Gå til innhold

PSP-Go - brukeres førsteinntrykk

KongRudi

Anbefalte innlegg

Jeg hentet PSP:Go'en min i posten for to dager siden, logget meg på nettet å lastet ned GT:Mobile theme'n, og venter på e-post med kode fremdeles.

Foreløbig er jeg ganske fornøyd, har hatt PSP før, men jeg rotet den bort. Bor på en øde plass, så det er fint å slippe å reise i timesvis for å få tak i retail-quality spill-titler, og i tilegg være avhengig av butikk-åpningstider..

Så at PSP:Go kom ut, er for meg kjempefint, og håper den blir suksefull.

Den nye PSP'en har stort sett samme funskjonalitet som den gamle, bortsett fra at den mangler UMD (og dermed foreløbig masse PSP-spill), kontrollene egner seg derimot mye bedre for lenger spill-økter synes jeg.

Og er bedre til frakt. Men blir sikkert også enklere å rote bort siden den er mindre. :p

Siden jeg fremdeles ikke har fått koden for GT, så kjøpte jeg noen spill, og tenkte jeg kunne fortelle om mine intrykk så langt.

Programvare-inntrykk:

PSP Media Go (PC):

Følger med på CD.

Synes det er unødvendig tungvint å arbeide med, dersom du skal flytte video'er fra PC til PSP f.eks, så kan du ikke bare velge en fil på PC'en.

Programmet overvåker spesielle directory, og filer som ikke støttes av PSP vises ikke.

Og du må enten flytte filene til det området, eller legge til filområder som skal overvåkes.

Anbefaler heller å laste ned 'PSP Video 9' (gratisprogram) for slikt bruk, lagde fint ikon og alt, og konvertering var endel bedre funskjonalit på. Her må du derimot flytte det manuellt over på stasjonen som kommer opp når du kobler PSP'en i PC.

Du kan også handle på PSN via PSP Media Go, det var veldig kjekt å kunne browse butikken på PC.

Spessielt med tanke på hvor masse nytt som var inne siden sist jeg var der.

Bakdelen var at kom noen feilmeldinger avogtil, og jeg måtte logge meg på omigjen.

Kjøpte Monster Hunter (349 NOK), og lastet ned de ca. 800MB greit, deretter lette jeg febrilsk overalt på både data'en og PSP'en etter spillet, uten suksess.

Konkluderer med at installeringen av spillet må ha foregått i bakgrunnen, siden den plutselig lå på PSP'en etter en stund.

Kunne godt vært en progress-bar som viste hvor langt selve installasjonen var kommet.

Kjøpte også Resistance (349 NOK) og begynte og laste ned, men etter 1 GB, så fikk jeg opp en feilmelding, og jeg måtte logge meg på PSN på nytt.

Jeg begynte å laste ned igjen, og den startet nedlastningen på nytt, altså ingen fortsettelse.

Avbrøt dritten og logget meg direkte på PSN via PSP'ens wifi, der var det ikke tull med at PSN ramlet ut, og alt gikk greit, lastet ned i ca. 1MB/sekundet som er maks hastighet hos meg, så ingen forskjell på hastighet i PC eller Wifi-nettverket.

Etter jeg hadde lastet ned hele spillet (1,5GB), begynte innstallasjonen, den tok en god stund men her hadde jeg ihvertfall progress bar, som viste hvor langt den var kommet.

Førsteintrykk av spill:

Resistance: Retribution

Spilte litt over en time i senga i går kveld, historie-messig så ligner spillet på Resistance: Fall of Man, med narrator og lignende.

Har veldig bra første-inntrykk, og var veldig vansklig å legge bort spillet.

Grayson er ihvertfall like kule som Nathan Hale synes jeg.

Grafikken er også veldig bra.

Kamera-kontroll-systemet og targeting-systemet var uvant, men genialt, ihvertfall for oss som er vant med konsoll-styring.

Sony Bend har gjort en fantastisk jobb med å flytte over Insomniac-spillet på PSP.

Og har allerede bestemt meg for å kikke nærmere på Syphon Filter spillene som er andre spill Sony Bend har laget før eller senere.

Monster Hunter har jeg ikke testet enda.

Konklusjon:

Veldig bra førsteintrykk av konsollen, og anbefaler den til alle som ikke har spillbutikk i nærheten, behagligheten av kontrollen veier opp for at det ikke er UMD-drive synes jeg.

PSN-butikken fikk en kraftig oppgradering, og viktigst er det at alle fremtidige spill kommer ut både digitalt og på UMD.

Men noen eldre godbiter mangler; Konami hadde ikke lagt ut MGS-portable spillene, og Square hadde ikke lagt ut FF:CC og fant heller ikke Phantasy Star Portable fra Sega på butikken på dag 2. :-/

Håper dette blir ordnet neste torsdag, selv om det er haugevis av spill jeg har lyst til å spille, så var utvalget litt labert på JRPG-fronten. :)

--

Andre som sitter igjen med positive og negative erfaringer?

Er spessielt intressert i spill-erfaringer. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte psp go i går og det ble en ganske trang fødsel. Prisen er litt høy, men jeg så at man får Gran Turismo gratis dersom man kjøper psp go før 10. oktober.

Første problem var at jeg var usikker på hva som finnes av spill tilgjengelig for nedlasting, og hvilken pris de har. Fant ikke denne informasjonen på playstation.com, så jeg tror man må ha ps3, psp eller media go (windows software) for å finne ut av dette. Jeg skulle gjerne hatt denne informasjon før jeg tok kjøpsavgjørelsen.

Uheldig at man må ha windows for å bruke media go programmet. Selv foretrekker jeg osx, men det er så. Media go installerer en REKKE ulike andre programmer blandt annet quicktime, som jeg helst foretrekker å ikke ha i windows.

Så var tiden inne for å registrere seg på PSN, men dette gikk ikke, da det var connection problem. Dette gjorde meg bekymret for at jeg ikke skulle rekke å registrere meg før Gran Turismo tilbudet forsvant. Jeg fikk en vond smak i munnen å begynte å angre på kjøpet. Psp'en var helt ubrukerlig for jeg fikk ikke tak i noe innhold.. Sent i går kveld var det mulig å få registrert seg, så da løste det seg.

Gran Turismo får jeg i løpet av en uke, så jeg måtte jo se etter noen andre spill å ha i mellomtiden :) Final Fantasy VII er selvsagt for min del. Utenom det er det en håndfull spill jeg har lyst på (God of War, Grand Theft Auto, Patapon, Locoroco). Det er skuffende få spill tilgjengelig. En av grunnene til at jeg ikke har kjøpt psp tidligere er at jeg liker at en konsoll har et godt utvalg av spill. Psp har et godt utvalg av spill, bare ikke digitalt. Det er jo selvfølgelig min egen feil at jeg ikke sjekket godt nok opp rundt dette på forhånd. Nå sitter jeg med følelsen av å ha en "launch" konsoll (dårlig utvalg av spill), og det var ikke det jeg var ute etter.

Dette er også mitt første møte med Playstation Store. Tidligere har jeg brukt xbox 360, og jeg savner at det ikke finnes demo av alle spill. Det virker helt tilfeldig hvilke spill som har demo. Savner også å ha kontrollen over sortering i butikken. Er det noen som kan dette bedre og har noen tips? Jeg vil for eksempel se alle demoer, eller bare bla gjennom alle spill.

Jeg vet at jeg henger meg opp i detaljer her :) Bare hør på denne: Ladekabelen er under en meter lang. Spilletiden er ca 5 timer, så må den lades. Da er det bare å sette seg på gulvet like ved stikkontakten siden kabelen er så kort. Noen som vet om det er mulig å skaffe en legre kabel? Det er jo ikke en standard usb kabel, men den er spesiell for psp go.

Som sagt, trang fødsel. Men jeg gleder meg til å spille Final Fantasy VII etter jobb i dag :) Og det er veldig fint at alle nye spill kommer digitalt fra nå av. MGS Peace Walker blir høydepunkt.

Jeg klarte å registrere meg på psn, kommer til å få Gran Turismo, fikk installert media go (via boot camp), og det kommer flere spill etterhvert. Så alt løser seg. Det er bare det at jeg hadde forventet å slippe så mye forvirring og usikkerhet når jeg har kjøpt en såpass dyr maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...