Miamaria Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Jeg har sannsynligvis klart å ødelegge kompaktkameraet mitt i dag, til tross for vanntett pose. Og det er jo noe plunder når man er ute og padler, og må ta det opp og ned av pose. Så nå har jeg lest litt for å finne ut hvilket vanntett kompaktkamera jeg skal kjøpe, hvis ikke dette livner til etter tørk. Men det ser for meg ut som de ikke finnes noen gode alternativer? Canon sitt, Powershot D10 ser ut helt dust ut, og jeg skjønner at om jeg kjøper det så blir det fort slutt på å ha kameraet med meg til enhver tid i lommen eller veska. Ja, det er jo heller ingen beskyttelse foran objektivet. Og det er jo nettopp hele cluet med kompaktkamera for meg, at det er så lite at jeg hele tiden har det med. Olympus sitt Tough 8000 mener Akam har dårlig bildekvalitet, og dårlig bildekvalitet vil jeg jo ikke ha. - Er det noen kamera jeg har gått glipp av, som kan være aktuelle? Eller må jeg bare gi blaffen i å ta bilder når jeg padler, evt. kjøpe et billig men bra og risikere at det ødelegges hvis jeg tumler rundt? (Man gjør jo ikke det ofte, men når man gjør det vil det jo bli vått.) Eller noen andre gode forslag? Endret 12. oktober 2009 av Miamaria Lenke til kommentar
heder78 Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Har du sett på Panasonic sin DMC-FT1? I gruppe testen på dpreview gikk den til topps, også i bladet Photography Monthly mener jeg. Den har også mulighet for filming i HD. Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Har du sett på Panasonic sin DMC-FT1? I gruppe testen på dpreview gikk den til topps, også i bladet Photography Monthly mener jeg. Den har også mulighet for filming i HD. Den får også trekk i test hos Akam, for bildekvaliteten. "Kvaliteten som leveres av dette kameraet er god, men ikke god nok til å gi det en plassering i toppklassen." Hvor mye forskjell er det på god og toppklasse egentlig? Grønnstikk høres for eksempel jækla irriterende ut - men det kan jo være bare hvis man er veldigveldig nøye at man legger merke til det. Og så mangler den også objektivdeksel, og det er jo egentlig helt håpløst for et kamera som ligger i vesken 80% av tiden. Lenke til kommentar
heder78 Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Litt rart, for dpreview gir den toppscore på bildekvalitet utendørs og ved høy iso. dpreview Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 4. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2009 Litt rart, for dpreview gir den toppscore på bildekvalitet utendørs og ved høy iso. dpreview Men det er supert, da skal jeg sjekke den nærmere selv om den mangler deksel. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 "Toppklassen" i dette tilfellet nok entusiastkameraer som Pana LX3 og Canons G-serie, og jeg tviler på at det er gjennomførbart å bygge et vanntett kamera som klarer å slå det selskapet. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Det var ikke jeg som skrev Akams test, men jeg fikk prøve Panasonic DMC-FT1 på en tur etter at testen var ferdig. Det som jeg synes var bra med DMC-FT1 er nettopp størrelsen. Jeg har ikke prøvd de andre kameraene som var med i testen, men kombinasjonen av såpass mye zoom (nesten 5x), ok vidvinkel, 720p video, vanntet og at det faktisk går i en bukselomme er utrolig praktisk. Jeg testet ikke bildekvalitet og brukte det som tillegg til speilrefleks så det fikk aldri de helt store utfordringene, men bildekvaliteten var helt ok for vanlig feriebildebruk. Som forventet med 12MP og liten sensor er det lett å se spor av støy og støyfjerning selv ved laveste Iso og 100% forstørrelse, så den som er på jakt etter helt optimal kvalitet bør nok velge noe annet, men det gjelder stort sett alle kameraer i denne klassen. Personlig vil jeg gjerne ha kamera med mulighet for full manuell kontroll og helst RAW så DMC-FT1 er ikke aktuelt for meg, ellers hadde jeg nok kjøpt et for DMC-FT1 var et virkelig morsomt og praktisk kamera. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Da får du ta deg en titt her da og se om du finner noe i din gate for fotografering siden utse-ende på kamera har så mye å si for din del. hilsen en som også sitter mye i nøkkelhullet hele året å tar bilder også. nøkkelhullet = det man sitter i en kajakk link http://www.digideep.com/english/underwater...UK-D-D60/38/264 + http://www.marinfoto.no/ Endret 4. oktober 2009 av Gapatrosten Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Ja det er det jeg har begynt å lure på, om det kanskje er bedre å kjøpe et vanlig et og heller kjøpe sånn vanntett hus til det. Det er jo kun når jeg padler at det er nøye med vanntett - resten av tiden er det viktigst at det får plass i en veske/lomme, og at det tar gode bilder. Og det er vel definitivt mest "resten av tiden". Alternativt rett og slett kjøpe to, ett til forskjellig bruk - men da må jeg jo kjøpe to billige da. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Miamaria Jeg ga deg et godt svar når det gjaldt Åre snor/strikk i padleforumet med linker til Eian fritid drammen med 2 små bilder. For å si det sånn selv har jeg et Canon 40D med grei optikk i en vanntett boks liggende alltid nede i det ene pakkerommet i kajakken + et hengende i flytevesten av av typen Olympus 770 sw bare skit så det skal byttes snart til Canon D10 mener også det at et Canon g9 eller opp til g 11 i et vantett hus er kjempekvalitet på kajakkturer. alternativ for å finne rimelige G9 til G10 hus er for eksempel på bruktmarkedet også vanntett hus. http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi her har jeg sett både nytt og brukt utstyr selges innemelom til en grei pris Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 MiamariaJeg ga deg et godt svar når det gjaldt Åre snor/strikk i padleforumet med linker til Eian fritid drammen med 2 små bilder. For å si det sånn selv har jeg et Canon 40D med grei optikk i en vanntett boks liggende alltid nede i det ene pakkerommet i kajakken + et hengende i flytevesten av av typen Olympus 770 sw bare skit så det skal byttes snart til Canon D10 mener også det at et Canon g9 eller opp til g 11 i et vantett hus er kjempekvalitet på kajakkturer. alternativ for å finne rimelige G9 til G10 hus er for eksempel på bruktmarkedet også vanntett hus. http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi her har jeg sett både nytt og brukt utstyr selges innemelom til en grei pris Brukt utstyr kan være et alternativ ja. Jeg tror jeg avventer litt, i tilfelle kameraet våkner til liv når det har tørket skikkelig. Så får jeg tenkt meg om i mellomtiden, akkurat nå er jeg ganske langt fra å komme til en konklusjon. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Kjøp et hvilket som helst kamera og kjøp en vanntett pose fra dicapac som passer Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Kjøp et hvilket som helst kamera og kjøp en vanntett pose fra dicapac som passer Som min oldemor pleide å si, "Kor dåkker får fatt i sånt?!", når noen kom med noe smart som hun ikke hadde sett før. De posene der er jo geniale hvis de funker - da kan jeg jo heller ta med speilrefleksen på tur, og kjøpe det kompaktkameraet som passer veska. - Men man må vel da ta bildene gjennom noe greier på posen, utgjør det mye dårligere kvalitet på bildene? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Kjøpte meg en pose i USA til under 200kr og så lenge du kjøper riktig størrelse funker det veldig bra. Noe kvalitet mister du nok, men hvis det er snakk om at kameraet skal ligge hjemme er dette veldig mye bedre. Så lenge det ikke er dråper eller møkk på glasslinsa er det nok lite som skiller. Det gjør seg dårlig til motlys. Lenke til kommentar
jimsmyth Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Dersom du ikke vil ha en klump av et kamera med deg på fest så kjøper du deg to stk. Eventuelt skulle du tenkt på det før du ødela det forrige så hadde du sluppet det. Dama kjøpte seg Tough 850 og er kjempefornøyd. Padling, bading og møkkete sporter blir til minner. Speilrefleks har hun til de andre gangene når hun føler at kompaktkameraet ikke er nok. Ikke er det så mye penger heller dersom du ser at det skal vare i 2-3 år. Også trenger du ikke sylskarpe bilder når du padler. Det morsomme er at det blir et bilde ut av det, og nesten alle kameraene på markedet nå gir mer enn bra nok bilder for sånt Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Ville kjøpt vanntett pose/hus istedenfor vanntett kamera. Jeg kjøpte en DMC-FT1, syns den gav unaturlige hudtoner, samt at mitt eksemplar ikke holdt seg vanntett, lakk første turen selv om alle forhåndsregler ble fulgt. Fikk heldigvis byttet det. Så på meg blir vanntett pose på kompakten nå, mer sikkert, og ikke vedlikehold med skiftning pakninger etc Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 6. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Ville kjøpt vanntett pose/hus istedenfor vanntett kamera.Jeg kjøpte en DMC-FT1, syns den gav unaturlige hudtoner, samt at mitt eksemplar ikke holdt seg vanntett, lakk første turen selv om alle forhåndsregler ble fulgt. Fikk heldigvis byttet det. Så på meg blir vanntett pose på kompakten nå, mer sikkert, og ikke vedlikehold med skiftning pakninger etc Jeg tror nok det blir løsningen ja, vanntett men som det går an å ta bilder gjennom. (For det som er ødelagt lå i vanntett pose, men det var noe helsikes plunder hver gang jeg ville ta bilde.) Jo jeg tror jeg har ganske bestemt meg for det nå. Får gå over til å sjekke vanlige kompakter da. Endret 12. oktober 2009 av Miamaria Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Fotovideo har vel 20 % på Digipak og andre vanntette løsninger denne uken: http://www.fotovideo.no/messekatalog/default.html Lenke til kommentar
Miamaria Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 Da endte jeg med å kjøpe ett kompaktkamera, med Digipac-pose til. Så får vi se hvordan det går, men jeg vil tro det holder til mitt bruk. Takk for hjelpen alle sammen. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Hvordan fungerte posen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå