tracket over på pc ignen etter turen. Kanskje også legge det inn i fotoprogram (iphoto e.l.) sammen med bilder fra turen.

3. Kompaktkamera. (Kanskje med geotagging)

Spm.

Får men denne funskjonaliteten med en iphone eller en nokia N86 (tlf som ser ut til å ha alt jeg trenger?), eller må jeg ha en telefon, et kamera og en Garmin?

Vil gjerne høre deres anbefalinger og forslag og erfaringer.

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, vet ikke helt hvor jeg skal stille spørsmålene, men prøver her:

Info.

1. Jeg skal ha ny telefon.

2. Jeg går en del i fjellet, kunne tenkt meg GPS med ferdig innlastede kart fra datamaskin gjerne 1:50000 kart (Standard norske kart med koter.) Tenkte meg noe slikt; Kartprogram på pc hvor jeg kan planlegge ruten/evt tegne inn på kartet, og legge disse inn på GPSen før turen, for så å bruke gpsen som tracking underveis, hvor jeg kan last tracket over på pc ignen etter turen. Kanskje også legge det inn i fotoprogram (iphoto e.l.) sammen med bilder fra turen.

3. Kompaktkamera. (Kanskje med geotagging)

Spm.

Får men denne funskjonaliteten med en iphone eller en nokia N86 (tlf som ser ut til å ha alt jeg trenger?), eller må jeg ha en telefon, et kamera og en Garmin?

Vil gjerne høre deres anbefalinger og forslag og erfaringer.

Marius

Du har litt vanskelige spørsmål, men jeg mener at svaret er helt avhengig av hvor viktig 2 og 3. er.

Hvis du er veldig avhengig av å følge stier av risiko, og ta så gode bilder som mulig i fra turene dine, ville jeg personlig kjøpt en av hver.

Jeg bruker n86 til å navigere langs veger når jeg skal ut på fototurer med speilrefleksen, og til det funker den bra. Jeg bruker garmin mobile xt, som jeg har lest flere steder at støtter Topokart. Jeg har kun testet Bluechart (sjøkart), som funket greit det også. Å planlegge turene på pc og sjekke etterpå har jeg ikke testet. N86en oppdager også satelittene raskere enn noen av de andre gps-mobilene jeg har hatt (N82, 5800) uten bruk av Aps. (Ca 10 sekund)

Kameraet er bra for å være mobil, selv om de aldri kan konkurrere med dedikerte kameraer. Problemstillingen for meg var om jeg skulle kjøpe meg et kompaktkamera i tilegg til speilrefleksen for å slippe å dra med fotosekken overalt, men for meg synes jeg n86en holder.

Se samples:

sample 1

Sample 2

Sample 3

Sample 4

Min konklusjon: Skal du på fjellturer i ukjent terreng og du ikke har noe større kamera i fra før (speilrefleks etc), ville jeg kjøpt meg en av hver, og brukt n86 som et suplement på "lettere" turer.

Håper at svaret hjalp mer en det forvirret :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Du forstod poenget mitt ihvertfall, med at jeg kanskje kan slippe med alle dingsene, hvis en N86 har alt jeg trenger. Jeg har speilrefleks, men det er slik som du sier, det er ikke alltid jeg vil ha med kamerabagen. Ut fra de bildene jeg har sett er kameraet bra nok når speilrefleksen ikke er med.

Grunnen til at jeg peser med den data kartfunksjonaliteten, er at jeg vill hatt en tracking, så jeg kunne sett feks hvor jeg har vært. (manns minne er kort, dessverre. Samme diskusjonen hver vinter...) Hvordan er det programmene som følger med Nokia maps? Kan man legge inn topografiske kart i det programmet eller på tlf? Evt kan man eksportere tracket fra nokia-programvaren, og legge inn i nadre kart-progrmammer, eller Google Earth for den saks skyld?

Marius

Lenke til kommentar
Takk for svar. Du forstod poenget mitt ihvertfall, med at jeg kanskje kan slippe med alle dingsene, hvis en N86 har alt jeg trenger. Jeg har speilrefleks, men det er slik som du sier, det er ikke alltid jeg vil ha med kamerabagen. Ut fra de bildene jeg har sett er kameraet bra nok når speilrefleksen ikke er med.

Grunnen til at jeg peser med den data kartfunksjonaliteten, er at jeg vill hatt en tracking, så jeg kunne sett feks hvor jeg har vært. (manns minne er kort, dessverre. Samme diskusjonen hver vinter...) Hvordan er det programmene som følger med Nokia maps? Kan man legge inn topografiske kart i det programmet eller på tlf? Evt kan man eksportere tracket fra nokia-programvaren, og legge inn i nadre kart-progrmammer, eller Google Earth for den saks skyld?

Marius

Det er bra :)

Ellers er det en god en "dårlig" nyhet. Nokia maps støtter ikke topo-kart, da må du bruke Garmin Mobile XT eller andre 3hånds programvare.

Det finnes dog et program som heter Nokia Sports Tracker. Der kan du recorde rutene dine og eksportere de i Google earth for å se ruten din senere. Dette programmet har jeg ikke testet selv enda, men siden mitt minne også er dårlig må det testes ut snart:) Har lest om det flere ganger før, her har du en kar som blogger om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...