Gå til innhold

Ingen gode vanntette?

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerte posen?

Posen fungerte dårlig. For det første lå kamera sjelden beint i posen, sånn at man som regel fikk minst et svart hjørne på bildet. I tillegg var det umulig å få fatt i zoomknappen gjennom posen, så den blei ubrukelig. Attpåtil var det feil på selve posen, så den måtte returneres i alle fall... Jeg endte med å kjøpe et vanntett Olympus though 6000 i tillegg etter en drøy måned. Så nå har jeg hatt ett kamera i håndveska, og ett vanntett som er med på turer.

Olympusen fungerte fint, selv om det særlig i gråvær ikke blir den aller beste kvaliteten. Greit kamera, som har tålt saltvann helt fint.

Nå har jeg imidlertid vært uheldig, så jeg må skaffe meg nytt. Vurderer sterkt å kjøpe Panasonic Lumix DMC-FT2, men jeg har lest at det raskt får etseskader av saltvann, så da spørs det... Olympusen jeg hadde finner jeg ikke til salgs lenger, og den som er større mener noen er enda tregere, og da kommer jeg til å få fnatt.

Så jeg er veldig i tvil. Om noen nå har ytterligere tips og erfaringer med vanntette kompaktkameraer, så hører jeg gjerne om det her snarest. :)

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar

Har du vurdert større og mer lyssterkt kompaktkamera med dedikert undervannshus?

Skal man dykke så er det alltid mangel på lys..

Edit: Meh - sånn går det når man har glemt hva som står tidligere i tråden og ikke leser det igjen før man poster.

Men - skal man først plundre med pose ville jeg heller kjøpt et ordentlig undervannshus.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

- skal man først plundre med pose ville jeg heller kjøpt et ordentlig undervannshus.

Helt enig. De posegreiene var både risikabelt og upraktisk.

Skal jeg først ha undervannshus skal jeg heller ordne meg det til speilrefleksen (eller noe vanntett så jeg kan ha det med i bagasjen), men da vil det nok bli færre bilder også. Så jeg vil nok ha et vanntett kompaktkamera uansett, for å ha lett tilgjengelig hele tiden.

Men poseløsning, det prøver jeg aldri mer.

Lenke til kommentar

Skal jeg først ha undervannshus skal jeg heller ordne meg det til speilrefleksen (eller noe vanntett så jeg kan ha det med i bagasjen), men da vil det nok bli færre bilder også. Så jeg vil nok ha et vanntett kompaktkamera uansett, for å ha lett tilgjengelig hele tiden.

Undervannshus til speilrefleks? Så blir det da også ti-gangeren i pris, vekt og volum. Undervannshus til speilrefleks er ikke billig, og du skal ha forskjellige hoods og ting til de forskjellige objektivene dine.

Lenke til kommentar

Undervannshus til speilrefleks? Så blir det da også ti-gangeren i pris, vekt og volum. Undervannshus til speilrefleks er ikke billig, og du skal ha forskjellige hoods og ting til de forskjellige objektivene dine.

- Og derfor er det jeg heller skal ha et vanntett kompaktkamera. ;)

Lenke til kommentar

Der jeg ser en gylden middelvei med undervannshus til god kompakt.

Når jeg kjøper kompaktkamera vil jeg ha et lyssterkt et, som gir gode bilder i dårlig lys. Jeg vil også ha undervannshus til det, så jeg kan bruke det i ekstreme situasjoner og under vann. Kjøper jeg undervannshus til speilrefleks blir det for dyrt og tungt å ta med på dykking uten at formålet med turen er å ta bilder.

Et undervannshus til kompaktkamera er passe stort og er i kategorien at det alltid kan tas med på dykketurer - og et bedre kompaktkamera vil kunne ta mye bedre bilder i det dårlige lyset der nede - og vil ikke minst ha bedre optikk enn de vanntette småkompaktene.

Hus til speilrefleks er i så fall hvis jeg blir så hekta og synes undervannsbilder er så gøy at jeg vil investere mer i det.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Eller noen andre gode forslag?

En frekkis: kjøp et kompaktkamera med supersikring. Lever dingsen når den har bada. (Mitt Ricoh som gikk i vannet lot seg faktisk reparere, så da gjelder forsikringen fremdeles). Ulempe: lenge å vente på rep, koster rundt 10 % ekstra. Lønnsomt hvis du bader kameraet oftere enn hvert 30ende år?

Lenke til kommentar

Hvilket kompaktkamera med undervannshus er lite nok til å få i en vanlig lomme? Det har jeg ikke vært borti, men om det finnes så kunne det jo absolutt være aktuelt. Hvis ikke, så må jeg uansett ha det et annet sted og da kan jeg like gjerne ha speilrefleksen.

Noe som ikke er vanntett er nok også uaktuelt, er på tur for ofte til å bytte inn etter hver tur. Når jeg spør etter noe vanntett så er det jo fordi jeg trenger noe vanntett. Trenger jo ikke være i vannet for å bli utsatt for vann.

Lenke til kommentar

Hvilket kompaktkamera med undervannshus er lite nok til å få i en vanlig lomme?

"Ikke".

Et vanntett kompaktkamera er størrelsesorden det det er - lite kompaktkamera.

Et kompaktkamera med undervannshus blir størrelsesorden en matboks.

En speilrefleks med undervannshus blir størrelsesorden en handlekurv.

Lenke til kommentar

Ok, da er det som jeg trodde, og det er et vanntett kompaktkamera jeg må ha. Da er kanskje tiden for avsporinger her over, og vi kan heller diskutere det som er tema for tråden - vanntette kompaktkameraer. Kompakt med pose tar heller ikke stor plass, men det tør jeg altså ikke mer.

Lenke til kommentar

Undervannshus er ekstremt dyre.

Undervannskameraer må man bytte ut pakningene hvert år.

Undervannsposer er kanskje litt vanskeligere å bruke, men de er billigere.

Undervannsposer er hittil det dyreste jeg har vært borti, tipper pakningene på et undervannskamera er billigere enn et helt nytt vanlig et.

Ser ut som det er lite erfaringer med undervannskamera her på forumet, det er kanskje nyttigere å gå på et forum for utendørsaktiviteter med spørsmålet. Men jeg har nå bestilt et vanntett kamera, så jeg kan slenge inn erfaringer her etterhvert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jepp - vanntette ting skal vedlikeholdes, og alt som er i kontakt med saltvann skal vedlikeholdes ekstra - saltvann tærer på alt mulig - plast, tau, metall, tre - you name it! Håper vedkommende padlere i alle fall rengjør og vedlikeholder kajakk og annet utstyr! (Og heretter også vedlikeholder kameraer!)

Det er en grunn til at en del av dykkerturen er fasen "vedlikehold og vask etterpå" - gjelder også eventuelle lykter, kamerahus og annet utstyr.

Dette er enda en av grunnene til at jeg foretrekker å kjøpe undervannshus til et ikke vanntett kompaktkamera - lettere å vedlikeholde, rengjøre og ikke minst skifte pakninger på undervannshuset enn kameraet - og så sliter jeg ikke på kameraet direkte.

Lenke til kommentar

Ettersom undervannshus fortsatt ikke får plass i lommen, og dermed for mange er uaktuelt. Spørsmålet her er hvilket vanntett som er best - det ser ikke ut som det nødvendigvis er Lumix, selv om det kommer godt ut i tester.

Nå finnes det andre vanntette kameraer som ikke har dette problemet, heldigvis.

Skal man på tur med Lumixen, så må man for å følge bruksanvisningen i praksis ha med seg en boks med vann, sånn at man kan senke kameraet nedi. For det holder ikke med skylling når man kommer heim som man gjør med resten av utstyret. Det skal ligge ca. ti minutter i vann, innen en time etter det har vært i saltvann.

I praksis sjelden man kan bruke det i/ved/under saltvann da, om man ikke drasser med seg en vannboks.

Som sagt, ikke alle de andre vannttette er like puslete. Trenger du et som tåler å bli brukt, så kjøp f.eks. Olympus though.

Lenke til kommentar

Hei,

Har en kamerat som er utrolig fornøyd med sitt Panasonic Lumix DMC FT2. Det tar imponerende skarpe bilder og video. http://www.japanphoto.no/product/digitalkamera/vanntette-kamera/panasonic-lumix-dmc-ft2-gul/

Bare som et tips (Har ikke lest hele denne tråden - så jeg vet ikke om det har vært foreslått før...)

Dette er vel akkurat det kamera som sliter med etseproblemet som er referert til like over her.

Selv var jeg ikke imponert over bildekvaliteten på det heller, har ikke merket noe positiv forskjell i forhold til den gamle though 6000. (Men ikke direkte elendig heller altså - og noen av de dårlige bildene kom når jeg prøvde sånne ferdiginnstillinger som var helt ræva, blir mye bedre resultat om man justerer bildet i photoshop framfor å få kamera til å fikse når bildet tas.)

Lenke til kommentar

Kan jo slå 2 fluer i en smekk med dette kamera med undervanshus både kamera til lands og til vans

den rimeligste en så lenge Canon PowerShot S90 pris 2495 eller den nye Canon PowerShot S95 pris 3299,–

undervanshus ca 2500 kr

. skulle ikke bli en gigant på vannet eller i vannet plus at det gir gode bilder under dårlig belysning.

Spesielt du Miamaria som padler

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...